80 380 läst · 126 svar
80k läst
126 svar
Grabben är 15! A-traktor eller mopedbil??
Finns ingenstans i världen där jag sett så många bilister som kör mot rött, som i Göteborg. Göteborgs bilister är helt outstanding när det kommer till det. Samma sak med att tränga sig fram, inte släppa fram andra vid vävning osv osv. Trafikmoralen bland göteborgsbilisterna är urusel.Ganescha skrev:Alla cyklister, SPECIELLT i Göteborg borde gå en kurs vilka regler som gäller i trafiken. Cyklister har INTE samma rättigheter som en gång-trafikant! Det är något dom flesta verkar tro, speciellt i Göteborg! Jisses, folk cyklar hejvilt mellan bilar och gående, TROTTS fina cykelvägar, cyklar mot rött osv. Cyklar på cykelbanan men vill gärna cykla på bil vägen när ljuset passar dem. Äsch, har sätt allt för många olyckor i Göteborg med cyklister inblandade där en mycket stor del har varit deras egna fel då dom ej har följt trafikreglerna.
Att cyklisterna tvingas cykla mellan fordon och fotgängare är trots allt inte cyklisterna fel, och något cyklisterna starkt ogillar och gärna hade sett en förändring av. Riktiga cykelbanor är det trots allt riktigt ont om i Göteborg.
Cyklister i Göteborg tvingas verkligen inte ut i biltrafiken det är absolut självförvållat!! Tycker det du säger är rent skit snack!! Finns cykelbanor precis vid alla vägar, dock så är det så att dom får dela med gångtrafikanterna, ganska vanligt i Sverige. Cykel till vänster, gång till höger.thomasx skrev:Finns ingenstans i världen där jag sett så många bilister som kör mot rött, som i Göteborg. Göteborgs bilister är helt outstanding när det kommer till det. Samma sak med att tränga sig fram, inte släppa fram andra vid vävning osv osv. Trafikmoralen bland göteborgsbilisterna är urusel.
Att cyklisterna tvingas cykla mellan fordon och fotgängare är trots allt inte cyklisterna fel, och något cyklisterna starkt ogillar och gärna hade sett en förändring av. Riktiga cykelbanor är det trots allt riktigt ont om i Göteborg.
Sen att folk tränger sig i bilköer görs det överallt. Att Göteborgare skulle vara värre motsäger jag mig helt! När jag flyttade dit så blev kag förvånad hur enkelt det va att köra bil i långa köer i Göteborg. Svårigheterna beror mycket på det urusla vägnätet! Tingstadstunneln är ett lysande exempel om du kommer söder i från och ska till t ex Hisingen. De flesta vet om problemet och beter sig moget nog att lämna plats vid blinkning.
Har t om med många bekanta från Oslo som har nämnt hur enkelt där att ta sig fram i långa köer i Götet, just pga bilisterna visar hänsyn!
thomasx skrev;
Här är ju annars en som kanske går hem hos sonen
http://www.blocket.se/skaraborg/Poin....htm?ca=15&w=3
Tänk att "vår" Epa nästan har hittat hem. Den inhandlades på Camaroskroten i Mölndal för dryga 15 år sedan. Två söner har rattat den och haft mycket skoj. Om jag inte minns fel kom den från Tyskland och var importerad som reservdelbil.
Roligt att den fortfarande är i drift
Här är ju annars en som kanske går hem hos sonen
http://www.blocket.se/skaraborg/Poin....htm?ca=15&w=3
Tänk att "vår" Epa nästan har hittat hem. Den inhandlades på Camaroskroten i Mölndal för dryga 15 år sedan. Två söner har rattat den och haft mycket skoj. Om jag inte minns fel kom den från Tyskland och var importerad som reservdelbil.
Roligt att den fortfarande är i drift
Redigerat:
Om det är nån som snackar skit, så är det ju du. Du borde prova att cykla lite i Göteborg innan du uttalar dig. Ta en tur från Korsvägen till Mölndals torg, längs Mölndalsvägen, och tillbaka igen, så får du se vad som händer! Å sen kan du ta en sväng från Saltholmshamnen till Mariaplan. Bara för att ta ett par exempel.Ganescha skrev:
Vid precis alla vägar?Ganescha skrev:
Har du överhuvudtaget varit i Göteborg?
Snacka om å snacka skit.
