Vid parkavdelningen på jobbet använder dom både Klippo och Husqvarna klippare av pro-modeller,eller rättare sagt dom har båda sorterna men Husqvarnorna får stå!Klippomaskinerna håller år efter år(förutom normala slitagereparationer)Men Husqvarnorna bara krånglar!Det är knivinfästningar som går sönder,krånglande drivningar,vibrationer och"rå"gång(trots Honda-motorer)!

Har själv Klippo-allt är rejält och genomtänkt.Jag har även 1200kvm gräsmatta och jag hatar att klippa den men det går lite lättare med en bra klippare...

Mitt svar på alla frågor om gräsklipparköp är som vanligt:

Antingen köper man en ny "KLIPPO" eller "Stiga PRO". Annars en begagnad "KLIPPO" eller "Stiga PRO".
Billiga gräsklippare är förvånansvärt veka. Finns även numera helt i plast. Alltså plastkåpa med plasthjul och en liten klen motor ovanpå. Kanske något för barnen?

Själv kör jag en 13 år gammal "Stiga PRO 510S Turbo" helt i aluminium med uppsammlare, drift och elstart. Den välservade 4 hästars motorn är urstark, spinner som en katt och jag räknar med att den kommer vara mig trogen minst 10 år till...

Dyker upp såna på blocket då och då strax under tusenlappen...

Stiga Pro Turbon fick bli stugklippare 2005 efter 18års tjänst när vi köpte en Klippo med mulcher. Det enda som gjorts på Stigan var en ny påse till uppsamlaren, ett tändstift och olja några gånger samt några knivbyten eller årlig slipning. Men det blir inte många timmars klippning när man bara klipper 1-2ggr/veckan och ca 45min vid varje tillfälle.

Begagnad maskin av bra kvalitet ska nog inte underskattas. Nu har vi en åkgräsklippare men då en rejäl Stiga Park. Den är från -91 och troligen håller den längre till än en Stiga "Ready" eller vad man får för ny åkgräsklippare för motsvarande peng.

Och så det där med underhåll förståss. Gissar att det är många som inte byter olja minst årligen och slipar knivarna några gånger per säsång. Kolla oljan om ni köper en beg. maskin. Den ska inte vara gammal och slut och låg nivå men inte heller misstänkt nybytt.

Andreas_Hansson skrev:
I senaste råd o rön testas gräsklippare.
Råd & Rön på nätet - Gräsklippare

Husqvarna vann
Både ja och nej på det. . Husqvarna R152 kom sist av de bensinmotordrivna klipparna, men Husqvarna R53SV kom först. Å andra sidan kom Bosch Rotak 40 före Husqvarna R53SV, och Bosch Rotak 37Li kom på samma poäng på delad andraplats.
Viking klockade in som trea.

Värt att notera är att Klippo Excellent S placerade sig i nedre delen av startfältet med mediokra klippresultat. Precis tvärtom mot vad jag trodde. Den var jag sugen på men nu vet jag inte. Om en AL-KO Ginge Classic 46 Bio presterar i princip lika bra för 2000 spänn känns det lite avigt...

Ganska konstigt test?

Hq R53sv har en 4 i klipp resultat. Klippon har en 5a :confused:

P-plats skrev:
Jag köpte en Stiga 50 S Rental förra våren och är helnöjd!
Gjorde inte slut på 5l förra året på våra 800m2, inga vibbrationer och tyst går den!
Flera grannar är avundsjuka och funderar på en egen Stiga... ;)

Stiga - gräsklippare motorsågar åkgräsklippare trimmer snöslungor
Jag drar nog genom ca 2L i timmen
Stiga park 2 cyl 18hk

P-plats skrev:
Jag köpte en Stiga 50 S Rental förra våren och är helnöjd!
Gjorde inte slut på 5l förra året på våra 800m2, inga vibbrationer och tyst går den!
Flera grannar är avundsjuka och funderar på en egen Stiga... ;)

Stiga - gräsklippare motorsågar åkgräsklippare trimmer snöslungor
Jag har hunnit klippa några timmar med den nya klipparen (50srental) nu och får säga att jag är nöjd. Startar förstås lätt, går relativt tyst. Trevligt med nästan inga vibrationer alls. Det enda jag stör mig lite på är att jag tycker maskinen går lite lite för långsamt - min gamla stiga hade flera valbara hastigheter frammåt och den snabbaste var lagom. Nu får man liksom gå och såsa lite bakom maskinen..... Funderar på om det går att dreva om den och få upp hastigheten lite? Nån som vet? Får väl ringa Stiga antar jag...

Andreas_Hansson skrev:
I senaste råd o rön testas gräsklippare.
Råd & Rön på nätet - Gräsklippare

Husqvarna vann
Någon som har tillgång till hela testet och kan lägga upp det här? På Råd &Rön's hemsida är det bara en kortversion.

GreenTurtle skrev:
Någon som har tillgång till hela testet och kan lägga upp det här? På Råd &Rön's hemsida är det bara en kortversion.
Här är lite text. Själva tabellen är visst större än vad forumet tillåter...

MathiasS skrev:
Här är lite text. Själva tabellen är visst större än vad forumet tillåter...
MathiasS, du har PM!

MathiasS skrev:
..... Funderar på om det går att dreva om den och få upp hastigheten lite? Nån som vet?...
Är inte det olagligt?:D:D

Cinolin skrev:
Är inte det olagligt?:D:D
Antagligen. Men det är bättre att köra för fort än att somna bakom styret tror jag...:)

En Stiga....huhhhh.

Jag börjar få gråa hår av det här beslutet.
Stiga har gott rykte om sig för bra klippresultat, men det verkar vara väldigt modellberoende. De byter modeller precis hela tiden. Det lär väl antagligen drabba reservdelstillgången, och dessutom vet man inte vad man får av den alldeles nya modellen man köpt.

Men de känns rätt bra och ser tuffa ut. Kanske inte den här då, som ser ganska ledsen ut. Det är den jag kommer att tänka tillbaka på när jag rullar runt på min nya Klippo. *Om det nu blir en sån.

stiga.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.