2 114 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Golvvärme i badrum fungerar ej
Ok, men jag kommer ju åt att mäta utan att lossa? Fas och nolla kan jag mäta på 3-4 och värmekabeln är ju ansluten på 5-6 (där har jag också mätt. 3-4 är helt dött men om jag mäter på 5-6 (värmekabeln) så tjuter spänningsmätaren. Hur hjälper det mig att plocka ur termostaten om jag ska mäta på samma punkter (som jag kommer åt via "skruvarna"). Försöker bara förståHärryda2015 skrev:
Och du är säker på att du har den på spänning och inte på ohm?M mhoglund skrev:Ok, men jag kommer ju åt att mäta utan att lossa? Fas och nolla kan jag mäta på 3-4 och värmekabeln är ju ansluten på 5-6 (där har jag också mätt. 3-4 är helt dött men om jag mäter på 5-6 (värmekabeln) så tjuter spänningsmätaren. Hur hjälper det mig att plocka ur termostaten om jag ska mäta på samma punkter (som jag kommer åt via "skruvarna"). Försöker bara förstå
Edit: och jag håller med dig, du behöver inte plocka ur den för att utföra dessa mätningar (lite grovt såhär iaf)
Har en spänningsprovare från Biltema. Tror bara den mäter volt. Hursomhelst visade den ju 230V tidigare idag (mellan 3-4), sen mätte jag 3 - 5 och något hände. Efter det har jag inte ändrat inställning och får ingen spänning på mätaren. Jag ska ge proppskåpet på vinden en chana till imorgon, slänger upp rn bild på härket så ni får se vad jag brottas med (genom att följa anslutande kablar kan man nog utesluta en del säkringar men har inte tagit mig tiden ännu)L Leif i Skåne skrev:
Nu har det ju gått några dagar så du kanske redan har löst problemet men om inte så, det är inte så att den bruna kabeln hel enkelt lossnat från skruven så att det är därför du inte får någon spänning när du mäter på skriven? Mät mellan skruven på 4 och den öppna kopparen på 3 och se om det gör någon skillnad?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Konstruktion för badrum i källare med golvvärme
Badrum -
Varför min elektrisk golvvärme i badrummet lagt av efter 8 år. Vi har bytt termostat och golvgivare. Har testat alla elkablar alla fungerar.
Badrum -
Vattenburen golvvärme i badrum fungerar ej
Värme allmänt -
Varför fungerar inte el-golvvärmen i badrummet?
Värme allmänt -
Golvvärmen i badrummet fungerar inte. Varför? Vattenburen.
Värme allmänt