Illustrerat vykort med texten "Glad Midsommar" och en svensk flagga, pärlhjärta, blommor, mot en bakgrund av löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Paper plate with potatoes, shrimp salad, pickled herring, and creamy sauce on a patterned tablecloth.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda jordgubbar på en vit tallrik med en hög grädde och en tesked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
En skål med jordgubbar, grädde, minimaränger och riven choklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glass, grädde, jordgubbar, minimaränger och lite riven choklad på toppen, enkelt men väldigt väldigt gott.
Glad Midsommar!
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Midsommarmat vid "skären"

Bord med midsommarmat: sill, knäckebröd, gräddfil, gurka och drycker på en uteservering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Midsommarmat på bord: grillad kyckling, baconlindad sparris, Turun sinappi, Coca-Cola och dryck i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommarlunch på trädäck med nya potatisar, sill, bröd, gräddfil och en öppnad ostförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tallrik med midsommarmat bestående av potatis, grillad kyckling och tomat, intill en burk sill och bröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Midsommarmat vid "skären"

[bild] [bild] [bild] [bild]
Var är den finska sommarsoppan ?!
 
DennisCA DennisCA skrev:
Midsommarmat vid "skären"

[bild] [bild] [bild] [bild]
Vad är ”snurran” för nått? :geek:
 
Om jag gissar rätt är det champinjonerna som är fyllda med färskost och sen lindade i bacon du syftar på.

Den lokala specialiteten är såsen som syns i sista bilden, Grädde, salt, peppar och gräslök, som får dra i ett dygn helst innan i kylskåpet. Otroligt gott med nypotatis. Men det verkar vara väldigt lokalt, aldrig hört om det i Sverige, eller ens utanför närpesområdet, där det kallas "gräddblöite". Det är vårt alternativ till svenska dillsåsen kan man säga.

I hela österbotten verkar dock folk veta om smörblöite (eller lakavieto alt. pickalaka) som är samma salt, peppar och gräslök men smält smör och lite vatten, Den såsen är varm istället.

66270113_2751694504858589_6889241514036166656_n.jpg
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Grillafton:
En tallrik med grillat sortiment inklusive majs, lök, kött, sallad med fetaost, potatissallad, padrones, bröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grillad majs, ostfyllda padrones, grillad lök, grillat kött (2 sorter), sallad med vattenmelon o fetaost, potatissallad, picklad rödlök, nygräddat bröd och aubergineröra.

Ostfyllda padrones på ett vitt fat, grillade och kryddade med chilisalt och habanero.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nom nom.. padrones fyllda med cream cheese.. riven ost, chilisalt, en gnutta peppar och finhackad Habanero orange,
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Okej, den där var inte lätt att fota haha.. men väldigt gott iaf :D

Chili con carne med grekisk yoghurt, picklad rödlök och nachos, serverad i en skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chili con carne.. (köttfärs bönor tomatsås chilisar..) med en klick grekisk yoghurt, picklade rödlök och lite nachos!

(Notis: Nej, vi äter inte ris till Chili con carne.. trots att mamma alltid serverade det när jag var liten - och inte tyckte om rätten!)
 
  • Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Okej, den där var inte lätt att fota haha.. men väldigt gott iaf :D

[bild]
Chili con carne.. (köttfärs bönor tomatsås chilisar..) med en klick grekisk yoghurt, picklade rödlök och lite nachos!

(Notis: Nej, vi äter inte ris till Chili con carne.. trots att mamma alltid serverade det när jag var liten - och inte tyckte om rätten!)
Ris serverar skolor och liknande för att dryga ut...
Och min kära fru, som tycker det ska va så... :rolleyes:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ris serverar skolor och liknande för att dryga ut...
Och min kära fru, som tycker det ska va så... :rolleyes:
Det är många som gör det(tycker det ska vara så :)

Här drygar jag ut med andra tillbehör och nachos istället.
Hela "grytan" är ju ändå full med bönor o kött :)

(jag är bara anti-ris till det..troligen pga mamma o skolan haha. .. har haft potatis o pasta till nån gång när vi hade lite rester kvar.. just för att "spä" ut det lite.. så det räckte till alla) :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lite som med vita bönor.. Inte behöver man potatis till det, räcker gott och väl med fläsk eller falukorv ;)(y)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Lite som med vita bönor.. Inte behöver man potatis till det, räcker gott och väl med fläsk eller falukorv ;)(y)
Nu har jag funderat en stund hehe.. varför spär man inte ut rätten med mer bönor eg?.. det är ju billigt det med.. och är redan en del av rätten..? :thinking:
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Kvällens mat:

Grillad "Skinkmignon" (aldrig hört talas om innan, men lät kul..), coleslow, pommes, grillad padron och grillad lök (y)

Tallrik med grillad skinkmignon, coleslaw, pommes frites, grillad padronpeppar och grillad lök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till dessert blev det en favorit.. och det är säkert minst ett år sedan jag gjorde den sist :oops:

Baileyskräm toppad med hallon och chokladsås serverad på en grå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bailyeskräm med hallon och chokladsås (vi körde utan maräng)

Recept: https://www.expressen.se/alltommat/recept/baileyskram-med-chokladsas-och-hallon/
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
J
Picanha här, glömde ta bild efter grillningen dessvärre.

Renderade fettet lite i stekpanna först. Därefter sous vide 55 grader i ca 5-6h. Sen avslut på svinhet grill. Resulterade i fetteldsvåda. Gott blev det, väldigt mört. Bra kött för pengarna om man ger det lite tid.

Picanha-stekar på grill med lågor från fett som antänts, glödande kol nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Nästa gäng av semesterfirare är hos oss.. och de innefattade ett stort önskemål om att beställa pizza från ett speciellt ställe.. då de har den bästa pizzabotten ever (vi gillar den också, men sommargästerna drömmer om den övriga delar av året haha),

Iaf.. så hade de en rolig dessertpizza jag bara var tvungen att köpa/prova i år.. det är inget jag vill ha helt själv liksom - men nu när vi var en hög.. kunde alla få smaka en bit :)

Inbakad dessertpizza med nutella och mascarpone i en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inbakad pizza med nutella och mascarpone.. :oops::love:

En hand som håller en bit inbakad dessertpizza med Nutella och mascarpone på rutigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var intressant.. skumt, lite kul och gott! :ok:
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.