Per-Erik skrev:
Ett tipps att göra en enkel Vibrostav är att ta en planslip (utan sandpapper) och sätta fast den på en planka (typ silver tejp, eller liknande).

Då får man plankan att vibrera. Sen ska det bara vara att "röra" om.

Jag har inte testat det själv utan läst om det här på forumet (har jag för mig).

Jag har testat. Gör man så kan man räkna med att den gummiyta som sandpapperet ska sitta på blir förstörd. Vår kletade ihop sig och blev ojämn. Dessutom gick bägge de små metallpinnarna som man sätter fast sandpapperet med av. Men en sån slipmaskin kostar ju typ 98:-, så jag håller nog i alla fall med om att det är en bra idé. Men räkna inte med att slipmaskinen fungerar som slipmaskin efteråt. Jag gissar att problemen beror på att en planka i betong ju är betydligt tyngre att dra runt än ett litet sandpapper.
 
anaitis skrev:
Läs här om vad som kan hända
[länk]
Det kan hända mycket när man håller på att bygga/renovera.
det gäller att göra en riskbedömning inför varje projekt efter enns egna förutsättningar.

Alltid tråkigt när olyckan är framme.
R.I.P
 
pinebar skrev:
Jag har testat. Gör man så kan man räkna med att den gummiyta som sandpapperet ska sitta på blir förstörd. Vår kletade ihop sig och blev ojämn. Dessutom gick bägge de små metallpinnarna som man sätter fast sandpapperet med av. Men en sån slipmaskin kostar ju typ 98:-, så jag håller nog i alla fall med om att det är en bra idé. Men räkna inte med att slipmaskinen fungerar som slipmaskin efteråt. Jag gissar att problemen beror på att en planka i betong ju är betydligt tyngre att dra runt än ett litet sandpapper.
Okej, tack för informationen.
men som du säger, när det inte kostar mer så räcker det ju om man kan utnyttja den en eller ett par gjutningar.
Om nu resultadet liknar det som blir med en vibrostav ala original vill säga.
 
Nu i helgen så har arbetet fortsatt, i fredags blev ett av två hörn gjutet och idag så gjorde jag hörn nummer två.

Så nu har jag bara en gjutning kvar sen så har jag kommit runt med min stödmur.

Fortsättning följer...
 
Stödmuren är färdig och jag har fixat iordning lite där den tänkta dörren in till rummet ska vara.

Nu håller jag på att jämna av sanden för att sedan lägga makadam.
Jag har två olika alternativ.

1: 100 mm makadam - 100 mm cellplast S80 - 100 mm cellplast S80 - 100 mm betongplatta.

2: 50 mm makadam - 100 mm Isodrän - 70 mm cellplast S80 - 70 mm cellplast S80 - 100 mm betongplatta

Finns ju egentligen ett tredje alternativ okså och det skulle vara att man bara tog nån cm makadam för att sedan köra Isodrän och 100 * 2 med cellplast.

Jag ska kolla nu i veckan på lite priser och se vad jag kommer att landa på med de olika alternativen.
 
Jag skulle köra på alternativ 2 men ta bort Isodrän och byta det mot cellplast, har inte förstått riktigt vad man ska isodrän till inne i källaren, vad fyller den för funktion, det har ju sämre isoleringsförmåga än vad cellplasten har och har jag inte fel så är det dyrare oxå

Mvh Carla
 
Tack för ditt svar Carla.
Vad jag har läst mig till så bör man ha minst 100mm singel (kapilärbrytande och dränerande)
men med hjälp av Isodrän (eller liknande produkt) så kan man bortse från det.

Någon annan som har någon åsikt om detta?
 
Kan tänkas du har rätt i detta avseende, men då uppstår ju frågan: Vad är billigast?
Dock får man väl också ta med i beräkningen att det torde vara betydligt bekvämare och lättare att bära in skivorna. Iofs efter allt jobb du har lagt ner hittils torde du vara ganska "biffig" nu så det blir säkert inga problem om du väljer makadam.:D
 
Tjenare JanneL.

