60 773 läst · 21 svar
61k läst
21 svar
Gräs på rulle eller frö?
och en välsådd gräsmatta är mycket snyggare än en utrullad när den är färdig ...
Jag har grävt upp hela tomten efter nybyggnation och funderade över huruvida jag skulle så eller köpa färdigt gräs.
Kollade runt lite priser och kom fram till att det skulle kosta ca 25kr /kvm (räknat inkl transport, det är skrymmande med gräs...)
Priset är från Frösvidal gräs.
Jag tänkte att jag provar och så först och blir det inte bra får jag väl rulla. Det är ju ändå samma underarbete som krävs. Jag köpte Weibulls Extra Green. Fröblandningen där tror jag är samma som Frösvidal har. Fröet är lite dyrare än standard men bättre och kosta på ett bra frö!
Nu har det gått 3-4 veckor sedan jag sådde första etappen och jag kommer nog behöva klippa i helgen. Det har vuxit jättebra och är tätt. Jag har inte heller tokvattnat som man behöver göra när man rullar eftersom då får inte rötterna torka. Jag sådde nog lite för sent egentligen för det är inte mycket dagg på nätterna. Sår man vår eller höst behöver man säkerligen knappt vattna.
Just nu ångrar jag mig absolut inte att jag sparade in 25 tkr på att så själv!!
Kollade runt lite priser och kom fram till att det skulle kosta ca 25kr /kvm (räknat inkl transport, det är skrymmande med gräs...)
Priset är från Frösvidal gräs.
Jag tänkte att jag provar och så först och blir det inte bra får jag väl rulla. Det är ju ändå samma underarbete som krävs. Jag köpte Weibulls Extra Green. Fröblandningen där tror jag är samma som Frösvidal har. Fröet är lite dyrare än standard men bättre och kosta på ett bra frö!
Nu har det gått 3-4 veckor sedan jag sådde första etappen och jag kommer nog behöva klippa i helgen. Det har vuxit jättebra och är tätt. Jag har inte heller tokvattnat som man behöver göra när man rullar eftersom då får inte rötterna torka. Jag sådde nog lite för sent egentligen för det är inte mycket dagg på nätterna. Sår man vår eller höst behöver man säkerligen knappt vattna.
Just nu ångrar jag mig absolut inte att jag sparade in 25 tkr på att så själv!!
jo, om du följer alla konstens regler, vattnar, gödsling etc så kan du påverka slutresultatet till det bästa. En rullad gräsmatta är liksom som den är ... jo den måste ju skötas om den med, men t ex vilken frösort som är vald rår du inte på. Det är absolut inte så att vi är missnöjda, men när man jämför med en bekant som mycket omsorgsfullt sått sitt gräs så är gräset grönare på andra sidan ...