Vad vill sonen själv ha?

Hur bor ni?

Hur ser skolvägen ut?

Hur ser möjligheten till kollektivtrafik ut?
 
Till alla som håller sig till ämnet: TACK!
Till er övriga: egen cykeltråd kanske.....?
 
  • Gilla
[SH] och 5 till
  • Laddar…
Pelpet

Sonen är lika förvirrad som jag, han vill åka fort så klart men inser hur oskyddad man är på två hjul. Mopedbil eller inte.....:/
Vi bor 1,5mil från busshållplatsen, 2 mil från centrum. Skolskjutsen blir indragen när han börjar gymnasiet (ingen skolplikt, därför "behövs" ingen skolskjuts)
 
Redigerat:
Vad åker hans kompisar här finns både atraktorer och en del som kör moped för tio år sen fanns inte en enda a-traktor i byn nu är det nog hälften av varje och som hoj åkare vet man ju hur säkert det är bland bilar med två hjuling
 
Som sagt, beror mest på vad sonen vill.
Mopedbil känns som en förortsgrej (är utanför tokholm iaf) - klart överprissatta...verkar rackliga och plastiga men kostar ju mer än en småbil :/
A-traktor - om det går hem hos kompisarna är väl det en rätt ok grej. Bättre skydd än en mopedbil också, flak för transport av grejjer kan ju komma väl till hands...

En lätt mc 4-hjuling kanske annars är ett alternativ - går ju även köra på vintern med rätt grejjer - mindre praktisk dock, och man är mycket mer oskyddad, men ngt säkrare än en tvåhjuling (sonen får förstås lära sig köra ordentligt) och klarar sig längre på säsongen..

/K
 
Problemet är ju att ni måste välja på något sätt, det finns inget sätt för en 15-åring att åka fort, säkert, komfortabelt, hyfsat kostnadseffektivt och lagligt. (Dvs som man gör i en bil).

Finns det någon alternativ lösning som inte innebär eget fordon? Någon granne som sonen kan samåka med? Kanske i kombination med elcykel och skjuts vissa dagar?

Sen har man ju fritidsaspekten också. Kan grabben ta sig till träningar och kompisar?
 
Med din budget ser jag inget problem med något av alternativen ...det finns ju verkstäder som lagar bilar . Förutom att A-traktorn är mer lik en bil i storlek och kanske ger fördelar på det viset så är nog "töntfaktorn" lägre i A-traktorn än mopedbilen ... Men som flera andra sagt så är det sonen som måste avgöra vad han vill köra 😀
 
Jag skulle tro att A-traktorn är bästa valet. Kör den i 3 år och sälj sen vidare. Borde inte bli alltför dyrt. Bor man som ni gör räknar jag med att grabben kör upp på 18-årsdagen och att TS som ansvarsfull förälder ser till att ett trafiksäkert fordon finns tillgängligt.

Jag kan inte mycket om A-traktorer men det är väl det närmaste man kommer en bil utan körkort? Hyfsat krocksäkerhet, bekväm kupé, stereo, man borde kunna ha värme i den, kan ta med en kompis och den går lätt att parkera.

Att hålla sig med en "A-traktor är töntigt"-attityd är något man kan kosta på sig i stan, inte då man bor som ni gör. Då är det mycket mer socialt hämmande att hela tiden vara beroende av av mamma och pappa för skjutsningen. Jag skulle tro att en schysst A-traktor är en social tillgång, det är inte många 15-åringar som har ett eget fordon förutom moppe.

Dessutom kanske sonen kan göra lite nytta för hushållet. Åka och handla efter plugget, skjutsa småsyskon till bussen, hänga på ett plogblad och ploga snö osv.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
hackatall skrev:
Till alla som håller sig till ämnet: TACK!
Till er övriga: egen cykeltråd kanske.....?
Ja, jag ber om ursäkt för att det blev lite OT. Men jag har i alla fall bidragit även till ämnet ;)
 
pelpet skrev:
Problemet är ju att ni måste välja på något sätt, det finns inget sätt för en 15-åring att åka fort...
Fart är relativt. När jag hade moppe fick den gå i max 30. Man hittade små trix för att de skulle röra sig aningens snabbare utan att för den skull bli speciellt olagliga. Detsamma gäller med A-traktorer, inga stora saker, men kidsen nöjer sig med "farten".

TS, om du går på spåret A-traktor, var noga med om den har dubbla växellådor eller inte. Många kör med enkellåda samt varvtalsregulator och blir de granskade är det ny registreringsbesiktning som gäller vilket kräver att du åtgärdar lådproblemet för att få den laglig igen. Med otur ryker dessutom sonens körkort i ett sådant här läge. Med samma otur blir även ditt körkort föremål för åtgärd eftersom du blir skyldig till medhjälp till olovlig körning. Av den erfarenhet jag samlat på mig så brukar polisen dock nöja sig med en mildare variant av påföljd första gången, det finns en nytta av brobygge som de fångar upp, men helt givet är det inte, och kräver att det inte begåtts några andra lagbrott vid stoppandet, exempelvis att det gått för fort (över 33).

Bra lådor är nyckeln till ett skapligt problemfritt ägande ur flera perspektiv. Och som pelpet är inne på, många uppsidor med A-traktor, inte minst supermyset att glida fram i.
 
Det lutar nog åt en suzuki x90, fyrhjulsdrift och airbag. Har ju bara en unge och jag vill att han åker så säkert som det går.

Ett banklån på 80k gör inte så stor skillnad i månaden mot en mindre summa det viktigaste är att den går att helförsäkra!

Frågan är vad de drar per mil....
 
Mitt tips är lokalt vanlig modell, 2 WD pga enklare lösning = mindre risker för problem och lägre bränsleförbrukning, helst diesel.
 
Är du inte sugen på att skruva tror jag x90 är ett bra val då dom är färdiga från "fabrik" med garanti annars är det ju mycket kvalitetstid med grabben i garaget:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.