Hej!
Jag har hållit på och labbat så jag blir tokig, jag får inte den värme jag vill ha på undervåningen där jag har vattenburen golvvärme.
Jag har golvvärme på undervåningen samt vattenburna radiatorer på övervåningen. Jag får riktigt god värme på radiatorerna på övervåningen, men jag tycker jag får dåligt med värme på undervåningen ca 19-19,5 grader.
Jag har en Nibe f750 som matar på ordentligt med värme. Jag känner på tilloppsröret till GV shunten att röret är varm och gott, och returen är ganska kall, men kollar jag på termometern så får jag inte så varm vatten ut på GV slingorna som jag skulle vilja ha. Som ni ser på shunt bilden som jag har bifogat så har jag även skruvat in blandskruven som mixar med returvattnet så jag ska mixa så lite som möjligt, men det hjälper tyvärr inte... Någon som har något tips?
Mvh
Robban
Jag har hållit på och labbat så jag blir tokig, jag får inte den värme jag vill ha på undervåningen där jag har vattenburen golvvärme.
Jag har golvvärme på undervåningen samt vattenburna radiatorer på övervåningen. Jag får riktigt god värme på radiatorerna på övervåningen, men jag tycker jag får dåligt med värme på undervåningen ca 19-19,5 grader.
Jag har en Nibe f750 som matar på ordentligt med värme. Jag känner på tilloppsröret till GV shunten att röret är varm och gott, och returen är ganska kall, men kollar jag på termometern så får jag inte så varm vatten ut på GV slingorna som jag skulle vilja ha. Som ni ser på shunt bilden som jag har bifogat så har jag även skruvat in blandskruven som mixar med returvattnet så jag ska mixa så lite som möjligt, men det hjälper tyvärr inte... Någon som har något tips?
Mvh
Robban
Mera foton på GV-delarna, så allt syns, gasa på pumpen till max, mera flöde, du har en s.k. korslutning i systemet, raddarna tar det mesta flödet genom att flödet går lättare den vägen förbi GV. Blir liksom vacum på matarvattnet vid kopplingen på stammen.
Här kommer lite mer bilder, den svarta pumpen är primärpumpen som sitter monterad i Nibe 750:n.
Jepp VP-pump står på 3 = max. GV står på ca 2 konstanttryck, mera flöde till GV ställ upp den på max till att börja med, får du värme då så vänta ett dygn, sen ställer du ner VP-pumpen till 2. Görs med ett antal tryck på pilen, kanske du måste gå runt ett varv på den. Samt ställer om termostaten maxtermostat till ca 4, den är för att inte GV ska få för hög temp.
Nu ska du ställa om kurvan i VP så det blir lagom varmt på elementen, samt ställa ner termostaten så det inte går ut mer än ca 30 C vid ca - 15 ute, 40 C nu gör att när det blir kallare så kommer uttempen att öka från VP. Problemet med GV och element är att det är svårt att få det att fungera, då systemen är i behov av stora tempskillnader. Ska det vara riktigt,riktigt så ska GV ha en separat shunt som reglerar värmen i golvet. Så som jag ser det så är det med termodon som ska reglera inte bra, men alla vill ha det. "" Allt går att sälja med mördande reklam "" bara vi tjänar pengar. Jag har inte det, men separat shunt för GV.
Vad har du för temperatur på din retur på slingan som är kall? Det måste vara att du har för lite cirkulation i slingan om du inte får varmare än 19 ,5 grader när du matar golvvärmen med 43 grader . Jag skulle köpa en irmätare och mäta så att gradantalet precis där slingan startar vid golvet på tillopp och retur och sedan se vad du har för skillnad.
Tänk på att mäta på platsrören, eller på tejp på metall, när du mäter...
Har du 10graders diff behöver du öka farten på cirkulationspumpen ett steg. Det är dock lite konstigt att inte 27grader på returen räcker - är huset väldigt dåligt isolerat?
För den slinga där du har problem skulle jag också börja med att ta bort styrdonet och köra oreglerat. När du tagit bort styrdonet, verifiera också att den lilla metallpiggen rör sig och fjädrar tillbaka när du trycker på den (räcker inte med tummen för att trycka).
Har du 10graders diff behöver du öka farten på cirkulationspumpen ett steg. Det är dock lite konstigt att inte 27grader på returen räcker - är huset väldigt dåligt isolerat?
För den slinga där du har problem skulle jag också börja med att ta bort styrdonet och köra oreglerat. När du tagit bort styrdonet, verifiera också att den lilla metallpiggen rör sig och fjädrar tillbaka när du trycker på den (räcker inte med tummen för att trycka).