H Harald Blåtumme skrev:
Stryk på litet blå loctite låsvätska/gänglåsning och dra litet lagom hårt. Brukar funka fint på såna där.
Det här var intressant. Bulten satt som berget förra gången, jag misstänker dels pga rost, samt att bladets rotation snarare drar åt skruven än loss? Jag är nämligen nervös att aldrig få ut bulten i framtiden, om jag ska limma fast den? Är det gängse metod i just det här fallet?
 
Jag brukar ha lite fett på, för att den inte ska rosta fast.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nån skruvlåsning ska inte behövas. Det gör ju saken bara krångligare nästa gång.......
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag brukar ha lite fett på, för att den inte ska rosta fast.
Jag gör alltid rent bultar och sedan en minimal dutt med olja och sedan torka av överflöd.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Blå loctite som jag föreslog är bra eftersom den fyller gängorna och hindrar fastrostning, och hindrar skruven att vibrera loss även med väldigt lagom åtdragningskraft. Lossdragningskraften är enkelt hanterbar, sitter inte särskilt hårt alls.

På senare år drar jag loss alla knivskruvar med en liten slagmutterdragare på lägsta momentinställning, ett otroligt smidigt verktyg här.
 
Har du inte en plan bricka först, med en bricka i plast sen innan kniven ??
 
Isakare Isakare skrev:
Har du inte en plan bricka först, med en bricka i plast sen innan kniven ??
Vem, jag? Jag minns inte vad som satt förr. Jag tror inte jag nämnt plast? Jag tänker ha den skålformade stora brickan, en mindre vanlig bricka, och sen bulthuvudet (eftersom jag inte hittade någon bult med flänsat huvud).
 
Gauthier Gauthier skrev:
Jag tänker ha den skålformade stora brickan, en mindre vanlig bricka, och sen bulthuvudet
Av alla gräsklippare jag bytt kniv på genom åren kan jag inte påminna mig att någon skulle haft något annat än en vanlig bult och en vanlig plan metallbricka. Någon kan möjligen haft en låsbricka, en sån där fjädrande med en "slits" i, men något mer special än så har jag nog aldrig stött på.

Har heller aldrig dragit mer noggrant än med "lagom handkraft" och det har alltid fungerat bra.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Av alla gräsklippare jag bytt kniv på genom åren kan jag inte påminna mig att någon skulle haft något annat än en vanlig bult och en vanlig plan metallbricka. Någon kan möjligen haft en låsbricka, en sån där fjädrande med en "slits" i, men något mer special än så har jag nog aldrig stött på.

Har heller aldrig dragit mer noggrant än med "lagom handkraft" och det har alltid fungerat bra.
Här: https://www.motorsågsbutiken.se/sv/mb/knivbultsats-3-8-unf-x-32mm . Jag tycker brickan ser skålformad ut, vilket matchar det @stugfar skrev.
Dock verkar de strunta i normal bricka däremellan, trots ej flänsat huvud. Då kanske jag också gör det.
 
Gauthier Gauthier skrev:
Jag tycker brickan ser skålformad ut
Jag påstår absolut inte att det aldrig förekommer. Jag säger bara att jag aldrig stött på det, eller så har brickan varit så svagt skålformad att jag inte ens fattat att den varit det.
 
Gauthier Gauthier skrev:
Vem, jag? Jag minns inte vad som satt förr. Jag tror inte jag nämnt plast? Jag tänker ha den skålformade stora brickan, en mindre vanlig bricka, och sen bulthuvudet (eftersom jag inte hittade någon bult med flänsat huvud).
Jag menar före kniven.
På de klippare jag haft, har det varit en stor bricka först, sen en plast eller fiberbricka, kniven, kupad bricka och skruven, den kallas friktionsbricka.
Den mjuka brickan är ett skydd så det ska slira om kniven slår i nått, annars finns det risk att skruven eller axeln går av.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Undrar om det inte skall vara 10.9 på det stället? Brukar väl vara rätt hårt material.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C
Med tanke på att det är ett kilspår i TS axel kan man tänka sig att den är av typen där det sitter (skall sitta) ett knivfäste på änden av axeln med två styrpinnar som låser kniven?

Typ:
Kilspår på metallaxel som möjligtvis används för att fästa en kniv i en klippare, troligen med hjälp av två styrpinnar för låsning.

Det skulle ju underlätta om det framgick vad det var för klippare?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad menar ni med skålformad bricka?
På mina klippare har det enbart varit en bricka, uppskuren så den fjädrar, som sitter mellan knivbladet och bulthuvudet.
 
Jo, ser man på bilden i första inlägget saknas knivfästet. Finns inte detta går troligen skruven av pga att kniven slår.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.