MathiasS skrev:
Men är det verkligen en platta av samma sort man bygger idag?
Är det inte en sula på vilken det står en grundmur och sedan har man fyllt upp och gjutit ett golv mellan väggarna?
Det kan vara som du beskriver. Jag ska leta upp ritningarna och se efter om det finns mer information där. Är det så borde det inte vara några problem med hållfastigheten att bila upp golvet.

Språkpolis...........
Det heter hållfasthet och inte hållfastighet även om ni vill att fastigheten skall hålla. :)

/Funkis

Funkishus_-36 skrev:
Språkpolis...........
Det heter hållfasthet och inte hållfastighet även om ni vill att fastigheten skall hålla. :)

/Funkis
Tack för hjälpen.

Jag har liknande problem med mitt källargolv. Betongplattan är jämnad med sand. Ovanpå det 5 cm cellplast och 22 mm golvspånplatta. Har inte haft fuktproblem men visst är det en riskkonstruktion liksom din. Skulle nog tänka mig för noga att överhuvudtaget lägga in golvvärme. Fuktigheten kommer att variera beroende på om värmen är på eller inte. Ställer mig också frågande till plasten. Fukt har du under platten mellen 90-100% beroende på årstiden och den måste ta vägen någonstans och då kommer vi in på dräneringen. Ligger plattan på makadambädd? Prata med kunniga människor inte en utan flera.

Du får det att låta som att golvvärme är något som skapar fukt.....

100% rf i marken under plattan kan man räkna med oavsett dränering. Det är också därför det inte är så viktigt var i konstruktionen plasten ligger.

Att lägga plast i en konstruktion som denna (jord, cellplast, plast, betong, övergolv) är inte kontroversiellt och det skulle förvåna mig mycket om någon överhuvudtaget har invändningar mot detta.

Om man tror att plasten hindrar avfuktning av marken under huset får man nog tänka om. Tänk vilka GIGANTISKA volymer vatten, ur ett aldrig sinande förråd, som skall avvattnas uppåt in i ditt hus.....RF under plattan är densamma oavsett plast eller inte. Dränering har inget med detta att göra.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.