Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag menar, lossa termostaten från 3-facks ramen, mät på fas och nolla för att se vad du har där, samt mät om termostaten fortfarande ger någon spänning på utgående plint där värmekabeln är ansluten.
Ok, men jag kommer ju åt att mäta utan att lossa? Fas och nolla kan jag mäta på 3-4 och värmekabeln är ju ansluten på 5-6 (där har jag också mätt. 3-4 är helt dött men om jag mäter på 5-6 (värmekabeln) så tjuter spänningsmätaren. Hur hjälper det mig att plocka ur termostaten om jag ska mäta på samma punkter (som jag kommer åt via "skruvarna"). Försöker bara förstå

M mhoglund skrev:
Ok, men jag kommer ju åt att mäta utan att lossa? Fas och nolla kan jag mäta på 3-4 och värmekabeln är ju ansluten på 5-6 (där har jag också mätt. 3-4 är helt dött men om jag mäter på 5-6 (värmekabeln) så tjuter spänningsmätaren. Hur hjälper det mig att plocka ur termostaten om jag ska mäta på samma punkter (som jag kommer åt via "skruvarna"). Försöker bara förstå
Och du är säker på att du har den på spänning och inte på ohm?

Edit: och jag håller med dig, du behöver inte plocka ur den för att utföra dessa mätningar (lite grovt såhär iaf)

M mhoglund skrev:
så tjuter spänningsmätaren.
Vad mäter du med???
Tag ett foto av mätaren och lägg upp. Har den någon inställning?

Men lägg inte ner för mycket tid, ett nytt termostat kostar 250kr
Men har du inte spänning in tyder på annat fel, en ”propp” kan lösa ut utan att det syns.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Vad mäter du med???
Tag ett foto av mätaren och lägg upp. Har den någon inställning?

Men lägg inte ner för mycket tid, ett nytt termostat kostar 250kr
Men har du inte spänning in tyder på annat fel, en ”propp” kan lösa ut utan att det syns.
Har en spänningsprovare från Biltema. Tror bara den mäter volt. Hursomhelst visade den ju 230V tidigare idag (mellan 3-4), sen mätte jag 3 - 5 och något hände. Efter det har jag inte ändrat inställning och får ingen spänning på mätaren. Jag ska ge proppskåpet på vinden en chana till imorgon, slänger upp rn bild på härket så ni får se vad jag brottas med (genom att följa anslutande kablar kan man nog utesluta en del säkringar men har inte tagit mig tiden ännu)

• Biltema spänningsprovare med svart och gult handtag, visar inställningar för mätning av 12-690 V AC/DC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med öppna säkringspaneler, olika säkringar samt kablar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det ju gått några dagar så du kanske redan har löst problemet men om inte så, det är inte så att den bruna kabeln hel enkelt lossnat från skruven så att det är därför du inte får någon spänning när du mäter på skriven? Mät mellan skruven på 4 och den öppna kopparen på 3 och se om det gör någon skillnad?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej alla, har inte löst det än. Tiden springer iväg för mig. Ska testa din lösning TypRätt, tack. Annars har jag övertalat frugan att sitta termostat-vakt när jag systematiskt byter säkringar på vinden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.