Utan att ha kollat upp priser så mycket så känns det som att alternativet med makadam kommer bli mycket billigare.
men det är ju som du säger mycket smidigare att bära in skivorna än att ösa ner makadamen.
I mitt fall så kommer jag få stå ute och ösa ner i ett rör som leds in i utrymmet som jag arbetar i, dvs ner i ett ventilationshål. Så jag kommer då montera fast ett markrör och sedan konstruera någon bra tratt och sedan är det bara stå och ösa, ösa och ösa ;)
sen är det bara ge sig ner och börja "kratta" ut det på plats.

Men lite jobb ska man inte dra sig för :)

men frågan är vilket som blir den bästa konstruktionen till det rimligaste priset.
Om Isodrän visar sig bara vara hårfint bättre fast mycket mycket dyrare så bör man nog överväga att inte använda det alternativet.
 
Frågan är väl hur tjockt lager makadam behöver du för att uppnå det kapilärbrytande skiktet. Är det torrt i dagsläget och dränering fungerar så kanske det räcker med ett tunnare lager och kanske lägga på lite extra på cellplastisoleringen i stället?
 
Det är torrt det har du rätt i.
kanske 50mm makadam sedan 50 *100 *100 med cellplast
eller kanske till och med 30 mm makadam och sedan 70 *100 *100 cellplast

detta tål att tänkas på, detta är ju inget jobb man ändrar sig och bilar upp plattan och sedan justerar för att det inte blev bra ;)
 
Jag tror på det senare, 30mm makadam för att jämna ut för cellplasten, den kapillärbrytande effekten finns ju redan i cellplastisoleringen. Att ha dränerande (Isodrän) skivor ser jag ingen fördel med förutom om du vill radonsanera för då finns det ju möjlighet att dra luft genom dem.
Däremot så skulle jag kunna tänka mig att isodrän har en motsatt effekt om dräneringen skulle vara lite halvtaskig, då borde ju vattnet rimligtvis rinna dit det har lättast att rinna, dvs in i isodränskivorna.

Jag bra funderar fritt så ta inte detta för några sanningar men det tror jag du har förstått. Jag har dock pratat med en anläggningskille och han sa att han inte alls förstod vad isodränskivan skulle tjäna för syfte eftersom cellplastisoleringen är kapillärbrytande i sig.
 
Jag förstår vad du pratar om och det låter helt rimligt.
Har du några synpunkter på det här med att lägga plast mellan några av cellplastlagren.
Då rimligast mellan det första och andra lagret?
 
Jag har inte funderat på det, jag har ju egentligen inte kommit så här långt i mitt projekt ännu som du vet. Men jag tror inte att det gör någon skada plasten borde ju hindra fuktvandringen som kanske kan ske i skarvar mellan cellplasten. Fast jag tror att det går lika bra utan
 
Avaktar du lite med ditt projekt eller har du bara inte uppdaterat din tråd (som jag följer)

Då kanske man skulle göra något liknande detta då.
Fiberduk
Makadam 30-50 mm
Cellplast 50 - 70 mm
Åldersbeständig plast
Cellplast 100 mm
Cellplast 100 mm

sen vända och vrida cellplastskivorna så att man får skarvarna på olika ställen.

sen eventuellt fiberduk på toppen eller att man tätar de lite större springorna med fogskum eller liknande.


Jag har på några ställen bergklackar som just nu ligger 90 mm över sanden.
min stödmur är gjuten på klacken och det är bra avrinning på andra sidan muren ifall det eventuellt skulle komma vatten där, så jag ser egentligen ingen risk att vattnet ska kunna komma förbi muren och in på bergklacken.

men om det skulle vara fallet skulle då min konstruktion med 30 - 50 mm makadam
kunna ställa till något?

dvs att jag kommer få ta ur lite från understa cellplastskivan för att kunna lägga den plant så just vid berget så kommer den understa isoleringen bara vara 10 mm ungefär.
bergklackarna är ju bara små toppar så det är ju inte på nått sätt något stort område alls.

Men tänkte mest med fuktvandringen pga att där kommer cellplasten ligga direkt mot berg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.