Hej!
Jag är helt ny här. Kan även börja med att säga att jag absolut inte är en händig person så skulle uppskatta svar riktade mot någon som i princip inte kan så mycket om hus.
Detta är min första egna bostad också så kan tillägga att det som har hänt har gjort mig väldigt deprimerad.
Jag bor i ett hus som byggdes 2004. Flyttade in i januari 2019.
Huset har fjärrvärme men elektrisk golvvärme på bottenvåning.
Det är öppen planlösning där och det är många rum som delar golv, dock egen termostat per "rum".
Vi har fått information från tidigare säljare att det finns lite luft under vissa golvplattor.
Vi märkte även när vi flyttade in att golvvärmen fungerade som den skulle men att en punkt i hallen var lite varmare än resten av hallen.
I helgen lät det som en skottlossning hemma och golvplattorna reste sig. Öppningen skedde just vid den punkten där det var lite varmare.
Mitt försäkringsbolag anser inte detta vara en skada och vill inte hjälpa mig. Jag har tjatat på dem om att få en chans till och de utreder just nu om de kan gå vidare i det men det ser inte ljust ut och som det verkar just nu så kommer jag få stå för spektaklet helt själv.
Jag som är helt grön i området vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Mina kollegor har sagt att jag bör ordna en elektriker som undersöker om felet ligger i golvvärmen eller inte. Kan tillägga att det inte var någon märkbar kortslutning i golvvärmen. Varken JFB eller någon automatsäkring har gått och golvvärmen fungerar fortfarande. Plattorna gick inte sönder alls utan endast fogar släppte. Min man stängde av golvvärmen medan det poppade och det slutade poppa efter kanske 5 minuter.
Om elektrikern (vilket han lär göra med största sannolikhet) upptäcker att slingorna är dåligt lagda, måste jag riva upp hela golvet då för att rätta till placeringen?
Kan jag använda samma golvplattor igen? Annars blir det svårt att hitta likadana och vi har likadant i köket också.
Kan man kapa slingan med hjälp av elektriker för att minska golvvärmens räckvidd och bara fixa de plattor som har lyfts?
Om man vill göra det redigt sen, d.v.s. göra om hela golvvärmen och golv, vad kan det kosta? Hallen är cirka 20 kvm. Då tänker jag kostnad för ny golvvärmeslinga och eventuellt nytt golv också samt arbete. Finns det något sätt att använda samma golvplattor på?
Detta är redigt ångestframkallande för mig och jag vet att man ska vara beredd på sådana utgifter när man bor i hus men det känns så tråkigt att behöva åtgärda ett fel jag inte kan ha vetat om. Ingen jag känner har ens hört talas om något sånt här innan.
Uppskattar alla goda råd jag kan få! Lägger till en bild på spektaklet också. Kan även säga att golvvärmen fortfarande fungerar men jag har inte vågat slå på den sen incidenten.
Jag är helt ny här. Kan även börja med att säga att jag absolut inte är en händig person så skulle uppskatta svar riktade mot någon som i princip inte kan så mycket om hus.
Detta är min första egna bostad också så kan tillägga att det som har hänt har gjort mig väldigt deprimerad.
Jag bor i ett hus som byggdes 2004. Flyttade in i januari 2019.
Huset har fjärrvärme men elektrisk golvvärme på bottenvåning.
Det är öppen planlösning där och det är många rum som delar golv, dock egen termostat per "rum".
Vi har fått information från tidigare säljare att det finns lite luft under vissa golvplattor.
Vi märkte även när vi flyttade in att golvvärmen fungerade som den skulle men att en punkt i hallen var lite varmare än resten av hallen.
I helgen lät det som en skottlossning hemma och golvplattorna reste sig. Öppningen skedde just vid den punkten där det var lite varmare.
Mitt försäkringsbolag anser inte detta vara en skada och vill inte hjälpa mig. Jag har tjatat på dem om att få en chans till och de utreder just nu om de kan gå vidare i det men det ser inte ljust ut och som det verkar just nu så kommer jag få stå för spektaklet helt själv.
Jag som är helt grön i området vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Mina kollegor har sagt att jag bör ordna en elektriker som undersöker om felet ligger i golvvärmen eller inte. Kan tillägga att det inte var någon märkbar kortslutning i golvvärmen. Varken JFB eller någon automatsäkring har gått och golvvärmen fungerar fortfarande. Plattorna gick inte sönder alls utan endast fogar släppte. Min man stängde av golvvärmen medan det poppade och det slutade poppa efter kanske 5 minuter.
Om elektrikern (vilket han lär göra med största sannolikhet) upptäcker att slingorna är dåligt lagda, måste jag riva upp hela golvet då för att rätta till placeringen?
Kan jag använda samma golvplattor igen? Annars blir det svårt att hitta likadana och vi har likadant i köket också.
Kan man kapa slingan med hjälp av elektriker för att minska golvvärmens räckvidd och bara fixa de plattor som har lyfts?
