Jag har inget högre tempo på mitt projekt just nu har haft mycket att göra , men i helgen kommer jag att göra min femte gjut etapp om allt går som planerat.

Jag kommer att göra som du säger med fiberduk, makadam och cellplast, jag kommer dock inte kunna ha lika mycket isolering som du pga jag inte kan gräva lika djupt.

Jag tror inte att det kommer bli några problem eftersom du har en fungerande dränering.
Det kommer alltid finnas en viss fuktvandring det kommer man ju inte ifrån hur man än gör pga temperatur skillnaderna. Men om du gör som du planerar så tror jag iallafall att du har minimerat fuktvandringen.
 
Okej, det är ju det som är fördelen med ett sånt här projekt som vi håller på med, att man inte behöver lägga 100% energi på det som man måste göra när man tex gör om ett kök eller badrum eller liknande.
Utan man kan hålla på med det lite när man har tid och lust.

Men då kommer jag nog köra på den iden som du gav mig med att inte ha så mycket makadam och sedan lite mer cellplast istället.
Ska kolla lite priser på makadam och så okså.

Men fortsättning följer.
 
Ja det är skönt, men jag tycker du håller ett konstant högt tempo i ditt projekt ... :) . Jag följer det med spänning.
 
Jag med! Keep up the good work :)
/ Kim
 
Carla skrev:
Ja det är skönt, men jag tycker du håller ett konstant högt tempo i ditt projekt ... :) . Jag följer det med spänning.
B6304S1 skrev:
Jag med! Keep up the good work :)
/ Kim
Jo det blir ju några timmar man har lagt ner i källaren det kan man ju inte säga annat.

Trevligt att ni följer arbetet, så därför är jag ju nu tvungen att fortsätta ;)
Bilderna nedan visar en liten överblick och lite mer sand som ska bäras ur källaren, anledningen till det är att jag nu håller på att fixa till så att jag får en bra nivå och en jämn nivå för att sedan lägga makadam.

Har några timmar framför mig nu (vad ska man annars göra en lördag) med att gräva och bära.

Återkommer senare idag med resultatet.

(Observera den fina hållaren till mitt laserpass ;))
 
  • overblick.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hogmedmaterial.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu, några arbetstimmar senare så har jag grävt bort högarna och plattat till sanden för kommande makadam, om allt går som planerat så ska jag beställa makadam nästa vecka.

Det jag har kvar att göra nu innan jag lägger markduken är att gräva några "diken" som kommer agera som dräneringsdiken till pumpgropen som jag har.
Allt för att säkerställa så att inget vatten ska störa detta projektet.

Bilder kommer när dikena är grävda.
Men nu tar jag lördag.

Fortsättning följer...
 
  • tillplattat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det dags för en uppdatering.
Igår så grävde jag dräneringsdikena (blev en släpkärra överfull med sand) kanske svårt att se på första bilden men där är dom iallafall.

Idag innan jag åkte till jobbet så beställde jag makadam och när jag kom hem så hade jag en fin liten hög liggandes på tomten.

Så jag har nu börjat att fylla dräneringsdikena med makadam.
Det är skönt att se att dikena blir fyllda för man kan inte påstå att det försvinner mycket från högen med makadam.

Det är lite lättare att se dräneringsdikena på bild nummer två nu när makadam ligger i dom.

Tack och adjö för idag.
 
  • diken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • makadamdiken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Imponerande insats. Följer tråden med spänning.
 
Abbedabbe skrev:
Imponerande insats. Följer tråden med spänning.
Tackar.

Nu följer en uppdatering på det som hänt i helgen.

På första bilden så ser ni hur jag har lagt ut fiberduken över hela området.
Sen har det bara varit och ösa ner makadam, har nu lagt ca 8 cm makadam och paddat till det och försökt så gott jag kunnat att få en plan yta att lägga isoleringen på.

Jag paddade i omgångar för att inte utsätta mig för mycket med avgaserna som blir av paddan.
Men nu är jag nöjd med resultatet
Ni ser resultatet på bild nummer två (anledningen till de fuktiga partierna är att det regnade så jag fick ösa ner fuktig makadam, men det börjar torka upp nu som ni ser .)

Nästa steg är att kolla lite priser på cellplast och förhoppningsvis inhandla nästa vecka.
Jag kommer att sikta på ca 20 cm isolering men funderar på 2 * 10 eller 3 * 7
lättare att se till att få överlappande skarvar om man har tre lager, men kanske finns andra faktorer som kan spela in?
Eventuellt lägga in åldersbeständig plast mellan lager 1 och 2 om jag satsar på 3 * 7.

Har ni några råd/funderingar över detta?
 
  • fiberduk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • paddatklart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen.
Jag har nu varit och beställt cellplast, det blev 2 * 100mm kommer att få hem det ibörjan av nästa vecka.
Så nu kommer det stå still i väntan på isoleringen.

Uppdatering kommer när cellplasten har kommit.
 
Nu är det dax igen för en liten uppdatering.
Har varit och hämtat cellplasten nu och har börjat bära ner i källaren och provlägger lite för att se hur jag ska ha dom.

Jag har en liten fundering som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, det är så att jag inte bestämt mig hur jag ska göra med gjutningen av golvet, om jag ska gjuta fast golvet i min stödmur eller om jag ska tex lägga 1 cm isolering eller liknande upp för kanterna på stödmuren för att sedan gjuta golvet som ett flytande golv.

Fördelen med ett flytande golv som jag ser det är att om isoleringen skulle med tiden tryckas ihop lite så skulle inte golvet "dra" ner den delen av huset.

Men ni kanske har lite mer fakta eller info om detta.
Tackar på förhand.
 
  • Cellplast.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det hänt lite igen nere i källaren.
Isoleringen är på plats och jag gjorde så att jag satte 10mm cellplast längs sidorna för att göra konstruktionen flytande.
Tanken var först att använda armeringsmattor men jag skulle ha behövt klippa ner de så mycket för att få ner dom i källaren så det fick bli armeringsjärn 8mm som jag najar ihop till en egen matta på plats istället.
Jag har nu okså beställt golvvärmeslang den hinner nog komma hem innan jag är färdig med armeringen.
Hör följer en bild på början av en matta och då menar jag verkligen början ;)
 
  • isoleringklar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • borjanarmering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Naja på! Ser bra ut!
Följer fortfarande ditt projekt med spänning och kommer med nya hejarop när du kommer med nya bilder;)

// Kim
 
B6304S1 skrev:
Naja på! Ser bra ut!
Följer fortfarande ditt projekt med spänning och kommer med nya hejarop när du kommer med nya bilder;)

// Kim
Skönt att veta att man har nån som följer tråden. :)
Så då ska jag inte svika dig utan måste ju då redan nu lägga ut en ny bild, Jag har lagt ut de korta armeringsjärnen nu och lagt distanserna rakt och snyggt ;)
Nästa steg blir nu att sätta upp lasern och sedan kolla om jag måste justera nått på någon distans för att hamna så pass nära våg som går. (kommer bli tvungen till det för jag vet redan nu att vissa cellplastskivor ligger lite högre än andra)
Efter det så kommer jag att ta in de långa (6 meter) järnen och lägga de på plats och sedan naja ihop allt till en fin liten matta.

I'll be back.
 
  • armeringhalv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Jag följer också tråden med stort intresse då vi håller på att gräva ur halva källaren och tycker det är väldigt intressant att följa andras projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.