Magnus E K
Jag har typ 3 cm isolering (av okänt material) under vattenburen golvvärme i gästrummet i källaren (oisolerad betong under) byggt av för-förra ägaren. Jag kör den aldrig nu men skulle nog göra det om det blir bergvärme någon gång i framtiden.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du kollat på flooré och liknande lösningar?
Vad fan, det var ju nästan för lätt! :) Det kommer helt klart att övervägas. Floorés hemsida svarade även på frågan om klinker på spårade skivor (limma fast skivan i betongen).
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har typ 3 cm isolering (av okänt material) under vattenburen golvvärme i gästrummet i källaren (oisolerad betong under) byggt av för-förra ägaren. Jag kör den aldrig nu men skulle nog göra det om det blir bergvärme någon gång i framtiden.
De gånger som du har kört golvvärmen – hur upplever du att den fungerat då?
 
Magnus E K
Skaraborg_84 Skaraborg_84 skrev:
De gånger som du har kört golvvärmen – hur upplever du att den fungerat då?
Krämat på ordentligt har jag bara gjort kort efter inflytt när jag "testade" huset, och då upplevde jag att det fungerade; golvet blev varmt att gå på i alla fall (kanske inte alldeles jämnvarmt) och temperaturen steg i rummet. Men det var kring månadsskiftet okt/nov, har inte testat mitt i smällkalla vintern då jag hittills bara använt rummet som förråd förutom som sovrum när det är för varmt uppe.
 
Det var floore vi använde, du kan så klart skippa gipset iom att betongen är stabil nog.
 
Jag vill minnas att Floore var i blåsväder för några år sedan rörande just konstruktionen med klinker ovanpå, antagligen i våtrum men minns inte säkert. Någon som kommer ihåg?
 
Jag har lagt 150 m2 vattenburen golvvärme i källarplan med endast 50 mm cellplast. Blev jättebra. Vi har två plan o totalt 300 m2 o ca 20 000 kWh i förbrukning inkl hushållsel.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har typ 3 cm isolering (av okänt material) under vattenburen golvvärme i gästrummet i källaren (oisolerad betong under) byggt av för-förra ägaren. Jag kör den aldrig nu men skulle nog göra det om det blir bergvärme någon gång i framtiden.
 
Floore verkar onekligen smidigt. Jag tänker bara är det verkligen lämpligt att lägga klinker direkt på skivorna? Tänker mig risk för sprickor.
 
S sepani skrev:
Jag har lagt 150 m2 vattenburen golvvärme i källarplan med endast 50 mm cellplast. Blev jättebra. Vi har två plan o totalt 300 m2 o ca 20 000 kWh i förbrukning inkl hushållsel.
20 000 kWh låter inte så farligt på 300 kvm boyta! Vi har 150 kvm och i dagsläget (med direktverkande el) en uppskattad förbrukning på ca 24 000 kWh. Hoppas komma ner under 12 000 kWh när allt är klart.

Det lutar åt att eventuellt använda Floorés system för att bättra på isoleringen. Via deras hemsida fick jag en uppskattad kostnad på 70 000 för ett komplett kit att täcka bottenvåningen med. Har ännu inte fått offert på alternativet med att flytspackla över slingor rakt mot plattan. Får se vad mellanskillnaden blir och om det blir försvarbart.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Floore verkar onekligen smidigt. Jag tänker bara är det verkligen lämpligt att lägga klinker direkt på skivorna? Tänker mig risk för sprickor.
Eller hur? Det är ju exakt det man är rädd för.
Visst, är cellplasten av den stummare sorten och man verkligen fixerar skivorna ordentligt mot plattan så känns det väl iofs rimligt att det blir ytterst begränsade rörelser, om något. Men man vill ju vara säker innan. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.