Grilltallrik med fläskkarré, grillost, sallad, ugnsstekta grönsaker och bearnaisesås på rutig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkelspårigt i grilltider hehe..

Fläskkarré, grillost, sallad, ugsnssteka grönsaker (potatis, vitlök, lök, morot och kryddor) och bea (y)
 
DennisCA DennisCA skrev:
Man kan ju ha vadsomhelst i tacos
Helt klart, iaf enligt mig hehe (mexikanarna verkar ha vissa traditionsenliga tillbehör). Men första gången jag sett/hört någon ha ärtor till :D

Stötte på någon förut som bara måste ha banan till tacos :cool:
 
Vi gjorde falafel (hustrun) och fick-bröd (jag), serverade med sallad och vitlökssås.
Hemlagad falafel på ett fat med tång för att servera, ojämnt staplade för att påminna om lutande tornet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt staplade pitabröd på en tallrik liknande det lutande tornet i Pisa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser ligger inte bröden perfekt staplade - det blev... Det lutande tornet av pita.
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 3 till
  • Laddar…
Bär, bär och mera bär

sBt4lLqh.jpg

b7TWsGMh.jpg

Och i snart kommer äpplerna också
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Blev pizza igår
px1Vm5Uh.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
När vi hade några semesterfirare härnere för några veckor sedan passade vi på att gå till "grannen" (närmsta restaurang) och käka plankstek :)

Ofta när man beställer plankstek så blir det massa mos kvar, för de alltid gör den lite klassiskt sådär på brickan.. spritsar moset runt hela.. trots att man sällan orkade äta upp det (antingen var det fejkmos och då är det inte så gott att äta mycket.. och ibland var det riktigt mos och då orkar man inte hehe).

Iaf tyckte jag att de var lite smarta här.. där de helt enkelt gjort en annorlunda planksteksuppläggning.

Plankstek med klyftpotatis, lökringar, räkor och sallad upplagt på träplanka bredvid ett glas rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man nu mot förmodan skulle vilja ha mer, så fick man nog det! Men det där var en lagom (fortfarande redig) portion upplagt.

(de har också en twist på att servera planka med lökringar och sweetchilidoppade räkor) :cool:(y)
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Jag gör filbunkar, osäker om ni har denna sort av fil i Sverige, men man kan dryga ut en burk till många och jag tycker dom är godare. Det är något vi brukar göra ganska ofta men det brukar gå åt plast då man måste linda in skålarna annars börjar de suga åt sig smak ur kylen vilket inte är gott. Så jag hittade dessa skålar med lock på en webbsida och köpte några olika stilar, perfekt för att göra filbunkar. De där runda fick man faktiskt lite mera i enligt vikt.

Glaskärl fyllda med hemgjord fil på hylla, några med tättslutande lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag gör filbunkar, osäker om ni har denna sort av fil i Sverige, men man kan dryga ut en burk till många och jag tycker dom är godare. Det är något vi brukar göra ganska ofta men det brukar gå åt plast då man måste linda in skålarna annars börjar de suga åt sig smak ur kylen vilket inte är gott. Så jag hittade dessa skålar med lock på en webbsida och köpte några olika stilar, perfekt för att göra filbunkar. De där runda fick man faktiskt lite mera i enligt vikt.

[bild]
Du gör vad.. ? :thinking:
Hurdå.. ?

:)
 
Jag gör fil, kallas viili på finska, jag tror det närmaste man kommer i Sverige är långfil. Filen kommer i små filbunkar:
500x500-product

Man kan ta en sånhär fil och klickar ut den i flera behållare, fyll på med mjölk och låt den stå 24 timmar i ett mörkt skåp i rumstemp. Sen in i kylen och om nån dag har man fil.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
DennisCA DennisCA skrev:
Jag gör fil, kallas viili på finska, jag tror det närmaste man kommer i Sverige är långfil. Filen kommer i små filbunkar:
[bild]

Man kan ta en sånhär fil och klickar ut den i flera behållare, fyll på med mjölk och låt den stå 24 timmar i ett mörkt skåp i rumstemp. Sen in i kylen och om nån dag har man fil.
Hade du inte fil från början? ;)

Äter du mustamakkara till frukost också? ;) Inget som föll mig i smaken men hyllat av många kollegorna :p
 
Jo men nu har jag åtta fil, och dom är godare än köpta, färskare i smaken, fast ju längre dom står desto likare blir dom afffärens. Vi blandade också i lite grädde som höll på att gå ut, så blir det ännu godare!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
A
Det minns jag att vi gjorde när man var ung, kallades att "täta" fil tror jag?
 
Snigla Snigla skrev:
Du gör vad.. ? :thinking:
Hurdå.. ?

:)
Låter lite som en släkting till filbunke. Gjorde vi hemma men sällan då man bör ha opastöriserad mjölk. Tid tog det men gott var det med socker och kanel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filbunke
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Låter lite som en släkting till filbunke. Gjorde vi hemma men sällan då man bör ha opastöriserad mjölk. Tid tog det men gott var det med socker och kanel.
[länk]
Filbunke brukar jag göra på vanlig 3% mjölk. Fantastiskt god med socker och kanel! :love:

Annars avslutades dagens trädgårdsarbete med att vi åt upp delar av "skörden". Kirskålstopping och egna tomater:D
 
  • Hemlagad pizza toppad med tomater, zucchini, ost och pinjenötter på bakplåtspapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Filbunke brukar jag göra på vanlig 3% mjölk. Fantastiskt god med socker och kanel! :love:
Det skall jag testa.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.