Hej! Jag har ett Hjältevadshus spira 168 med golvvärme på nedervåningen och radiator övervåning. I alla rum sitter termostater för att justera temp på nedervåningen men sköter framledningstemp i Nibe frånluftavärmepump F730. Jag tycker det är lite kallare uppe men är väldigt nöjd med temp där nere. Både de som installerade radiatorer och Hjältevadshus anser att det inte behövd en shunt, så tog inte detta.
Hur ska jag nu göra för att få varmare på övervåning men behålla min vanliga temp här nere? Räcker det med att höja framledningstempen och sänka alla rumstermostater? Jag har max på alla radiatorer men de blir inte speciellt varma, men finns viss värme. Sett att liknande frågor legat uppe inne men får inga bra svar. Kommer det dra mer energi att höja framledning men sänka rumstermostater kontra att ha lägre framledning men högsta på rumstermostat?
Tack så jättemycket!
Hur ska jag nu göra för att få varmare på övervåning men behålla min vanliga temp här nere? Räcker det med att höja framledningstempen och sänka alla rumstermostater? Jag har max på alla radiatorer men de blir inte speciellt varma, men finns viss värme. Sett att liknande frågor legat uppe inne men får inga bra svar. Kommer det dra mer energi att höja framledning men sänka rumstermostater kontra att ha lägre framledning men högsta på rumstermostat?
Tack så jättemycket!
Redigerat:
Jag var nog lite otydlig. Det kommer upp värme så de är inte helt kalla. Men det blir inte alls varma som andra element blirV Vector skrev:
Du ska ställa in kurvan för elementen, med helt öppna termostater, blir det för varm i något rum, så får du ställa termostaten där. Sen det med GV nere, är det termostater i alla rum som ska reglera värmen där. Då blir det att ställa dom efter det som passar i värme. Har du inget pusch som det kallas kan flödet till elementen stjäla flödet till GV. Detta med ditt problem är en klassiker med GV nere och element uppe. sen din VP drar ned på farten för flödet så ska du se till att cirkpumpem går med konstat fart, vet du vilken fart den har nu, varierar den med info från datan. I bland finns det en inställning för auto, den ska du ställa om så det inte blir auto. Ju mer som stryps till elementen, ju mer flöde blir det GV. Det är nog så att det fattas lite tryck på flödet, så att det blir för litet för GV.
Ta ett foto så allt syns på din GV-central.
Ta ett foto så allt syns på din GV-central.
Just nu har jag 32 i framledning. Vill inte få för hög elförbrukning. Jag lägger upp en bild. Blev lite dålig då jag har ett stort vattenfilter i vägen. Hur påverkas elförbrukning av att höja framledning en aning och minska rumstermostat i varje rum? Tänker att alla på övervåningen får vara på max
32 grader i framledning å hur kallt ute har du nu? Nu har vi bara radiatorer men stora sådana å vid 0 grader ute så skickar vi ut 32 grader på vårat system. Kanske hjältevadhus har varit snål å satt små element på övervåningen.
Har cirka 10 grader ute. Jag skulle inte säga att det är speciellt kallt uppe. Är säkert mellan 19-20 grader uppe. Men vill ha 22V Vector skrev:
Visst kan du höja kurvlutningen men vad står den på nu? Man vill ju köra på så låg kurvlutning som möjligt för bästa driftekonomin som möjligt. Det bästa då är ju att elementen uppe är dimensionerad efter att ge rumstemp på "golvvärmetemp"
Framledning är på 32. Kurvan är inställd på 6 och -1V Vector skrev:
Vi har isoleringsgrund. Vet att Hjältevadshus rekommenderar 9 i framledning vilket låter helt galet. Vad händer om man istället höjer den -1 till 0 eller 1? Är ny inom huslivetV Vector skrev:
Aha, ingen betongplatta... Höja från minus 1 till 0 ger inte så mycket men sätt den på plus 1 å se var som händer. Inget med det här att göra men så här i energisparartider så är ju en rek kurva 9 åt skogen... personlig reflektion