Topas skrev:
Kanontråd så jag tjuvlånar också! Jag har liknande förutsättningar men bara en altan ovanpå den del jag vill gräva ut. Skulle behöva förlänga grundsockeln nedåt precis på samma sätt för att få bra höjd. Det som skiljer sig i mitt fall är att sockeln redan nu har sättningar. Sättningarna verkar fortsätta (marken är dålig) och på något sätt skulle det behövas stabiliseras. Skulle det gå att påla under plattan och sedan gjuta ihop den med sockeln? Eller blir det svårt att få plattan att bära vikten från murarna?
Hmm... inser att det kanske inte är helt glasklart hur jag tänker men provar ändå.

det är inga problem att påla å lägga armering alt balk, som bär upp väggarna, men dock så brukar de kosta en bra slant. jag jobbar med grundläggning/förstärkning hela dagarna, så de är rätt tänkt av dig (y)
 
ok, tack för info :) Ni är det ju tyvärr(ur isoleringssynpunkt) så att halva vårat hus så är "källaren" ovan jord.
Men det är väl skillnad i hur viktig isoleringen är om man har uppvärming med element och om man har golvvärme? Fast 10 cm är ju oändligt mycket mer än 0... :)

jag har kommit på ett sätt annat sätt att höja takhöjden eller iaf skapa en illusion om att den är höjd.
i dagsläget är det puts (varför putsar man ett innertak?!?!) och 2(!) lager plank i taket i källaren. det jag har tänkt mig att göra är att ta bort de. där tjänar vi ca 6-7 cm. Ist för att sätta gips direkt på bjälkarna så tänkte jag att man ska sätta gips mellan bjälkarna så att ca 10 cm av bjälkarna blir synliga. Sedan mörkbetsar vi dem bara. Frågan är bara om ca 10 cm isolering är tillräckligt för att ljudisolera mellan våningarna?
 
Tänkte bara visa en bild från mitt källarprojekt. Alltid roligt med merjobb.
DSC_1383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1384.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isaksson och 1 till
  • Laddar…
Isaksson skrev:
Jo det blir ju några timmar man har lagt ner i källaren det kan man ju inte säga annat.

Trevligt att ni följer arbetet, så därför är jag ju nu tvungen att fortsätta ;)
Bilderna nedan visar en liten överblick och lite mer sand som ska bäras ur källaren, anledningen till det är att jag nu håller på att fixa till så att jag får en bra nivå och en jämn nivå för att sedan lägga makadam.

Har några timmar framför mig nu (vad ska man annars göra en lördag) med att gräva och bära.

Återkommer senare idag med resultatet.

(Observera den fina hållaren till mitt laserpass ;))
Hej,

hur har det fungerat med din pumpgrop? kan du pumpar du ut vattnet till dagvattenledningen eller hur har du gjort? jag skall gräva ut mitt sista rum i källaren och kan inte få till någon bra anslutning till dagvattnet utan att gräva mig runt huset på 3 meters djup. tänkte därför pumpa upp vattnet till närmsta dagvatten på ett stuprör på ca 1 meters djup.
 
I Isaksson skrev:
Här kommer lite mer bilder, jag var nere och tog lite foto nu.
Formen står ej på plats i ett hörn nu, men du ser ungefär hur jag har gjort iallafall.

Jag har byggt formen av Fulplyfaskivor (OSB) och sen så har jag mättat skivan med träolja för att betongen inte ska fastna på skivan, om man vill få en finare yta så är det ju att rekomendera någon typ av formskiva.
Men som i mitt fall så kommer ej denna ytan att synas så då går det bra med denna skiva.

Jag har stärkt upp skivan med 45*70 reglar och även vinkelstagen av samma reglar.

Jag ställer upp formen i hörnet och mäter in så att jag får rätt avstånd från befintlig vägg och sen att vinkeln mot hörnet blir bra, när jag är nöjd så skruvar jag dit de fyra reglarna för att hålla vinkeln sen så gräver jag upp material mot formen för att den ska stå där den står så att säga,
Man kan ju även ta reglar här och stötta upp formen men det behövdes inte i mitt fall.

Nu när formen är på plats så mäter jag vart armeringsjärnen kommer att sticka ut och sen borrar (11mm för 10mm armering) jag då hål i sidostyckena och trär på de från sidan. Skruvar sedan fast de i själva huvudformen, samma här att jag öser upp material för att bli som ett mothåll så att ej formen ger vika.

Sen ska de sista bitarna på plats och det är ju samma princip här bara att se till att vinkeln mot befintiliga väggen blir bra och sen skruva fast i huvudformen och sedan tar jag en liten bit av 45 * 70 regel och skruvar fast i befintlig vägg för att agera mothåll för den biten.
Dette ser jo riktig bra ut och liknar på det arbete jag ska påbörja själve, men jag funderar på en sak. Har du fiksad drenering på utsidan innan du började att sänka golvet inne? Det hadde jag tänkt göra.
 
Espen64 Espen64 skrev:
Dette ser jo riktig bra ut och liknar på det arbete jag ska påbörja själve, men jag funderar på en sak. Har du fiksad drenering på utsidan innan du började att sänka golvet inne? Det hadde jag tänkt göra.
Hej.
Jag gjorde bedömningen att jag inte behövde göra något med dräneringen på utsidan och jag har inte haft några problem med fukt alls än idag, så i mitt fall så behövdes det ingen justering på dräneringen.
 
I Isaksson skrev:
Hej.
Jag gjorde bedömningen att jag inte behövde göra något med dräneringen på utsidan och jag har inte haft några problem med fukt alls än idag, så i mitt fall så behövdes det ingen justering på dräneringen.
Så här ser det ut hos mig just nu. Har kommet 10cm ned och nu stöter jag på lera. Mina funderingar är:
1: kan jag grava mig 5cm ned i leran utan att påverka husets stabilitet, eller bör jag låta leran vara orörd ?
2: har lite fuktgjenomslag i väggen idag och funderar på om jag ska grava ned dreneringsrör i golvet. Hur ser ni på det?

Mvh Espen
En
 
  • Grävd grop i källare med synlig lera och grusrör, nära verktyg och elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Beror på hur djupt din grund ligger. Ibland ligger den en bra bit under golvet, men inte alltid.
2. Inte fel med dräneringsrör. Hur tänker du ta hand om vattnet därifrån?
 
I mitt fall så fick jag ju förlänga min grund för att jag ville gräva djupare, så testa att gräva ett hål bredvid din grund och se vart den ligger.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.