heALer skrev:
Har de hänt något mera där nere??? =)
Hej.
Det har inte hänt så mycket än faktiskt, håller fortfarande på att fundera på hur jag ska göra med gjutningen, fick en offert av en firma som kan pumpa in betongen, jag har lite tur okså med betongen pga att jag bor kanske 600 m från betongstationen.
Men det jag nu letar efter är ett par "gjutare" som kan göra/hjälpa mig att få till gjutningen, jag vill helst få till en så pass bra yta att jag ej behöver flytspackla den och det är ett moment som jag ej kommer att klara av själv.

Kanske finns några gjutare här på forumet som vill tjäna sig en slant? ;)

Det jobbet jag håller på med annars i det blivande rummet är att bygga form för att gjuta upp/förstärka den gamla väggen in mot befintlig källare. har okså monterat upp en dörr in till det nya rummet.

Fjärrvärmen är på plats nu okså, så jag ska montera ner den gamla elpannan och försöka bära upp den från källaren.
 
Hej.
Nu har det äntligen hänt lite nere i källaren.
Golvet är på plats och med det så följer lite bilder, har tyvärr inga bilder på själva arbetet pga att jag var inte hemma under tiden som de utförde jobbet åt mig.
Nu är det bara resten kvar ;)
 
  • innanbetong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pumpochbetongbil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inihuset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • efterbetong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tjusigt!

Vad har du tänkt att köra med kanten runt om plattan?

// Kim
 
Jag gissar på uppregling av innerväggar. Kanterna är väl gjutningen som gjordes för att väggarna inte var tillräckligt djupa?
 
Det stämmer bra det Thomas att det är kanterna som blev av den extra "muren" som jag fick gjuta.
Har ej bestämt än hur jag ska göra med väggarna, kan bli så att jag bara kommer putsa de och måla dom, i så fall så kommer jag antingen putsa ner över kanten och låta det bli vägg eller annars så blir det att låta golvet gå upp över kanten.
Det får vi se hur det blir längre fram.

Jag ville hur som hur ha så högt till tak som möjligt så därför valde jag att inte gjuta hela vägen upp utan jag nöjde mig med 30mm över golvslingan.

Känns skönt att ha golvet på plats nu faktiskt.
 
Ser finfint ut. Blir det klinker som golvyta sen eller? Blir en smula inspirerad. Du har inte lust att ta dig an ett objekt till så där för skojs skull? ;)
 
Tackar, Har inte bestämt än vad jag ska ha som golv, kollar runt lite på olika alternativ.
hehe visst skulle det vara skoj att bita tag i en ny källare, bara säga till var och när ;)
 
Uppdatering?
 
Det sista som har hänt är att jag har murat igen två öppningar som jag jag hade in till den andra delen som är krypgrund.
Tror nu att jag bestämt att det kommer bli mineritskivor limmade på befintliga väggar.
Kommer putsa upp "reglar" på cc 45 och kanske 10 cm breda för att se till att skivorna får något jämt och bra underlag att limmas mot.

Jag har testat golvärmen också och det ger riktigt trevlig värme måste jag säga.

Skickar med ett par bilder okså.
Bilderna föreställer:

Golvvärme - Jag fick gå på befintliga rör med T-koppling och sedan ett par nya rör upp till radiatorn på ovanvåningen och sedan ner med rör till golvvärmen.

Sedan några bilder på när jag murat igen öppningarna.

Och sedan en bild på mitt senaste verktygsköp.

Ska försöka bättra mig att posta här, men blir oftast inget när det inte postas något i tråden av någon annan.
 
  • golvvarmekoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mura.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mura1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mura2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bosch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grymt bra tråd!
Jag är precis i färd med att starta ett eget källarprojekt. Din tråd har givit svar på massor av frågor, tack för det.

Ser fram emot fortsatta uppdateringar.
 
ingetnamn skrev:
Grymt bra tråd!
Jag är precis i färd med att starta ett eget källarprojekt. Din tråd har givit svar på massor av frågor, tack för det.

Ser fram emot fortsatta uppdateringar.
Skoj att höra.
Dyker det upp funderingar så är det bara att höra av dig så kanske jag kan hjälpa dig.

Jag ska försöka bättre mig vad det gäller att ha kameran med när man jobbar.

Lycka till med ditt projekt.
 
Nu lutar det mer åt att använda skivorna aquapanel, de fanns i smidig storlek så man kan hantera det skapligt själv iallafall.

Jag har varit i kontakt med leverantör av aquapanel och de såg inga problem med att använda den produkten på det sättet som jag tänkt mig.

KNAUF DANOGIPS. Aquapanel. 12,5 x 900 x 1200 mm.
de kostar 229kr st om något sett de billigare någon stanns så hör gärna av er.

De så kallade reglarna tänkte jag putsa upp med Putsbruk B Serpo 133 som jag ser det borde man kunna putsa upp någon cm i taget (tjocklek) så att säga utan att det ska bli några problem.

Någon som har några förslag eller invändningar till detta val av produkter eller konstruktion?
 
Kanske lite sent men har du kollat på "Marmox"-skivorna?
De verkar ganska bra för källarväggar.
 
Nu kanske många tror att antingen så är projektet nerlagt eller att han har slutat att skriva i forumet, inget av det är sant.
Projektet har legat på is kan man säga, helt enkelt pga tidsbrist.
Status nu är att jag har putsat färdigt "reglarna" på väggarna, och jag håller på med att sätta osb-skivor i taket.
El-rör är framdraget till spottarna som ska sitta i taket, och rör är draget till platsen där projektor ska sitta(nätverk, el och plats för lite olika signalkablar).

Jag har bestämt mig för att använda mig av aquapanel-skivorna till väggarna.
 
Bump!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.