Cikpumpen på GV shunten går på Max

Ok. editerade medan du svarade. Bort med styrdonet osv och se vad som händer

Ja jag kan plocka bort dom, men dom står fullt öppna hela tiden, men jag ska skruva av dom ändå nu

R r0bban skrev:
När jag mäter med IR mätaren, på tillopp säger den 37 och retur 27 grader
Där har du svaret. Du har ingen cirkulation. Du kan omöjligt tappa 10 grader ca på 1 meter. Öka cirkulation, säkerställ att du inte har massa luft. Om du har luftat , lufta igen och igen. Du borde få samma gradantal där din temperaturmätare sitter som början av din slinga.

Jo men alla andra rum som inte har 5,5 m till nock har 21 grader som jag vill ha, och golven känns goa. Anledningen till att jag inte får rätt värde när jag mäter på rören är att det är svårare att få rätt värde när jag mäter på vit plast. Jag har även provat att sätta svart el tejp där jag mäter, men det hjälper inte. Bifogar bild på cirk pumpen på shunten

• Cirkulationspump från Wilo på en shunt med inställningsratt och grönt lysande ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt är justerat enligt denna bild

• Arkitektritning av en byggnadsplan med mått och anmärkningar på entrevåning.
    Skapa konto
På tillopp och returrören från VP så går det ju ett stick upp till radiatorerna på övervåningen, det sticket kommer ju innan GV shunten, så min tanke är att för mycket flöde går åt till övervåningen. För det är rummen med dom långa slingorna som inte kommer upp temp på nedervåningen.

R r0bban skrev:
Jo men alla andra rum som inte har 5,5 m till nock har 21 grader som jag vill ha, och golven känns goa. Anledningen till att jag inte får rätt värde när jag mäter på rören är att det är svårare att få rätt värde när jag mäter på vit plast. Jag har även provat att sätta svart el tejp där jag mäter, men det hjälper inte. Bifogar bild på cirk pumpen på shunten
R r0bban skrev:
Har du mätt värmen på golven i de olika rummen? Sedan skulle jag mäta alla slingors framledning och returer för att se om du har någon skillnad. Någon måste ju vara skillnad om du känner att det är varmt i alla rum förutom i ett.. Hur länge har det varit kallare?

Det är totalt 3 slingor som jag skulle vilja ha det varmare i, jag har väldigt öppen planlösning, och på den öppna planlösningen så är det för kallt överallt. Lägger med en bild så ser ni lite av ytan. Jag ska mäta mera på slingorna.

• Öppen planlösning med matplats, kök och leksaker på trägolvet, högt i tak och stora fönster.
    Skapa konto
Här mäter jag på tillopp samt retur på slingorna

Där det är klinkers har jag ca 24 grader på golvet, och där det är parkett har jag ca 22,5 grader på golvet. Jag har haft detta problemet några vintrar nu.

Jag fattar inte... och din analoga tempgivare är fortfarande 43 ca?

Ja

Det blir samma värden då med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.