ThomasLindgren skrev:
Jag följer också tråden med stort intresse då vi håller på att gräva ur halva källaren och tycker det är väldigt intressant att följa andras projekt.
Det låter bra det Thomas.
Hoppas att du får några ideer av tråden, hur du ska göra eller inte göra kanske ;)
 
Hoppas inte pressen blir för stor nu, när vi alla sitter och mäter att du lagt ut armeringsjärnen med millimeterprecision :D

// Kim
 
Även jag läser denna tråd kontunerligt. Håller själv på med att gräva ur källaren.
Så fortsätt att Posta inlägg är mycket intredssant läsning
 
B6304S1 skrev:
Hoppas inte pressen blir för stor nu, när vi alla sitter och mäter att du lagt ut armeringsjärnen med millimeterprecision :D

// Kim
hehe jag ska försöka klara pressen ;)

fatman skrev:
Även jag läser denna tråd kontunerligt. Håller själv på med att gräva ur källaren.
Så fortsätt att Posta inlägg är mycket intredssant läsning
Alltid trevligt med folk som läser det man lägger ut.


Nu har jag ägnat några timmar nere i källaren och har nu "sänkt" ner de armeringsdistanserna som var lite för höga, det gick ganska snabbt och smidigt faktiskt.
Jag gjorde så att jag satte upp laserpasset och ställde in på den nivån som jag ville ha (överkant på distanserna) sen så
gick jag och markerade upp de distanser där lasern träffade längre ner än överkant och sedan bara skära bort lite i cellplasten med en brytbladskniv.

Jag har okså "fraktat" ner resten av armeringen till min matta. Det gick faktiskt att få ner 6 meters armeringsjärn själv, jag tog in dom via en ventilglugg.
jag najade ihop järnen 7 och 7 för att de skulle bli lite mer stadiga än om man skulle tagit in dom 1 och 1.

Järnen är 8 mm och jag kommer bygga mattan med rutor om 30 cm.

Jag fick hem golvvärmeslangen igår så det finns mycket kvar att göra nu.
 
  • 6metersarmering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • laserpass.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golvvarme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kommer en liten uppdatering så här på söndagsförmiddagen.
Armeringsnätet är mer eller mindre färdigt nu, ska bara fixa till nätet vid pumpgropen.
Sen så ska jag räkna på hur jag ska lägga golvvärmeslangen, det kommer bli 2 st slingor och jag vill ha de lika långa för att underlätta injusteringen av värmen i ett senare skede.
 
  • armeringklar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan!
Det ser ut att bli riktigt bra det där.. Jag sitter och funderar på att göra det samma.. Så jag tycker det är bra och se hur man ska gå till väga.. och se hur mycket jobb det är..
Lycka till med renoveringen.. jag följer tråden.. =)
/Markus
 
Det ser föredömligt ut!
Tänk på att du kan lägga ut golvvärmeslangen på olika sätt.
Tillopp närmast kalla ytterväggar. Sedan kan man lägga
resten av slangen i sinusform där tillopp och retur följer varann paralellt.
På så vis blir varannan "sinusvåg" kallare och varannan varmare. Det ger jämnare värme på hela golvytan.
(Istället för att börja i en ände och sedan lägga ut slangen i ett enda sinusmönster. Då blir golvet kallare ju längre bort från tilloppsidan du kommer)

// Kim
 
Redigerat:
;) Nå, vad händer?

// Kim
 
MrLunkan skrev:
Hejsan!
Det ser ut att bli riktigt bra det där.. Jag sitter och funderar på att göra det samma.. Så jag tycker det är bra och se hur man ska gå till väga.. och se hur mycket jobb det är..
Lycka till med renoveringen.. jag följer tråden.. =)
/Markus
Visst är det en bra sätt att öka sin boyta på, men det vore väl lögn att säga att det inte innefattar mycket arbete. Men än så länge så har jag gjort allt själv (någon timme hjälp men inte mycket) så det är långt ifrån ett omöjligt projekt.
Tackar, jag gör så gott jag kan.

B6304S1 skrev:
Det ser föredömligt ut!
Tänk på att du kan lägga ut golvvärmeslangen på olika sätt.
Tillopp närmast kalla ytterväggar. Sedan kan man lägga
resten av slangen i sinusform där tillopp och retur följer varann paralellt.
På så vis blir varannan "sinusvåg" kallare och varannan varmare. Det ger jämnare värme på hela golvytan.
(Istället för att börja i en ände och sedan lägga ut slangen i ett enda sinusmönster. Då blir golvet kallare ju längre bort från tilloppsidan du kommer)

// Kim
Tack för tipset Kim, det finns mycket att lära ;)

B6304S1 skrev:
;) Nå, vad händer?

// Kim
Har inte fått så mycket gjort som jag kaske hade velat men det har varit mycket annat nu som tagit upp min tid, håller på att dra in fjärrvärme i huset okså så håller på att förbereda där värmeväxlaren ska vara och plocka undan och göra ordning där alla rör ska gå och liknande.
Men jag kan ju inte lägga en post så långt efter min förra utan att bifoga bild så det kommer ett par bilder på hur slangen läggs på plats.
Jag kör med 2 st slingor och delade upp rummet från hörn till hörn, så jag får då tillopp längs alla väggar. Är inte riktigt färdig med dragningen av slangen än men det är inte så långt kvar nu.
 
  • slang1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • slang2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla glada.
Har inte blivit så mycket gjort i källaren nu heller, men jag har lagt ut golvvärmeslangen färdigt nu iallafall.
Så det jag håller på med nu är att leta efter lite delar så att jag kan göra en provtryckning av slangen.
Min tanke är att köpa en manometer och sätta på returen och en ventil med anslutning till vatten på tilloppet.

Jag har kollat runt på rinkabyrör där jag alltid annars brukar handla men där hittade jag tyvärr inte det jag sökte, slangen jag har är 20mm och på rinkabyrör så är det 22mm som gäller.
Någon som har några tips vart jag kan köpa det jag behöver?
manometer finns ju på rinkaby men jag vill gärna köpa allt på samma ställe för smidighetens skull.

Hoppas era erfarenheter kan hjälpa mig nu.
Tack på förhand.
 
Skriv sökordet "Beulco" i fritext-fönstret på Rinkabys sida så får du upp kopplingar till din 20-slang.
 
Jan-L skrev:
Skriv sökordet "Beulco" i fritext-fönstret på Rinkabys sida så får du upp kopplingar till din 20-slang.

Ahh perfekt, tack så mycket.
 
Vassego........... :)
 
Tänkte bara skriva att provtryckningen gick bra så nu är det egentligen bara att städa av och sedan gjuta,
måste kolla runt och se vilket alternativ som blir det bästa i förhållande till priset.

Sen så tänkte jag passa på att önska en God jul till folket som läser denna tråd.
 
Har de hänt något mera där nere??? =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.