Om man vill göra det redigt sen, d.v.s. göra om hela golvvärmen och golv, vad kan det kosta? Hallen är cirka 20 kvm. Då tänker jag kostnad för ny golvvärmeslinga och eventuellt nytt golv också samt arbete. Finns det något sätt att använda samma golvplattor på?
Detta är redigt ångestframkallande för mig och jag vet att man ska vara beredd på sådana utgifter när man bor i hus men det känns så tråkigt att behöva åtgärda ett fel jag inte kan ha vetat om. Ingen jag känner har ens hört talas om något sånt här innan.
Uppskattar alla goda råd jag kan få! Lägger till en bild på spektaklet också. Kan även säga att golvvärmen fortfarande fungerar men jag har inte vågat slå på den sen incidenten.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
ser ju väldigt lustigt ut. Känns långsökt om det enbart skulle vara golvvärmen som har orsakat detta. Har minst en bekant som har dylika plattor ligger i hela bottenvåningen typ och de brukar fläska på rejält med golvvärme. (elektrisk)
Ja, det verkar som att ingen kan identifiera var felet ligger men jag vet inte heller vem man ska ringa och be om hjälp för inspektion. Vill inte behöva lägga hutlösa pengar på det. Det enda jag vet är att det är elektrisk golvvärme, luft under vissa plattor och att detta är i hallen. Det är betongfundament under huset så inget trä tror jag inte.S Stefan1972 skrev:
Har varit med om liknande på inom mitt arbete. Ett inte så stort rum kanske 15-20 kvadrat släppte två rader med kakel och ställde upp sig så där, det golvet hade legat c:a 30-40 år.Det fanns ingen golvvärme där. "plötsligt händer det". Man kom fram till förmodligen spänningar i valvet. Vi plockade upp plattorna rengjorde dom och la om dom och det fungerade dom 10 år jag var kvar. Vet inte varför spänningar uppstår så där men det händer tydligen och jag tror inte det direkt beror på golvvärmen men indirekt kan det ju ha göra med upptorkning av valv eller bjälklag med hjälp av värmen så spänningar uppstår. Stort lycka till med återställningen av golvet
Jag skulle plocka upp det som är löst, rensat och sedan lagt dem i nytt fix. sen hade jag lugnat mig med golvvärmen någon månad så det hinner brinna bra. Efter det hade jag kört som vanligt igen och hoppats på det bästa Det är klart billigaste lösningen och fungerar troligen.
Hade väl troligen resistansmätt golvvärmen oxå bara för att säkerställa att den är rimlig.
Hade väl troligen resistansmätt golvvärmen oxå bara för att säkerställa att den är rimlig.
Det föreslog en vän till mig också som jobbar med energiteknik. Han sa att man rent tekniskt bara kan laga de golvplattor som har lossnat genom att spackla om. Jag hoppas ju kunna göra det om golvvärmen fungerar som den ska. Det blev inte onaturligt varmt i den punkten där det lossnade. Vi hade alltid termostaten inställd på 19 grader hela dagen och 22 grader under två timmar om dagen då man åker till och från jobbet. Om jag har förstått det rätt så ska man dock inte ha igång golvvärmen i kanske 2 månader efter att ha lagt "nytt" golv.J jannesspånodamm skrev:Har varit med om liknande på inom mitt arbete. Ett inte så stort rum kanske 15-20 kvadrat släppte två rader med kakel och ställde upp sig så där, det golvet hade legat c:a 30-40 år.Det fanns ingen golvvärme där. "plötsligt händer det". Man kom fram till förmodligen spänningar i valvet. Vi plockade upp plattorna rengjorde dom och la om dom och det fungerade dom 10 år jag var kvar. Vet inte varför spänningar uppstår så där men det händer tydligen och jag tror inte det direkt beror på golvvärmen men indirekt kan det ju ha göra med upptorkning av valv eller bjälklag med hjälp av värmen så spänningar uppstår. Stort lycka till med återställningen av golvet
Huset är ett trähus på betongfundament så spänningar kanske sker i träramen? Vårt hus brukar knaka till rejält ibland men inte konstant utan kanske en knackning någon gång på morgonen och en på kvällen.
Har svårt att tro att elektrisk golvvärme kan ge så mycket värme att plattorna reser sig på detta vis såvida där inte är ett gravt läggningsfel/underarbete som har skapat spänningar mellan plattorna.
Om termostat och golvvärme fungerar och ger lagom mycket värme så återstår nog bara att lyfta på plattorna och sedan lägga om dom.
Om termostat och golvvärme fungerar och ger lagom mycket värme så återstår nog bara att lyfta på plattorna och sedan lägga om dom.
Om det är platta så är det mest troligt att plattan har krymt och plattorna lossnat.
Testa att lägga en utfälld 2m tumstock på golvet, sen trycker du in den 5mm så ser du vilken effekt det får, finns inget fix i världen som orkar hålla emot dom rörelserna.
Tyvärr ganska vanligt när man stressar på med hus, man hinner inte vänta på att betongen ska krympa.
