Vet att denna fråga har dykt upp ett otal gånger i olika varianter genom åren. Jag ska därför försöka bredda frågeställningen lite och se om vi inte kan få till en bra diskussion gällande konstruktiva lösningar på ett problem som uppenbarligen många av forumets användare har.

PLANEN
Jag och min sambo har nyligen köpt en 1,5-plansvilla byggd 1978. Huset ska totalrenoveras och ett led i detta är att byta uppvärmning från dagens direktverkande el till ett vattenburet system med bergvärme.
Allra helst vill vi gjuta in golvvärmeslingor på markplan, och det är här som frågetecknen börjar dyka upp.

FÖRUTSÄTTNINGAR
Jag har borrat hål i plattan och den goda nyheten är att jag stötte på cellplast! Den mindre goda nyheten är att lagret med cellplast endast är 100 mm tjockt. Husgrunden i genomskärning (uppifrån och ner) blir således 100 mm betong --> 100 mm cellplast --> x mm grus/sand (okänd tjocklek).

DISKUSSIONSUNDERLAG
Eftersom det ändå finns cellplast under betongen så har vi ju ett kapillärbrytande lager med måttlig isoleringsförmåga. Givet de planlösningsmässiga fördelar (ffa i badrum och vardagsrum) som golvvärme bär med sig så har jag en liten djävul på ena axeln som säger "skit i att det bara är 100 mm cellplast - kör på med golvvärme!" samt en annan lite mer änglalik figur på andra axeln som tycker att det här med värmeekonomi är ganska viktigt. Jag är med andra ord kluven till hur jag ska gå vidare.

1) Finns det andra här på Byggahus.se som lagt in golvvärme med endast 100 mm cellplast under plattan? Vad är isf era erfarenheter från detta?
2) Att bila upp hela plattan och trycka in de rekommenderade 300 mm cellplast och gjuta om hela härligheten är inte ett alternativ. Som alternativ har jag googlat och sökt och spånat efter material som är tunna men som ändå har hög isoleringsförmåga. Jag har hittat t ex Vacupor och SlimVac - är det någon som har erfarenhet av dessa material? Finns det andra alternativ som jag har missat? Allra helst ska ju det extra lagret med isolering inte bygga mer på höjden än kanske 2-3 cm som mest.

Som sagt; frågan har dykt upp tidigare i olika skepnader så min förhoppning här är att få in fler erfarenheter av golvvärme med halvdålig grundisolering samt eventuella erfarenheter av material som ligger utanför standard i svenskt villabyggande.
 
Hur har du tänkt lägga golvvärmen? Jag antar att du inte ska bila/fräsa upp plattan utan att tanken är govvärmeslang ovanpå plattan på något sätt?

100mm är ganska bra med isolering, internationellt sett. Visst kommer det vara ett större värmeläckage än med 300mm isolering, men så stor skillnad blir det faktiskt inte.

Det du inte skrivit är pur isolering i skivformat. De har väldigt bra isoleringsförmåga men är också dyra. Finns på Bauhaus tror jag bland annat.
 
  • Gilla
Skaraborg_84
  • Laddar…
Väldigt få som renoverar källare lägger i 300mm, det blir nog oftast 200mm?

Det finns flera golvvärmesystem där man lägger rören i isolerskivor ovanpå oisolerad betong så jag skulle nog bara flyta in rören ovanpå betongen och se glad ut.
 
  • Gilla
Skaraborg_84
  • Laddar…
@vectrex

Ja, precis. Tanken är att lägga slangen ovanpå plattan, eventuellt med ett lager isolering mellan slang och platta som sedan gjuts in med flytspackel. Det som oroar mig lite är de siffror om ca 30% energiförlust vid 100 mm cellplast (jmf med vattenburna radiatorer - ca 20% mot golvvärme med 300 mm cellplast) som jag har sett lite här och var.

Angående pur-isolering: kan man lägga klinker ovanpå dessa?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Väldigt få som renoverar källare lägger i 300mm, det blir nog oftast 200mm?

Det finns flera golvvärmesystem där man lägger rören i isolerskivor ovanpå oisolerad betong så jag skulle nog bara flyta in rören ovanpå betongen och se glad ut.
Jag har ingen källare, så planen är golvvärme i markplan. Fast det kanske är sak samma i det här fallet?

Jo, 300 mm verkar vara en relativt ny standard vid nybygge om jag förstått det rätt. Hade jag vetat att cellplasten var 200 mm hade jag varit nöjd och glad med det. Men VVS-firman som ska ordna bergvärmen verkade bekymrade över 100 mm. De lägger säkert in golvvärmen ändå, bara jag betalar dem. Men ändå!
 
