jag får bara så fasligt lång väg med slangen under bjälklaget, men antar det måste vara praxis. Nivell har ju också som säljargument att det är ett installationsgolv för rör.

Det var dock just den här biten nedan, med hur man "dyker ner" i bjälklaget, som jag hittade hos en konkurrentprodukt, att man måste snedfasa osv. Fanns inget sånt för övriga tillverkare. Man får ju också ett tomt vändspår då, där det blir potentiellt kyligare. Detta får ju jag på tre ställen i det här rummet på 40m2 också.

(Såg föresten att både dessa (Heatfloor) och även Uponor skarvade golvspånet fritt mellan reglarna. Något jag inte vågar göra då jag har tänkt mig klinker).

Illustration av installationsgolv för rörledningar med anvisningar om hur man skarvar och installerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer min ritning med hur mycket jag får dra under isoleringen, jag kan iofs isolera det. LK föreslog man skulle använda RiR för den biten + isolering. Förstod det som att det bara var för att isoleringen skulle passa.

• Handritad skiss av installationsritning för golv med etiketter och mått för isolering och rördragning.
    Skapa konto
KJD KJD skrev:
Här kommer min ritning med hur mycket jag får dra under isoleringen, jag kan iofs isolera det. LK föreslog man skulle använda RiR för den biten + isolering. Förstod det som att det bara var för att isoleringen skulle passa.
Men varför drar du så? Ska du ha fler slingor i rummet? Eller kommer fast inredning ställa till det? Det där kommer inte att funka asbra. Hela rummet skall ha värme. Sen tillopp mot yttervägg i bjälklaget känns sådär. Du har 12 mm rör misstänker jag. Dubbla slingor med de 2 tilloppen mot yttervägg. Krävs mer spån men dem 1000 kronorna har du lätt igen på 3 års drift. när du ändå lägger in golvvärme gör investeringen direkt och få det bra. Det lönar sig i längden.

Ska ha tre slingor, golvyta: 40m2, 16mm rör. Figuren är bara schematiskt för första slingan längs yttervägg.

Hittade hela Heatfloors instruktion, där anslutning från bjälklag till spårskiva förklaras. Det var mest att för Roths skivor (som ser mer eller mindre identiska ut) hittade jag ingen instruktion alls kring detta - och supporten var inte alls insatt i frågor kring montering. Här är klippt hela pusselbiten som jag saknade. Ingen rakterforskning, men man vill gärna se det beskrivit.

Illustration av anslutning mellan bjälklag och spårskiva för golvvärmeinstallation.
Skapa konto

KJD KJD skrev:
Hittade hela Heatfloors instruktion, där anslutning från bjälklag till spårskiva förklaras. Det var mest att för Roths skivor (som ser mer eller mindre identiska ut) hittade jag ingen instruktion alls kring detta - och supporten var inte alls insatt i frågor kring montering. Här är klippt hela pusselbiten som jag saknade. Ingen rakterforskning, men man vill gärna se det beskrivit.

[bild]
Har fintat bort mig själv och kapat bort just dom här öppningarna i vändskivan och då jag kört strikt cc40 och därmed kapade bort dessa. Borde rimligtvis kunna ta upp motsvarande spåröppning i dom långa skivorna? Eller är bärigheten räknad på milimetern?

p.s. cc40 är inget jag rekommenderar - superkrångligt - men var ett krav från Kiilto då man lägger flytfix+klinker ovanpå spån+gips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.