Minst 3mån i normal temp och med god ventilation och sen RF mätning i plattan, brukar vara riktlinjen men det kan diffa flera månader innan det är beläggningsbart
Testa att lägga en utfälld 2m tumstock på golvet, sen trycker du in den 5mm så ser du vilken effekt det får, finns inget fix i världen som orkar hålla emot dom rörelserna.
Tyvärr ganska vanligt när man stressar på med hus, man hinner inte vänta på att betongen ska krympa.
Minst 3mån i normal temp och med god ventilation och sen RF mätning i plattan, brukar vara riktlinjen men det kan diffa flera månader innan det är beläggningsbart
Då kanske det bästa är att lägga om plattorna som har lossnat bara?nino skrev:Om det är platta så är det mest troligt att plattan har krymt och plattorna lossnat.
Ja precis, och enligt min renoveringslista jag har fått finns ingen renovering där golvvärme har lagts in så den har troligtvis funnits sen byggstart. Därav kan jag inte tänka mig att den är fel lagd och att ett sånt fel dyker upp 17 år senare. Känns mer som spänningar ju mer jag läser i denna tråd.E etompau skrev:Har svårt att tro att elektrisk golvvärme kan ge så mycket värme att plattorna reser sig på detta vis såvida där inte är ett gravt läggningsfel/underarbete som har skapat spänningar mellan plattorna.
Detta låter ju precis som min incident! Tack för länken!T tergo skrev:
Tack för tipset! Jag ska nog kalla hit en elektriker och sen lägga om golvet som har lossnat bara.G gusvo085 skrev:Jag skulle plocka upp det som är löst, rensat och sedan lagt dem i nytt fix. sen hade jag lugnat mig med golvvärmen någon månad så det hinner brinna bra. Efter det hade jag kört som vanligt igen och hoppats på det bästa Det är klart billigaste lösningen och fungerar troligen.
Jag upplevde liknande problem när vi lade in ett vinylplast golv i köket med golvvärme under dock inte så extremet som erat. Jag kände tydligt att plattorna "reste sig" jag hittade att det var för litet spel mellan vägg och golvet. Golv behöver kunna "flyta". Jag löste det genom att kapa av lite av golvet med ett multiverktyg mot väggarna (ca 0,5 cm spel där nu). Glappet täcks av list så det spelar ju ingen roll att det är lite fritt där under.
Jag tänker att om ni inte hittar orsaken till problemet så kommer detta ske igen. Golv expanderar med värme och det är känsligt med att "värma på" för mycket. De flesta golv jag sett har en maxtemp på 27 grader med golvvärme. Kan även tipsa om att kolla så att golvet som ligger faktiskt är kompatibelt med golvvärme.
Jag tänker att om ni inte hittar orsaken till problemet så kommer detta ske igen. Golv expanderar med värme och det är känsligt med att "värma på" för mycket. De flesta golv jag sett har en maxtemp på 27 grader med golvvärme. Kan även tipsa om att kolla så att golvet som ligger faktiskt är kompatibelt med golvvärme.
Att öka en golvvärme med 3 grader under en så kort tid är ingen bra lösning då golvet är mycket trögt och det enda som händer är att golvvärmen kommer att gå på max och sen helt stänga av då börvärdet sänks.M MerlinsBeard skrev:
Ställ hellre in den på en konstant lite högre temperatur om du vill ha det varmare när ni är i hallen
Detta kommer även minska er energikostnad.
Vi har samma golv i köksområdet och i tvättstugan med. Dock har vi stängt av golvvärmen i tvättstugan för där inne har jag på mig tofflor ändå (finns en anslutning till garage där).Axbard_89 skrev:Jag upplevde liknande problem när vi lade in ett vinylplast golv i köket med golvvärme under dock inte så extremet som erat. Jag kände tydligt att plattorna "reste sig" jag hittade att det var för litet spel mellan vägg och golvet. Golv behöver kunna "flyta". Jag löste det genom att kapa av lite av golvet med ett multiverktyg mot väggarna (ca 0,5 cm spel där nu). Glappet täcks av list så det spelar ju ingen roll att det är lite fritt där under.
Förra året hörde vi knastrande i köket och då kom en elektriker och bytte ut termostaten bara så var det fixat. Kanske bör undersöka termostaten i hallen med. Men vem kan undersöka om golvet är kompatibelt med golvvärmen? Förlåt för dumma frågor. Vill inte kalla på fel hantverkare. Jag hittar ingen information någonstans om vad för slags golv det är. Kan ju avgöra att det är keramiskt men vet inte mer om fabrikat, toleranser och liknande. Saknar underlag för det helt.
Det var ett bra tips. Det ska jag göra! Ska även justera resterande golvvärme i huset till att ha konstant värme.C cap skrev:Att öka en golvvärme med 3 grader under en så kort tid är ingen bra lösning då golvet är mycket trögt och det enda som händer är att golvvärmen kommer att gå på max och sen helt stänga av då börvärdet sänks.
Ställ hellre in den på en konstant lite högre temperatur om du vill ha det varmare när ni är i hallen
Detta kommer även minska er energikostnad.