richardtenggren
Inte jag heller, även om jag föredrar mopedbil före A-traktor/EPA. ;)
Om jag var 15 hade jag nog tyckt att det var världens grej;)
Men det verkar svida i föräldrarnas plånböcker i alla fall, men har för mig att även mopedförsäkring var relativt dyrt på min tid med.
 
Ringde till Renault försäkringar och där kostade den 4740kr/år för helförsäkring, så jag slog till direkt!
 
  • Gilla
roffer och 3 till
  • Laddar…
Lyckliga mig som har en grabb Som förstår tjusningen med en Moped! :p;)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Trygg Hansa vill ha 31000kr per år. Om det enbart är förare över 18 år så går priset ned till 28000kr/år.

Försäkringsbolagen vill inte ha mopedbilar...
Säger nog en del om olycksstatistiken och reparationskostnaderna. Och kanske inte så konstigt för enligt min egna helt ovetenskapliga notering så brukar förarna av mopedbilars uppmärksamhet fördela sig enligt: Titta på vägen 10%/ Titta på mobilen 90%. :rolleyes:
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Då är det bara marginellt sämre än vanliga trafikanter.
 
  • Gilla
  • Haha
HusköpareS och 2 till
  • Laddar…
Har hittat lite statistik. Olyckor är 3x vanligare med mopedbilar än med vanliga bilar. Inlösen är 10x vanligare efter olyckor med mopedbilar än med vanliga bilar pga bröcköigare konstruktion (mycket plast).

Här finns nog också orsaken till att Renault kan hålla nere försäkringskostnaderna. Lagning och återanvändning av delar är mycket billigare/lättare med en Twizy än med en vanlig mopedbil.
 
J Jarlsgård skrev:
Läs på om broms problem på twizyn innan köp bara. Verkar vara en redigt dyr historia

Angående a-traktorer så finns de i alla dess former ni för tiden. Här i mina "hemmatrakter" fullständigt kryllar det av dem, allt ifrån gamla 240is till BMW 320d E46 och nyare Nissan Navara. Tror en Nivara ligger på ca 100k och en BMW på 80k
Tänkte just säga det, skivorna bak till Twizzy kostade
Dyrt! Var ca 15-20’ inkl jobb!

Finns väl klart billigare A-traktorer än 100-120’!

Finns mopedbilar för 170-180’ plus vinterhjul och motorvärmare.

Finns det inget bättre beggat?
 
Det begagnade jag provkört har kostat från 50kkr och har varit rent skräp.

Bromsarna är inget problem om man bromsar hårt en gång i veckan.
 
Då känns visserligen inte strax över 100’ så köttigt, men måste finnas nån beggad med rätt Fd ägare, för rätt pris, jag är i samma sits om nåt år, dottern är snart 14, och ramsorna har börjat..
 
Duger det inte med en vanlig moped?
Det är inte rimligt att ösa ut såna där pengar bara för att de vill ha.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
I mitt fall är det nästan 6km till bussen och dottern börjar gymnasiet till hösten. Då går det inga skolbussar som passar längre. Dottern vill att jag skall skjutsa till och från bussen, jag vägrar.

Vanlig moped är inget alternativ där vi bor, för farligt på våra smala vägar i vintermörkret. Grannflickan är inneboende på sitt gymnasium för att slippa resvägen till bussen, kollektivtrafiken och restiden. Då är en Twizy inte så dyr ändå...

Jag trodde dock att jag skulle hitta en hyfsad A-traktor för ca 20kkr...
 
A-traktor eller varför inte en gammal traktor med hytt som ju är ett vanligt tonårsfordon.
Endera bör gå att hitta för under 30000 kr. Det är betydligt billigare än mopedbil.
 
Köpte mopedbil till dottern !
Funkar jättebra
Kollade på EPA
Men är inte sugen på att meka eller betala bränslet
O moped var inte intressant för hennes del
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Får mycket bränsle för skillnaden mellan A-traktor till ny mopedbil, bränslet är mycket liten del i ägandekostnaden..
 
  • Gilla
Otto Block och 1 till
  • Laddar…
Jag har räknat på ca 10kr per mil och 500mil, det ger 5000kr per år. Vi räknar med att ha mopedbilen i fem år ==> 25000kr.

Om vi istället köper en A-traktor för 55000kr så skiljer det ca 50000kr i pris. Jag tror jag får igen de 25000kr som skiljer på reparationer, högre relativt andrahandsvärde mm. Men vi får se.
 
  • Gilla
Uppling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.