Näe, det är klart, du har ju lagt spånskivan på fel ställe. Den ska ligga på bjälkarna, inte ovanpå rören.

Tyckte jag också, men konstruktionsprincip hittade jag på Uponors hemsida, och Uponor räknade ut slingor osv utifrån den principen.
Skal bygga nytt igen nu, och tänker använda sporade spånskivor.

Jag la gles ovanpå spångolvet och golvgips på det. Blev ett tämligen stumt bjälklag ��

H
Är det vattenburen värme måste det vara en plastfolie/fuktspärr mellan rör och golv annars är det risk att golvet drar åt dig vatten/fukt.

Jag inser att jag var lite otydlig... Jag har alltså lagt 22mm golvspån på bjälkarna sedan sågade jag remsor av 19mm spånskiva som skruvlimmades och lades som glespanel. Sedan plåtar, slang golvgips som skruvlimades sedan ångspärr och parkett.

HEM2121 skrev:
Är det vattenburen värme måste det vara en plastfolie/fuktspärr mellan rör och golv annars är det risk att golvet drar åt dig vatten/fukt.
Näe golvet drar inte åt sig fukt, man har plast för att golvets ovan och undersida i möjligaste mån ska leva i samma miljö och därmed minska risken för att golvet blir skevt. Det handlar alltså om att det ska vara LIKA fuktigt överallt, inte mindre fuktigt...

H
MathiasS skrev:
Näe golvet drar inte åt sig fukt, man har plast för att golvets ovan och undersida i möjligaste mån ska leva i samma miljö och därmed minska risken för att golvet blir skevt. Det handlar alltså om att det ska vara LIKA fuktigt överallt, inte mindre fuktigt...
Då får du nog ringa Uponor och fråga :)

Det är inte Uponor man ska fråga, det är golvtillverkaren.

H
MathiasS skrev:
Det är inte Uponor man ska fråga, det är golvtillverkaren.
Då kan du ringa dit också:) Vi fick den förklaringen av både golvtillverkarna och av Uponor.
Det blir kondens och den kondens påverkar parkettgolvet. Vi använde en foam som var plastad på ena sidan. Smidigt då man allt i ett.

Redigerat:
Jag har pratat med båda och fått andra rimligare svar. OM det faktiskt skulle vara så att det bildas kondens som du säger vore det en katastrof att lägga in en plast. Var tror du vattnet tar vägen då? Krokiga golv är det sista man behöver bekymra sig för i det läget.

H
MathiasS skrev:
Jag har pratat med båda och fått andra rimligare svar. OM det faktiskt skulle vara så att det bildas kondens som du säger vore det en katastrof att lägga in en plast. Var tror du vattnet tar vägen då? Krokiga golv är det sista man behöver bekymra sig för i det läget.
Ja, nu är det inte läckage vi pratar om :)
Det är plåtarna som fördelar värmen.

Läckage och plåtar? Förstår inte vad det har med plastfilm att göra, varför pratar du om det? Eller bättre, svara inte, vi låter saken bero....

H
MathiasS skrev:
Läckage och plåtar? Förstår inte vad det har med plastfilm att göra, varför pratar du om det? Eller bättre, svara inte, vi låter saken bero....
Du skrev:

P Mattiaz skrev:
Jag inser att jag var lite otydlig... Jag har alltså lagt 22mm golvspån på bjälkarna sedan sågade jag remsor av 19mm spånskiva som skruvlimmades och lades som glespanel. Sedan plåtar, slang golvgips som skruvlimades sedan ångspärr och parkett.
Hej!
Ett tag sedan du skrev detta nu, men eftersom jag tänkte göra exakt samma så undrar jag hur det har fungerat för dig?
Kommer du ihåg vilken tjocklek på slangen du hade?

Det har fungerat bra och jag upplever vårt bjälklag som tystare och stummare än de andra husen vi umgås med folk i.
16mm slang kör jag med.

• Gilla
robertua
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.