Golvvärmen i mitt hus har varit kass sedan jag flyttade in för 5 år sedan. Att jag inte kan något om detta underlättar inte (även om jag kan mer nu än för 5 år sedan.....)
Jag har 2 fördelare, en på övervåningen och en på undervåningen. Ägaren före mig har helt klart varit och pillat på strypventilerna, då allt var fel inställt. Exempelvis var alla slingor på övervåningen vidöppna, UTOM den längsta slingan som var åtdragen 2 varv av 6. Bakvänt. Nu håller jag på att försöka fixa strypningarna på övervåningen, så att jag får rätt förhållande mellan rummen. Den totala värmeeffekten på övervåningen har det egentligen aldrig varit fel på, det har alltid varit ganska varmt däruppe (utom i det största rummet/längsta slingan). Delta T är överlag ca 3-5 grader på de olika slingorna.
Nedervåningen däremot.... Här har det alltid varit kyligt. Delta T på vissa slingor kan vara uppemot 10 grader.
Efter att ha vridit och vänt och tänkt i 1 månad nu har det kokat ner i 2 problem.
Problem 1: Det verkar ju som om jag har bättre cirkulation på övervåningen än på nedervåningen. Jag vet inte hur fördelarna är kopplade i förhållande till varandra, och om strypningen på slingorna på övervåningen påverkar nedervåningen, men jag lutar åt att de hänger ihop på något vis. Med tanke på delta T på nedervåningen så svalnar ju vattnet nästan 10 grader på ett varv genom golvet. Vattnet från elkassetten delar sig - ena änden går till nedervåningen och andra till övervåningen. Vatten tar ju alltid lättaste vägen, så jag antar att det pumpas bättre till övervåningen, om motståndet dit är mindre? Det är så jag tänker iallafall. Hur kan jag öka motståndet till övervåningen, för att få samma pumpeffekt på nedervåningen? Eller tänker jag helt fel? Det finns en suspekt ventil som sitter på röret på vattnet som kommer FRÅN övervåningen, se bild. Jag lurar på vad detta är, och om denna är tänkt att just ändra motståndet? Men jag kan vara helt ute och cyklar.
Problem 2: På nedervåningen kan jag ALDRIG få alla slingor igång samtidigt! Ex köket är i princip alltid iskallt. Om jag stryper övriga slingor så rasslar köket igång till sist. Men då får jag ISKALLT i vardagsrummet istället. Känslan är alltså inte att cikulationen stryps, utan att hela slingan STANNAR. Men det kan vara fel. Styper jag då köket, så går v-rummet igång, men köket blir åter ISKALLT. Detta problem skulle ju kunna vara relaterat till problem 1.
Laddat upp lite bilder. Hopplöst svårt att fota, då mitt teknikrum är minimalt och jag inte kan komma tillräckligt långt bort med kameran för att få en bra översiktsbild. Också fotat det där vredet jag frågade om.
Tacksam om någon vill hjälpa denna frusna donna
Jag har 2 fördelare, en på övervåningen och en på undervåningen. Ägaren före mig har helt klart varit och pillat på strypventilerna, då allt var fel inställt. Exempelvis var alla slingor på övervåningen vidöppna, UTOM den längsta slingan som var åtdragen 2 varv av 6. Bakvänt. Nu håller jag på att försöka fixa strypningarna på övervåningen, så att jag får rätt förhållande mellan rummen. Den totala värmeeffekten på övervåningen har det egentligen aldrig varit fel på, det har alltid varit ganska varmt däruppe (utom i det största rummet/längsta slingan). Delta T är överlag ca 3-5 grader på de olika slingorna.
Nedervåningen däremot.... Här har det alltid varit kyligt. Delta T på vissa slingor kan vara uppemot 10 grader.
Efter att ha vridit och vänt och tänkt i 1 månad nu har det kokat ner i 2 problem.
Problem 1: Det verkar ju som om jag har bättre cirkulation på övervåningen än på nedervåningen. Jag vet inte hur fördelarna är kopplade i förhållande till varandra, och om strypningen på slingorna på övervåningen påverkar nedervåningen, men jag lutar åt att de hänger ihop på något vis. Med tanke på delta T på nedervåningen så svalnar ju vattnet nästan 10 grader på ett varv genom golvet. Vattnet från elkassetten delar sig - ena änden går till nedervåningen och andra till övervåningen. Vatten tar ju alltid lättaste vägen, så jag antar att det pumpas bättre till övervåningen, om motståndet dit är mindre? Det är så jag tänker iallafall. Hur kan jag öka motståndet till övervåningen, för att få samma pumpeffekt på nedervåningen? Eller tänker jag helt fel? Det finns en suspekt ventil som sitter på röret på vattnet som kommer FRÅN övervåningen, se bild. Jag lurar på vad detta är, och om denna är tänkt att just ändra motståndet? Men jag kan vara helt ute och cyklar.
