3 939 läst · 55 svar
4k läst
55 svar
Gräsklippare Klippo från 80-talet har lagt av
Den stannar inte pga låg oljenivå...S svenil01 skrev:
Mitt motoröra säger att felet är bränslerelaterat.
Om den gör så där varje gång att den går en stund och sen stannar.... o sen går igång igen när den stått en stund. Då hade min första tanke varit att bensin har problem att ta sig från tanken till förgasaren, förmodligen pga att det sitter skit/avlagringar någonstans på vågen (inloppshålet vid flottörnålen troligtvis).
Det som händer är att den förbrukar bensinen i förgasaren fortare än den fylls på.....
Medlem
· Sverige
· 5 419 inlägg
Kolla så att tankavluftningen i tanklocket inte är igensatt.
Tappa även ur all gammal skitolja och fyll på med ny, är väl bara en rak SAE 30 vanlig gräsklipparolja där, 3 dl kanske?
Gammal soppa är även en klassiker, igensatt bränslefilter. Byt bränslefilter, häll i 4T Aspen alkylat. Tycker det verkar finnas gott hopp om denna klippare.
Tappa även ur all gammal skitolja och fyll på med ny, är väl bara en rak SAE 30 vanlig gräsklipparolja där, 3 dl kanske?
Gammal soppa är även en klassiker, igensatt bränslefilter. Byt bränslefilter, häll i 4T Aspen alkylat. Tycker det verkar finnas gott hopp om denna klippare.
Redigerat:
Finns det bränslefilter på en äldre klippo? dum fråga kanske men jag har tittat ganska mycket på youtube och ingen har nämnt bränslefilter i detta sammanhang.H Harald Blåtumme skrev:Kolla så att tankavluftningen i tanklocket inte är igensatt.
Tappa även ur all gammal skitolja och fyll på med ny, är väl bara en rak SAE 30 vanlig gräsklipparolja där, 3 dl kanske?
Gammal soppa är även en klassiker, igensatt bränslefilter. Byt bränslefilter, häll i 4T Aspen alkylat. Tycker det verkar finnas gott hopp om denna klippare.
Okey så en ordentlig rengöring av förgasaren kan eventuellt vara det som behövs?K Kasken skrev:Den stannar inte pga låg oljenivå...
Mitt motoröra säger att felet är bränslerelaterat.
Om den gör så där varje gång att den går en stund och sen stannar.... o sen går igång igen när den stått en stund. Då hade min första tanke varit att bensin har problem att ta sig från tanken till förgasaren, förmodligen pga att det sitter skit/avlagringar någonstans på vågen (inloppshålet vid flottörnålen troligtvis).
Det som händer är att den förbrukar bensinen i förgasaren fortare än den fylls på.....
Vilken olja som helst funkar, även syntet, samma som i bilen.H Harald Blåtumme skrev:
We have modified our engine oil recommendations to state that you may now use a synthetic 5W30 or 15W50 oil in all temperature ranges.
Men det är viktigt att byta varje år eller oftare, det finns ingen som helst oljefiltrering i dom här motorerna.
Nej det finns inte.S svenil01 skrev:
Hämta manual och sprängskiss här:
https://www.briggsandstratton.com/eu/sv_se/support/manuals.html
Prova att köra utan tanklock. Skulle gissa att lufthålet i tanklocket är igensatt. Då får du den effekten att den startar och går bra en stund tills det skapas vakum i tanken då ingen luft tillförs via tanklocket.
Blås rent tanklocket med tryckluft.
Blås rent tanklocket med tryckluft.
Medlem
· Sverige
· 5 419 inlägg
Nej lufthålet i tanklocket brukar vara synligt och tydligt om du kolla ovansidan på tanklocket, under detta brukar det sitta någon typ av skvalpskydd bara. Men kolla om det funkar med icke-åtskruvat tanklock, plus som sagt byt ut gammal sunkig kvarvarande soppa (vattenmättad, etanolhaltig utgången pumpbensin troligast) mot ny fräsh 4T alkylat - denna är etanolfri, har fantastisk lagringsbeständighet och samlar inte vatten som vanlig 95 oktan pumpbensin. Alkylat 4T betyder att den inte har någon oljeinblandning, det är vad du ska ha till en B&S fyrtakts Klippo.
S svenil01 skrev:Hm är detta lufthålet? Se markering. Eller var sitter det exakt, jag hittar inget lufthål i själva tanklocket.
Det är förmodligen det hålet. Prova att blåsa in ifrån och ut med tryckluft.S svenil01 skrev: