Amarace skrev:
Först, begär alltid kabelutsättning vid all slags grävning.

Sedan, om det ibte finns nåt märkband/tråd kan den ju inte sättas ut, lite märkligt att det inte fanns, så kabelägaren borde ha ett litet ansvar också (om du hade begärt utsättning först)

Sen att skarva fibern, det lär kännas i plånboken ;)
Sättas ut kan den ju om den är inmätt med koordinater, vanligen får man då bara en lägeskarta. Vad gäller framförallt fiber och svagström i allmänhet slarvas det enormt mycket med allt då man krigar om priserna hos entreprenörer så mest troligt hade en kabelvisning inte hjälpt något i detta fall. Om det är mycket dyrt kan väl försäkringen ta det.
Testa vägra ta kostnaden med tanke på djup och avsaknad av varning. Däremot tror jag detta kommer just för att du inte tagit ditt ansvar vid grävning genom att begära kabelutsättning.
 
Redigerat:
Eftersom det inte är någon elektrisk signal lär det vara svårt att i efterhand mäta ut var en fiber ligger nedgrävd. Skisserna de gör är väldigt ungefärliga. Säkrast är att gräva själv. Då vet man var fibern går och kan man få rätt djup och bra kabelskydd vilket är tveksamt när andra gör det.
Jag skulle i alla fall hävda att de förlagt fibern felaktigt.
 
  • Gilla
JOG65
  • Laddar…
Vi fick inte gräva själva.

Eftersom jag ringde och fick svaret att det inte var någon fara att gräva med spade kommer jag kräva att Telia står för detta.

Ska jag reklamera hela installationen och begära att de lägger om kabeln på rätt djup med det kabelrör de själva säger ska finnas?
 
Har du papper kvar från när de gjorde installationen hos dig?
Det verkar väldigt olika beroende på område.
Jag har Telias fiber och jag fick gräva från tomtgräns och står även som ansvarig från tomtgräns och inåt.
Däremot ingick kabel och slang för ett visst antal meter enligt dokumenten.
 
D09
Drulleförsäkring?

Edit

Missade att du pratat med dom
 
  • Gilla
JOG65
  • Laddar…
D09 skrev:
Drulleförsäkring?

Edit

Missade att du pratat med dom

Psst man kan radera sina egna inlägg ;)
 
Y
Jag var med och grävde åt tidigare tjejen, hon ville spara pengar och göra det själv vilket var okej. Blev dock jag som fick gräva - hade glatt betalat grävmaskinen... MEN, poängen var att då sa dom nog att det skulle vara ca 25-30cm djupt (minns att det var lika djupt som bladet på spaden) så inte slangen trycksupp under vintern och så. Så virade man in den i röd varningsplast som hade en ståltråd i sig för lättare sökaupp den med mätinstrument.

Gjorde detta med spadar, hackor och motorsågen.

Dom grävde stam och avstick fram till tomt, inne på tomten var upp till ägaren.

Förmodligen ligger stammen djupt men sista sträckan in i huset är nog frivilligt djup.
 
Redigerat:
A
Fast hur är den inmätt då utan märkband med tråd i? Tror inte dom gick med en gps medans det var ett kabeldike :) Dom inmätta kablar jag varit med om kan skilja en hel del ifrån verkligheten, därav att man ska sätta ut med instrument, är det koppar går det ju fint att skarva bara, men fiber vill man absolut inte gräva av med tanke på kostnaden, endera två skarvbrunnar eller dra ny fiber från nod/kopplingsbrunn är ju inte gratis direkt.

Men iaf, om utsättning begärts hade det ju varit lättare att ta striden om kostnaden

Slugge skrev:
Sättas ut kan den ju om den är inmätt med koordinater, vanligen får man då bara en lägeskarta. Vad gäller framförallt fiber och svagström i allmänhet slarvas det enormt mycket med allt då man krigar om priserna hos entreprenörer så mest troligt hade en kabelvisning inte hjälpt något i detta fall. Om det är mycket dyrt kan väl försäkringen ta det.
Testa vägra ta kostnaden med tanke på djup och avsaknad av varning. Däremot tror jag detta kommer just för att du inte tagit ditt ansvar vid grävning genom att begära kabelutsättning.
 
Jag begärde kabelvisning för några månader sedan, för tele (kopparkabel, nedgrävd -69, används ej sedan början av -08) fick jag en karta som är ganska exakt några dm men i papperen ihop med kartan står det att inom en (1) meter om vardera sidan bara får ske med handverktyg.
För fjärrvärme och fiber fick jag en karta som är relativt exakt, nedgrävd -04, men i papperen ihop med kartan står det att inom en (1) meter om vardera sidan bara får ske med handverktyg.
På kartan för fjärrvärmen fanns även elen med på men det stod att elen skulle märkas ut på plats (kartan stämde inte med verkligheten).
 
Ryktet säger att Telia fått utbyggnadsstopp i Tyresö pga att de grävt för grunt. Nu skall en hel del grävas om. Blir inte helt förvånad när man hör detta tyvärr. Tyresö har strikta anvisningar på djup och markering för att få tillstånd att gräva ner fiber i kommunen
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jag tror inte det är Telia som slarvat utan högst troligt någon entreprenör. Skanova har mycket strikta krav på förläggningsdjupet och gör dessutom kontroller.

Ligger kanalisationen för grunt får entreprenören göra om arbetet, vilket mycket väl kan innebära konkurs för en mindre firma.
 
Hos oss gräver det lokala el bolaget fiber och lägger bara ner dukten, utan skyddsrör.

Men sen kostar det heller inget att ansluta sig, ca 5000 utan avtal med någon.
 
Om man drar in fiber tycker åtminstone jag att det är märkligt att man inte själv dokumenterar var fibern ligger, oavsett om entreprenören gör det eller inte. För mig är det en självklarhet och det är lika självklart att denna dokumentation sedan följer med huset med övriga fastighetsrelaterade papper.
 
  • Gilla
dunderklumpen och 2 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Om man drar in fiber tycker åtminstone jag att det är märkligt att man inte själv dokumenterar var fibern ligger, oavsett om entreprenören gör det eller inte. För mig är det en självklarhet och det är lika självklart att denna dokumentation sedan följer med huset med övriga fastighetsrelaterade papper.
Man vet inte för att man inte var hemma t.ex. och det gick inte att få någon information från Telia Öppen Fiber 😇
 
Nog för att gräset växer fort, men nog hinner man se var det är grävt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.