Problem 2: På nedervåningen kan jag ALDRIG få alla slingor igång samtidigt! Ex köket är i princip alltid iskallt. Om jag stryper övriga slingor så rasslar köket igång till sist. Men då får jag ISKALLT i vardagsrummet istället. Känslan är alltså inte att cikulationen stryps, utan att hela slingan STANNAR. Men det kan vara fel. Styper jag då köket, så går v-rummet igång, men köket blir åter ISKALLT. Detta problem skulle ju kunna vara relaterat till problem 1.
Laddat upp lite bilder. Hopplöst svårt att fota, då mitt teknikrum är minimalt och jag inte kan komma tillräckligt långt bort med kameran för att få en bra översiktsbild. Också fotat det där vredet jag frågade om.
Tacksam om någon vill hjälpa denna frusna donna
Först den som är ringad med rött är en strypventil som ska minska flödet på uppsidan, står mu på 5.om minnet inte sviker så är den helt öppen nu, ställ den på 3 till att börja med, då ökat flödet på den andra fördelaren. Stäng av dom röda vreden på fördelaren så är det stopp och lite vatten kommer ut vid byte av luftaren, Intrimning av flöde/värme är en tumregel att det ska skilja ca 4 C mellan ut/in på slingorna, blir många justeringar blir det, och inte ha ställdonen på plats då bäst är att inte termostater, då blir det en jämn värme på allt.
Den står på 0.5. Vilket är 200l/h @10kPa.
Vilket låter lite flöde om ni siktar på ett delta på 3 då ni har elpanna. Det ger typ 700 W på den slingan.
Men ni sa att den var för varm?
Vilket låter lite flöde om ni siktar på ett delta på 3 då ni har elpanna. Det ger typ 700 W på den slingan.
Men ni sa att den var för varm?
Ah, så det ÄR en strypventil Det var liksom det jag hoppades... Jag har ändrat från 5 till 3 imorse. Nu väntar jag på att något ska hända, men det lär ta något dygn innan jag kan märka något.J jonaserik skrev:Först den som är ringad med rött är en strypventil som ska minska flödet på uppsidan, står mu på 5.om minnet inte sviker så är den helt öppen nu, ställ den på 3 till att börja med, då ökat flödet på den andra fördelaren. Stäng av dom röda vreden på fördelaren så är det stopp och lite vatten kommer ut vid byte av luftaren, Intrimning av flöde/värme är en tumregel att det ska skilja ca 4 C mellan ut/in på slingorna, blir många justeringar blir det, och inte ha ställdonen på plats då bäst är att inte termostater, då blir det en jämn värme på allt.
På ovanvåningen imorse skiljde det ca 2-3 grader i temp in/ut på fullt öppen slinga. På bottenvåningen ligger samma värde på 7-10 grader...
Alla termostater är bortkopplade tills jag fått ordning på eländet...
Men jag förstod inte det du skrev om att jag skulle stänga av de röda vreden - varför skulle jag göra det?
Ovanvåningen är varm, strypventilen sitter på röret från ovanvåningen. Men jag har inte bara elpanna, jag bor i ett väldigt märkligt hus.... Parhusområde med solpaneler på alla tak. Värmen från dessa värmer upp ett berglager som sedan värmer upp golven hos de boende. Elpannan är bara för tillskottsvärme. I år är värmen i berget dålig pga den tämligen kalla sommaren, så iår blir det mer elpanna än vanligt.TotalControl skrev:
Strypventilen är en TA´s STAD och jag ser tre stycken i första bilden.
Ventilen går att öppna från 0,0 - 4,0 om den inte är låst på ett injusterat maxvärde.
Ventilen är numrerad vilket säger mig att den är injusterad och att det finns ett injusteringsprotokoll med uppgift om vilka värden ventilerna ska vara inställda på.
Öppna STAD-ventilerna till stopp och justera upp cirkulationspumpen ett steg om det är möjligt innan ni börjar mecka med grundinställningarna.
Slingventilerna bör vara helt öppna och eventuell övertemperatur regleras av slingtermostaten.
Fungerar alla ställdon?
Ventilen går att öppna från 0,0 - 4,0 om den inte är låst på ett injusterat maxvärde.
Ventilen är numrerad vilket säger mig att den är injusterad och att det finns ett injusteringsprotokoll med uppgift om vilka värden ventilerna ska vara inställda på.
Öppna STAD-ventilerna till stopp och justera upp cirkulationspumpen ett steg om det är möjligt innan ni börjar mecka med grundinställningarna.
Slingventilerna bör vara helt öppna och eventuell övertemperatur regleras av slingtermostaten.
Fungerar alla ställdon?
