Kan tillägga att pumpen är på högsta (III)

Har du injusteringventil för det kalla området? Vad står den på?

Om rörkrökarna kunde lära sig att installera flödesventiller på GV fördelarna så skulle det vara så mycket bättre.

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du injusteringventil för det kalla området? Vad står den på?

Om rörkrökarna kunde lära sig att installera flödesventiller på GV fördelarna så skulle det vara så mycket bättre.
Ja, alltså menar du dessa? Fullt öppen på kallaste slingorna. Drar jag ner de kortare så stannar de tillslut (alltså STANNAR) och då får jag varmt i en av de långa. Så cirkulation i ALLA slingor samtidigt får jag inte hur jag än gör. Det är det som är problemet :) Mässingsventil med helt öppna röranslutningar mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej jag tänkte likt den röda ventilen tidigare i stråden. Den som stod 0.5 varv öppen. Finns en sådan för kalla slingan?

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
PÅ foto 2 i inlägg # 1 till vänster bakom ett don ser det ut som ett prisolrör på övre fördelaren, är det ett där vart går det då

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej jag tänkte likt den röda ventilen tidigare i stråden. Den som stod 0.5 varv öppen. Finns en sådan för kalla slingan?
Inredningsbild av ett rörsystem med flera ventiler och reglerenheter, vissa inställda på maxöppet, i ett rum under renovering.
Skapa konto
Rörsystem i ett värmesystem med isolering, mätare på 1,0 och 4,4, och diverse ventiler.
Skapa konto

Oklart. Det finns 2 till i rummet, men jag begriper inte hur de är kopplade.... Den övre står på 1,0 den nedre på 4,4, detta är maxöppet på bägge

J jonaserik skrev:
PÅ foto 2 i inlägg # 1 till vänster bakom ett don ser det ut som ett prisolrör på övre fördelaren, är det ett där vart går det då
Menar du detta foto?
Golvvärmefördelare med flera anslutna rör och termostatventiler monterade på en vägg.
Skapa konto

Svårt att se hur det är kopplat tyvärr. Du får testa dig fram. Jag hade börjat med att minska 4an rejält bara för att kolla funktionen. Kan vara en gruppventil för samlad returledning.

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
4:an försvinner ner i marken, till berget antar jag. Vet ej om det är till eller från. Lite rädd att mekka med de som går ner i berget. Jag vill ju inte råka koppla bort berglagrets värme och gå på elpanna hela tiden:dizzy:
VVS-installation med rör och mätare som försvinner ner i golvet, möjligtvis kopplat till värme i berggrund.
Skapa konto

E evaprivat skrev:
Ja, alltså menar du dessa? Fullt öppen på kallaste slingorna. Drar jag ner de kortare så stannar de tillslut (alltså STANNAR) och då får jag varmt i en av de långa. Så cirkulation i ALLA slingor samtidigt får jag inte hur jag än gör. Det är det som är problemet :) [bild]
Har du en sån här när du justerar ? Man måste lossa yttre ringen.

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har du en sån här när du justerar ? Man måste lossa yttre ringen.
[bild]
Yttre ringen med den platta änden?? Nej den har jag aldrig rört. Bara mitten med insexnyckel.
Vad gör man med yttre ringen??

E evaprivat skrev:
Yttre ringen med den platta änden?? Nej den har jag aldrig rört. Bara mitten med insexnyckel.
Vad gör man med yttre ringen??
Det är låsringen, man öppnar den med platta änden sedan justerar man upp eller ned med insexnyckeln. Låser med ytterringen. Troligtvis kan du öppna mycket mer om du lossar på dom.

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Det är låsringen, man öppnar den med platta änden sedan justerar man upp eller ned med insexnyckeln. Låser med ytterringen. Troligtvis kan du öppna mycket mer om du lossar på dom.
Men då måste ju mina ha varit olåsta, för jag har ju redan justerat med insexnyckeln. Utan motstånd, kan tilläggas ;)

E evaprivat skrev:
Men då måste ju mina ha varit olåsta, för jag har ju redan justerat med insexnyckeln. Utan motstånd, kan tilläggas ;)
Men jag ska testa om det går att öppna mer (y)

E evaprivat skrev:
Men jag ska testa om det går att öppna mer (y)
Stänga går alltid. Men inte öppna mer.

• Gilla
evaprivat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.