Körde själv en ombyggd mazda b1600. Det var jätteskönt att kunna ta sig till kompisar och skolan varm och torr, började med moped, men efter att ha kört omkull två gånger på isgata i 16 minusgrader så var det ett lätt val att ta traktorkort. Nu för tiden verkar det vara väldigt vanligt med mopedbilar, speciellt för tjejer. Jag ser flera som kör dagligen hela året så det borde ju funka hyfsat.
Jag hade nog valt mopedbil i dag. Lägre ljudvolym och låg bränsleförbrukning är ju klara fördelar.
 
K
Har ni tittat på Renault Twizy? Det är en eldriven 4-hjulig motorcykel med kaross.

Den finns i mopedbil-variant och jag har sett minst två sådana utanför gymansiet här i vår by..

Kostar 70-80 k ny och håller värdet bra... själv går jag och väntar på att de ska gå att köpa beg. för 20-30 k
 
Redigerat:
Nja, eldrivet till vintern tror jag knappast på.
 
Den stotala nackdelen är ju att det inte är en riktig kupé man sitter i utan bara något som liknar ett tält på sidorna. Jag skulle inte vilja ha en sådan i alla fall.
 
Väcker upp denna tråden.

Är väldigt nära att köpa en Twizy 45 till dottern så att hon tar sig till bussen till gymnasieskolan i höst. Tänker mig att installera kupévärmare så att den alltid är varm (eftersom den går att värma via laddstolparna på pendelparkeringen), den inbyggda värmen räcker knappt till att hålla framrutan fri från imma. Men vis av erfarenhet från min hybrid (klarar tre mil innan den är för kall vid -10) så bör detta räcka. Barnen skall oftast inte köra mer än 6km enkel väg (till/från bussen).

Jag var och provkörde en häromdagen (bilen som går 84km/h), hur rolig som helst. Riktigt bra väghållning. Känns som att köra gokart. Om man jämför med vanliga mopedbilar och A-traktorer så får man väldigt mycket för pengarna. Krocksäkerheten på denna spöar alla andra mopedbilar iom att den har en riktig krockkudde. Finns några artiklar/tester på nätet om detta.

Priset verkar bli 108kkr inklusive dörrar och stereo (jobbar på att pruta, men den verkar vara svår att pruta på). Tanken är att sonen skall ärva denna, så den kommer att vara i familjens ägo i minst fem år.

Har även hittat bra fönster till den i Korea, den levereras med dessa på Koreanska marknaden och de är billigare inklusive frakt än vad Renault tar för sina i Sverige (under 5000kr).

Vinterdäck är billigast att beställa från Tyskland (kanske billigare i Frankrike, men jag kan ingen franska - får se om Google Translate kan hjälpa mig). Knappt halva priset mot vad Renault i Sverige vill ha.

Det lär sluta på ca 116kkr. Fortfarande billigare än en vanlig mopedbil som helt saknar krockskydd. Och en vettig A-traktor (som inte är >20 år gammal) kostar minst 100kkr även den.
 
Mikael_L
Men det är ju dock en Renault ... :dizzy:
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
80 km/h lär väl kräva ålder och nån typ av körkort...
 
Du kan nog inte jämföra den med en välbyggd traktor i krocksäkerhet heller
 
A ArneTW skrev:
80 km/h lär väl kräva ålder och nån typ av körkort...
Twizy 45 går bara 45km/h och kräver enbart AM-kortet.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du kan nog inte jämföra den med en välbyggd traktor i krocksäkerhet heller
Nej, det kan man inte. Men något får man offra. Sidokollisionsskyddet är inte så bra enligt testerna, men fortfarande bättre än vanliga mopedbilar tack vare stålburen som den är byggd runt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det lär sluta på ca 116kkr. Fortfarande billigare än en vanlig mopedbil som helt saknar krockskydd. Och en vettig A-traktor (som inte är >20 år gammal) kostar minst 100kkr även den.
Nu för tiden går det att bygga en A-traktor betydligt billigare än så då både krav på karosskapning och modifiering av växellådan är borta. En snabb sökning på Blocket ger både Cayenne och Touareg för 50.000:-. Sen är det bara att ersätta baksätet med en fet baslåda och programmera om fartspärren. Misstänker att det är den groteskt höga fordonsskatten som gör dessa bilar så billiga, samt även vetskapen om att ett partikelfilterbyte landar på närmare 20 loppor. Två saker man helt slipper som A-traktor ägare.

Klart ungen ska ha en Porsche... :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Inte kommer du väl undan partikelfilter? De skall ju besiktas som om de vore en bil nuförtiden...
 
Läs på om broms problem på twizyn innan köp bara. Verkar vara en redigt dyr historia

Angående a-traktorer så finns de i alla dess former ni för tiden. Här i mina "hemmatrakter" fullständigt kryllar det av dem, allt ifrån gamla 240is till BMW 320d E46 och nyare Nissan Navara. Tror en Nivara ligger på ca 100k och en BMW på 80k
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Man måste fortfarande fixa lådan den får inte göra mer än 10 kmh på ettans växel vid max varv som sätts där max vrid tas ur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.