nino nino skrev:
Nej det är ingen risk att enbart åtgärda dom som är lösa, men som någon skrev tidigare så är det troligt att det börjar lossna på flera ställen när du börjar riva.
K KakelDaniel skrev:
Risken är att fler lossnar när du börjar riva, men det vet man inte förrän man börjar. Lossnar inga fler är det väl bara att limma dit plattorna, foga och se glad ut. Hur länge det håller vet ingen.
R roli skrev:
Vill du ha kvar nuvarande plattor för att lägga om dem så får du ta och plocka upp de plattor som rest sig. Ligger de kvar så ökar risken att de spricker/knäcks, ni bör absolut inte gå på de lösa "uppvikta" plattorna.
Tackar så mycket för råden!
Vi har undvikit att gå på dessa. Den enda som har varit olydig är katten men honom kan jag inte stoppa. Ska få slutgiltigt besked från hemförsäkringsbolaget imorgon så jag antar att jag får be en elektriker komma hit direkt efter det och sen en plattsättare.

Katten spelar nog ingen roll :D
Det är nog ingen risk så att gå på golvet förutom att ni kan knäcka någon platta.

Återkoppla gärna efter att ni pratat med försäkringsbolaget

nino nino skrev:
Katten spelar nog ingen roll :D
Det är nog ingen risk så att gå på golvet förutom att ni kan knäcka någon platta.

Återkoppla gärna efter att ni pratat med försäkringsbolaget
Det ska jag! Tusen tack för all hjälp och allt stöd! :)
Om försäkringsbolaget bedömer detta som en icke-skada i slutändan så lär jag ringa en elektriker direkt efter samtalet. Vill få detta löst så fort som möjligt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vad är felet på golvvärmen menar du?

• Gilla
MerlinsBeard
  • Laddar…
Jag tror inte att det här är ett elektriker problem... betongplattan bör vara så trög och ha så pass stor massa att det inte spelar någon roll hur tätt kabeln ligger.
Då borde kabeln smälta sönder och sluta fungera, lika med termostaten går den sönder borde väl golvvärmen sluta fungera, så har det varit för mig iaf

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag tror inte att det här är ett elektriker problem... betongplattan bör vara så trög och ha så pass stor massa att det inte spelar någon roll hur tätt kabeln ligger.
Då borde kabeln smälta sönder och sluta fungera, lika med termostaten går den sönder borde väl golvvärmen sluta fungera, så har det varit för mig iaf
E etompau skrev:
Vad är felet på golvvärmen menar du?
Jag vill ha en elektrikers råd just för att jag inte vill göra något fel heller och vara på den säkra sidan. Cirka en tusenlapp för en sådan undersökning känns ofarligt om man kan motverka något större fel.

Det jag menade med att det kan vara fel på golvvärmen var att det blev varmare vid en punkt än andra och att det var just där som det sprack som ett "vulkanutbrott". Okunnig som jag är så antog jag bara att det var golvvärmen som orsakade det. Vi stängde av golvvärmen medan det poppade i golvet och har inte slagit på den sen dess (lördags). Men den var fullt fungerade under poppandet och vi stängde av den via termostaten, inte något annat. Ingen säkring har gått. Så egentligen fungerar nog golvvärmen. Är dock nojig av mig som person så vill vara helt hundra.

• Gilla
nino
  • Laddar…
M MerlinsBeard skrev:
Jag vill ha en elektrikers råd just för att jag inte vill göra något fel heller och vara på den säkra sidan. Cirka en tusenlapp för en sådan undersökning känns ofarligt om man kan motverka något större fel.

Det jag menade med att det kan vara fel på golvvärmen var att det blev varmare vid en punkt än andra och att det var just där som det sprack som ett "vulkanutbrott". Okunnig som jag är så antog jag bara att det var golvvärmen som orsakade det. Vi stängde av golvvärmen medan det poppade i golvet och har inte slagit på den sen dess (lördags). Men den var fullt fungerade under poppandet och vi stängde av den via termostaten, inte något annat. Ingen säkring har gått. Så egentligen fungerar nog golvvärmen. Är dock nojig av mig som person så vill vara helt hundra.

Tveksamt om en elektriker kan kolla detta. Det behövs någon IR-termometer för att läsa av tempen på ytan.
Ni har ju gått på golvet och utifrån det ska man kunna avgöra om tempen är OK.

E etompau skrev:
Tveksamt om en elektriker kan kolla detta. Det behövs någon IR-termometer för att läsa av tempen på ytan.
Ni har ju gått på golvet och utifrån det ska man kunna avgöra om tempen är OK.
Ja, det har ju aldrig varit extremt varmt på den punkten. Inte mer värme än ett vanligt element kan alstra, och då syftar jag på fjärrvärmeradiatorerna vi har här hemma.

Den elektriker jag har tänkt anlita säger sig kunna hyra nödvändig utrustning för mätningen. Han jobbar ändå för stadens största elektrikerbolag så det vore lustigt om han inte skulle kunna kolla detta. Men jag ska ha detta i åtanke så superbra att du säger det så att jag inte blir lurad. Tack!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Hej alla igen!
Ville bara säga att elektrikern har varit hos mig nu och bekräftat att golvvärmen faktiskt är fullt fungerande. Så jag ska be en plattsättare fixa de plattor som har lossnat bara och eventuellt några fler som det kan finnas luft under. Vill tacka er alla för era otroligt goda råd! Nu känns detta mycket mer hanterligt!

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.