Skaraborg_84 Skaraborg_84 skrev:
@vectrex

Ja, precis. Tanken är att lägga slangen ovanpå plattan, eventuellt med ett lager isolering mellan slang och platta som sedan gjuts in med flytspackel. Det som oroar mig lite är de siffror om ca 30% energiförlust vid 100 mm cellplast (jmf med vattenburna radiatorer - ca 20% mot golvvärme med 300 mm cellplast) som jag har sett lite här och var.

Angående pur-isolering: kan man lägga klinker ovanpå dessa?
20% energiförlust mot tredubbla isoleringstjockleken skulle jag betrakta som en liten förlust. Självklart blir det sämre än med 300mm cellplast. Men i ditt fall troligen värt det.

Det du bör fundera över är att man får ganska många andra fördelar med att isolera mellan betongplattan och golvvärmen. Ett betydligt mindre trögt värmesystem eftersom några tiotal ton betong inte behöver värmas upp / kylas av vid snabba förändringar i värmebehov. Men det klart, du förlorar också ganska många cm användbar takhöjd.
 
surris
En värmepump är mycket mer effektiv när den jobbar med låga temperaturer såsom i golvvärme. Du kommer troligtvis spara in den energin där som du skulle vinna med radiatorer.
 
  • Gilla
Skaraborg_84
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kika på hur VillaVarm bygger sina golv:
[bild]
[länk]
Tolkar jag den bilden rätt om jag säger att det verkar som att de nöjer sig med 100 mm cellplast + platonmatta?
Det ser ju klart intressant ut men jag behöver ha möjligheten att lägga klinker i delar av huset dock. Det kan man inte göra om man lagt slang i spårade skivor, om jag förstått saken rätt?
 
surris mattias1jonsson skrev:
En värmepump är mycket mer effektiv när den jobbar med låga temperaturer såsom i golvvärme. Du kommer troligtvis spara in den energin där som du skulle vinna med radiatorer.
Optimisten i mig hoppas ju det i alla fall! :D
 
Skaraborg_84 Skaraborg_84 skrev:
Tolkar jag den bilden rätt om jag säger att det verkar som att de nöjer sig med 100 mm cellplast + platonmatta?
Det ser ju klart intressant ut men jag behöver ha möjligheten att lägga klinker i delar av huset dock. Det kan man inte göra om man lagt slang i spårade skivor, om jag förstått saken rätt?
Det är ovanpå en isolerad platta. Du kan lägga lättbetong som isolering om du har plats på höjden, och spåra den för slang. Det går att sätta klinker på
 
  • Gilla
Skaraborg_84
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ovanpå en isolerad platta. Du kan lägga lättbetong som isolering om du har plats på höjden, och spåra den för slang. Det går att sätta klinker på
Det skulle ju faktiskt kunna vara ett realistiskt alternativ. Då får man ju åtminstone de 100 mm cellplasten under plattan + vad nu lättbetongen ger i isolering. Jämfört med att lägga slang direkt på plattan och sedan flytspackla över detta så skulle det inte bygga nämnvärt mer på höjden, gissar jag?
 
Du kan lägga klinker på de spårade skivorna. I förra kåken bestod golvet i hela markplan av spåntat virke plus trägolv. Vi tog bort golvet, skruvade ett lager golvgips, limmade spårade cellplastskivor med fördelningsplåt på gipsen, i med slangen, prima med t-röd på plåtarna, på med fix och klinker. När vi sålde gick vi igenom det med köparens besiktningsman och han tyckte iaf att det var helt korrekt.
 
  • Gilla
Skaraborg_84
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Du kan lägga klinker på de spårade skivorna. I förra kåken bestod golvet i hela markplan av spåntat virke plus trägolv. Vi tog bort golvet, skruvade ett lager golvgips, limmade spårade cellplastskivor med fördelningsplåt på gipsen, i med slangen, prima med t-röd på plåtarna, på med fix och klinker. När vi sålde gick vi igenom det med köparens besiktningsman och han tyckte iaf att det var helt korrekt.
Okej, så tricket är att fixera spårskivorna ordentligt i underlaget för att kunna lägga klinker? Då är frågan om man kan skippa lagret med golvgips och skruva fast spårade cellplastskivor direkt i betongplattan?
 
JanneJanne123
Har du kollat på flooré och liknande lösningar?
 
  • Gilla
Skaraborg_84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.