Dom stänger av allt flöde till slingorna om man behöver göra något med fördelarna, mycket bra inget vatten rinner ut. om du ska lufta så stänger man av en av dom, luftar en och ändrar till den andra sen.E evaprivat skrev:
Den jag har ändrat på, den som sitter på röret från övervåningen, var maxöppen från början. Då visade den 0,5 (se bild). Så den var sannolikt låst där. Nu har jag ändrat till 0,3 för att strypa farten i övervåningen. Det gamla värdet (0,5) måste ju ha varit anpassat till originalinställningen på slingstrypningarna både uppe och nere. Alla dessa är pillade på, så inget stämmer längre. Jag har inga handlingar på detta heller, utan har ställt in stypningen på slingorna på övervåningen efter känsla och med IR-temp. Nu är jag nöjd med förhållandet mellan rummen, så den inställning jag har på övervåningen nu planerar jag att ha kvar.S Stegatorparn skrev:Strypventilen är en TA´s STAD och jag ser tre stycken i första bilden.
Ventilen går att öppna från 0,0 - 4,0 om den inte är låst på ett injusterat maxvärde.
Ventilen är numrerad vilket säger mig att den är injusterad och att det finns ett injusteringsprotokoll med uppgift om vilka värden ventilerna ska vara inställda på.
Öppna STAD-ventilerna till stopp och justera upp cirkulationspumpen ett steg om det är möjligt innan ni börjar mecka med grundinställningarna.
Slingventilerna bör vara helt öppna och eventuell övertemperatur regleras av slingtermostaten.
Fungerar alla ställdon?
En gång i tiden var säkert allt rätt. Men husen byggdes för 15 år sedan, och ingen verkar ha kvar några dokument. Han som bodde här före mig var känd för att ändra ALLT (han hade på den tiden som sport att ha lägst elräkning i området)
Elpanna är på max och inga inställningar mer än så är åtkomliga för mig.
E evaprivat skrev:Elpanna är på max och inga inställningar mer än så är åtkomliga för mig.[/QUOTE,
Vad menar du på max , vilken temp står termostaten på, efter pannan måste det sitta en shunt som reglerar tempen ut, ett foto på pannans alla knappar/rattar är bra, hur många ledningar går in i pannan, om så är, går det något till något på utsidan huset, följ isf ledninagrna så hittar du, det kan vara så att den har en reglering i sig som styrs av utetempen
Vart något fel
Vad menar du på max , vilken temp står termostaten på, efter pannan måste det sitta en shunt som reglerar tempen ut, ett foto på pannans alla knappar/rattar är bra, hur många ledningar går in i pannan, om så är, går det något till något på utsidan huset, följ isf ledninagrna så hittar du, det kan vara så att den har en reglering i sig som styrs av utetempen
Vad menar du på max , vilken temp står termostaten på, efter pannan måste det sitta en shunt som reglerar tempen ut, ett foto på pannans alla knappar/rattar är bra, hur många ledningar går in i pannan, om så är, går det något till något på utsidan huset, följ isf ledninagrna så hittar du, det kan vara så att den har en reglering i sig som styrs av utetempen
Produkter som diskuteras: "sexkantskruv"
Sexkantskruv
Sexkantsskruvar är grövre skruvar som är designade för att hantera hög belastning, vilket gör dem idealiska för större konstruktioner och mer krävande tillämpningar. De har ett sexkantigt huvud, vilket innebär att de kan dras åt med
Läs mer
Detta är elpannan, på bilden ser det ut som om det går att höja den till över 40, men nix, det är en spärr som gör att vredet tar stopp vid 40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp det är en panna ( bara raka rör ) som LK sålt och spärrat termostaten så inte GV får för hög värme, då har du inte någon shunt som reglerar tempen ut. eller finns det en shunt , en motor som sitter på något och reglerar efter utetempen, i så fall sitter det en lite dosa på utsidan av huset, ska då vara i norr eller nordvästläge
Men det är ju inte tempen som är problemet, utan trycket. Övervåningen är kalas. Nedervåningen uppfattar jag som att vattnet STÅR STILL i vissa slingor. Exempel - om jag mäter värmen med IR-temp direkt på slingorna i fördelaren så är köksslingan 30 gr ut och 23 grader tillbaka. För stor differans, jag vet, men GOLVET - där är det bara 17 grader yttemp. Det är klinker och borde leda värmen bra (det gör ju samma golv i hallen t.ex.). Så jag tolkar det som att vattnet inte alls snurrar i den slingan, utan det är stillastående kallvatten, typ. Att från-slingan i fördelaren ändå håller 23 grader tolkar jag bara som att värmen sprider sig från själva fördelaren och övriga slingor. Vattnet rör sig inte.J jonaserik skrev:Jepp det är en panna ( bara raka rör ) som LK sålt och spärrat termostaten så inte GV får för hög värme, då har du inte någon shunt som reglerar tempen ut. eller finns det en shunt , en motor som sitter på något och reglerar efter utetempen, i så fall sitter det en lite dosa på utsidan av huset, ska då vara i norr eller nordvästläge
Det är inte stopp i köksslingan, det vet jag eftersom den behagar bli varm om jag stänger av någon annan lång slinga (t.ex. vardagsrummet). Så allt tryck verkar dra upp till övervåningen.