Då måste Osloborna blivit klart mycket mer hänsynslösa på sistone, för av alla de städer jag kört bil i runt om i världen, inklusive Oslo, så är göteborgsbilisterna bland de minst hänsynsfulla. Inte ens i italien eller indien är de lika hänsynslösa, även om de tränger sig på ett helt annat vis där, men de släpper också fram när de ska, till skillnad från göteborgarna. Ja, i Indien har jag så klart inte själv suttit vid ratten.Ganescha skrev:Sen att folk tränger sig i bilköer görs det överallt. Att Göteborgare skulle vara värre motsäger jag mig helt! När jag flyttade dit så blev kag förvånad hur enkelt det va att köra bil i långa köer i Göteborg. Svårigheterna beror mycket på det urusla vägnätet! Tingstadstunneln är ett lysande exempel om du kommer söder i från och ska till t ex Hisingen. De flesta vet om problemet och beter sig moget nog att lämna plats vid blinkning.
Har t om med många bekanta från Oslo som har nämnt hur enkelt där att ta sig fram i långa köer i Götet, just pga bilisterna visar hänsyn!
Redigerat:
Är det ni som byggt den? Coolt!JanneL skrev:thomasx skrev;
Här är ju annars en som kanske går hem hos sonen
[länk]
Tänk att "vår" Epa nästan har hittat hem. Den inhandlades på Camaroskroten i Mölndal för dryga 15 år sedan. Två söner har rattat den och haft mycket skoj. Om jag inte minns fel kom den från Tyskland och var importerad som reservdelbil.
Roligt att den fortfarande är i drift
Äsch, har då absolut inte haft några som helst problem att cykla just där i mellan, varken själv eller med min dotter. Respekterar man reglerna, stannar till vid ljusen så är det banne mig inga problem!! Oftast är det folk som jobbar i innerstan och bor kringliggande, t ex Mölndal eller Kallebäck osv. Som har allt för bråttom hem efter jobbet. Tänker inte sig för att det faktiskt är rött och Bang! Men att påstå att det är ett helvete att cykla i Göteborg är rent skit snack!thomasx skrev:Om det är nån som snackar skit, så är det ju du. Du borde prova att cykla lite i Göteborg innan du uttalar dig. Ta en tur från Korsvägen till Mölndals torg, längs Mölndalsvägen, och tillbaka igen, så får du se vad som händer! Bara för att ta ett enda exempel.
Vid precis alla vägar?
Har du överhuvudtaget varit i Göteborg?
Snacka om å snacka skit.
Då måste Osloborna blivit klart mycket mer hänsynslösa på sistone, för av alla de städer jag kört bil i runt om i världen, inklusive Oslo, så är göteborgsbilisterna bland de minst hänsynsfulla. Inte ens i italien eller indien är de lika hänsynslösa, även om de tränger sig på ett helt annat vis där, men de släpper också fram när de ska, till skillnad från göteborgarna. Ja, i Indien har jag så klart inte själv suttit vid ratten.
Och ang. Hänsynslösheten hos bilisterna så står jag fast vid att Göteborgarna är bättre än många andra städer på trafikvett där emot har jag ej sagt att dom är bäst!! Men bättre än Oslo vid rusningstrafik, alla gånger!! Än en gång, vägnätets uppbyggnad är en gigantisk bov i dramat i Götet! Börjar dock bli bättre.
Här är något du kan använda om du får problem att ta dig fram på cykel i Göteborg:
http://www.trafiken.nu/goteborg/cykelreseplanerare/
Redigerat:
Du släpper alltså ut din dotter att cykla rakt emot trafiken på en dubbelfilig led där det går i 70-80 km/h, och där man, rakt emot trafiken, måste ut mellan filerna? Ja, då håller jag med om att du är precis så galen som du påstår att vissa cyklister är. Men det är ändå inte cyklisternas fel att det är så det är tänkt.Ganescha skrev:Äsch, har då absolut inte haft några som helst problem att cykla just där i mellan, varken själv eller med min dotter. Respekterar man reglerna, stannar till vid ljusen så är det banne mig inga problem!! Oftast är det folk som jobbar i innerstan och bor kringliggande, t ex Mölndal eller Kallebäck osv. Som har allt för bråttom hem efter jobbet. Tänker inte sig för att det faktiskt är rött och Bang! Men att påstå att det är ett helvete att cykla i Göteborg är rent skit snack!
Och ang. Hänsynslösheten hos bilisterna så står jag fast vid att Göteborgarna är bättre än många andra städer på trafikvett där emot har jag ej sagt att dom är bäst!! Men bättre än Oslo vid rusningstrafik, alla gånger!! Än en gång, vägnätets uppbyggnad är en gigantisk bov i dramat i Götet! Börjar dock bli bättre.
Nu MÅSTE man iofs inte cykla så, för de har gjort trottoaren på andra sidan vägen till en cykelbana. Men faktum är, att cykelplaneraren för Göteborgs stad visar "den gamla hederliga vägen", och leder en rakt ut emot trafiken på mölndalsvägen. Riktigt roligt blir det när man möter en cyklist.
