25 598 läst · 30 svar
26k läst
30 svar
Golvvärme i Glespanel eller Spårad spånskiva
Medlem
· västra göteland
· 3 inlägg
Tyckte jag också, men konstruktionsprincip hittade jag på Uponors hemsida, och Uponor räknade ut slingor osv utifrån den principen.
Skal bygga nytt igen nu, och tänker använda sporade spånskivor.
Skal bygga nytt igen nu, och tänker använda sporade spånskivor.
Jag inser att jag var lite otydlig... Jag har alltså lagt 22mm golvspån på bjälkarna sedan sågade jag remsor av 19mm spånskiva som skruvlimmades och lades som glespanel. Sedan plåtar, slang golvgips som skruvlimades sedan ångspärr och parkett.
Näe golvet drar inte åt sig fukt, man har plast för att golvets ovan och undersida i möjligaste mån ska leva i samma miljö och därmed minska risken för att golvet blir skevt. Det handlar alltså om att det ska vara LIKA fuktigt överallt, inte mindre fuktigt...HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Då får du nog ringa Uponor och frågaMathiasS skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Då kan du ringa dit också Vi fick den förklaringen av både golvtillverkarna och av Uponor.MathiasS skrev:
Det blir kondens och den kondens påverkar parkettgolvet. Vi använde en foam som var plastad på ena sidan. Smidigt då man allt i ett.
Redigerat:
Jag har pratat med båda och fått andra rimligare svar. OM det faktiskt skulle vara så att det bildas kondens som du säger vore det en katastrof att lägga in en plast. Var tror du vattnet tar vägen då? Krokiga golv är det sista man behöver bekymra sig för i det läget.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Ja, nu är det inte läckage vi pratar omMathiasS skrev:
Det är plåtarna som fördelar värmen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Du skrev:MathiasS skrev:
Jag har pratat med båda och fått andra rimligare svar. OM det faktiskt skulle vara så att det bildas kondens som du säger vore det en katastrof att lägga in en plast. Var tror du vattnet tar vägen då? Krokiga golv är det sista man behöver bekymra sig för i det läget.
Hej!P Mattiaz skrev:
Ett tag sedan du skrev detta nu, men eftersom jag tänkte göra exakt samma så undrar jag hur det har fungerat för dig?
Kommer du ihåg vilken tjocklek på slangen du hade?