Jag gick in och kollade på hitta.se för att få en bild av galenskaperna, och se på sjutton, om det inte är en cyklist som cyklar precis så som Göteborgs cykelplanerare förordar, rakt ut emot trafiken på leden. En liten bit senare befinner sig cyklisten dessutom mellan filerna, och måste, mot trafiken, korsa filen för de bilar som ska svänga höger, för att komma in till kanten igen. Själv cyklade jag omvägar för att slippa denna skit. Tragiskt att se att det fortfarande är likadant. Och för de som kommer från andra hållet, från Mölndalshållet, finns inte så många alternativ, om man inte ska börja cykla omvägar, vill säga.
Aldrig någonsin att jag skulle få för mig att cykla här med mina barn, något mer oansvarigt har jag svårt att tänka mig.
Redigerat:
Väldigt frekvent i Göteborg, och trots detta tvingas man ut i trafiken ändå, utöver att man behöver korsa lederna fram och tillbaka ett gäng gånger, alltså. Detta särskilt då man i princip cyklar på leden, och det enda som skiljer är en vit linje. När leden sedan får en avfart, ja, då är man mitt i trafiken. Ett sådant fall är bilden jag visade. Samma sak på andra sidan vägen, där det tidigare inte fanns någon cykelbana, då var trottoaren enbart trottoarDemmpa skrev:
Här är ännu ett exempel på hur enkelt det är att cykla i Göteborg. Var ska cyklisterna ta vägen, tycker ni? Tänk er sedan rusningstrafik vid 8 på morgonen och 17 på kvällen och rätt som det är kommer det en spårvagn från andra hållet också, åsså ett par bussar på det. Fullt med folk på hållplatserna som ligger direkt på trottoaren också, så klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Okej, va otydlig med just mölndalsvägen, stor del består faktiskt av cykelväg på den vägen, på den delen som där ej finns så cyklar man där det finns, t ex en paralel gata. Sen cyklar jag sällan i mot trafiken. Min poäng är att det finns visst cykelvägar i princip hela Göteborg. Finns alternativ än dom stora huvudgatorna som t ex Möndalsvägen att cykla på.
Att dom bygger får även bilister visa hänsyn till och får således ta en annan väg.
Att dom bygger får även bilister visa hänsyn till och får således ta en annan väg.
Och där är lika stort besvär för bilister, om det är södravägen du menar. Sen vill jag minnas att det ligger en cykelväg inte långt ifrån hållplatsen?thomasx skrev:Väldigt frekvent i Göteborg, och trots detta tvingas man ut i trafiken ändå, utöver att man behöver korsa lederna fram och tillbaka ett gäng gånger, alltså. Detta särskilt då man i princip cyklar på leden, och det enda som skiljer är en vit linje. När leden sedan får en avfart, ja, då är man mitt i trafiken. Ett sådant fall är bilden jag visade. Samma sak på andra sidan vägen, där det tidigare inte fanns någon cykelbana, då var trottoaren enbart trottoar
Här är ännu ett exempel på hur enkelt det är att cykla i Göteborg. Var ska cyklisterna ta vägen, tycker ni? Tänk er sedan rusningstrafik vid 8 på morgonen och 17 på kvällen och rätt som det är kommer det en spårvagn från andra hållet också, åsså ett par bussar på det. Fullt med folk på hållplatserna som ligger direkt på trottoaren också, så klart.
[bild]
Så då kanske vi kan vara överens om att det inte alls "Finns cykelbanor precis vid alla vägar" och att cyklisterna i många fall, precis som jag skrev, är hänvisade antingen till trottoaren bland fotgängare, eller till vägarna bland bilar bussar och spårvagnar och att de i vissa fall faktiskt tvingas ut i trafiken?Ganescha skrev:Okej, va otydlig med just mölndalsvägen, stor del består faktiskt av cykelväg på den vägen, på den delen som där ej finns så cyklar man där det finns, t ex en paralel gata. Sen cyklar jag sällan i mot trafiken. Min poäng är att det finns visst cykelvägar i princip hela Göteborg. Finns alternativ än dom stora huvudgatorna som t ex Möndalsvägen att cykla på.
Att dom bygger får även bilister visa hänsyn till och får således ta en annan väg.
I många fall finns inte heller några alternativ som du skriver. Ska man ge sig av på andar vägar saknas cykelbanor, och man är hänvisad till lokalgator tillsammans med biltrafiken. Det blir istället massvis med korsningar, ut- och infarter och labyrintcykling på smågator. Och precis det jag sa från början bekräftas än en gång.