J jonaserik skrev:
Ta fördelare för 20 slang, det kostar nästan mera för att ha övergångar till 16 mm. Sen en liten pump. Behövs inge stor för över 1000 kr, räcker med en sådan här enligt länken
Du tar en liten VVB billigt, 10 -15 L räcker, som du ställer in lägsta tempen på Ca 20 C ut och en termostat på utsidan som när tempen ute går upp till ca 15 C så stängs VVB av och pumpen kan även den stängas av, men den kan kärva till efter att ha stått still över sommaren och måste hjälpas igång eller att den startas någon gång i månaden. I början på höst/vinter med nerkyld platta kan det ta ett par dygn innan termostaten slår av.
[länk]
Intressant det med VVB, men tänker du att det skall kopplas på i detta system eller låta den sköta all uppvärmning och strunta i värmaren jag har nu. cirkpump finns redan.
 
Det finns några stycken som under ombyggnad av huset och är klara med bad/dusch, satt en liten VVB som värmer GV tills en VP kopplats in. VVB kopplas in på rören till GV, det brukar vara en armatur under VVB för at ställa tempen ut, så ingen skållning kan bli. Dom termostaterna har ett min/max värde, men går att trimma ner betydligt på minussidan av värme. Själva VVB blir då ett litet magasin med värme och termostaten kan reglera en del på topp av värmen som går ut.
 
J jonaserik skrev:
Det finns några stycken som under ombyggnad av huset och är klara med bad/dusch, satt en liten VVB som värmer GV tills en VP kopplats in. VVB kopplas in på rören till GV, det brukar vara en armatur under VVB för at ställa tempen ut, så ingen skållning kan bli. Dom termostaterna har ett min/max värde, men går att trimma ner betydligt på minussidan av värme. Själva VVB blir då ett litet magasin med värme och termostaten kan reglera en del på topp av värmen som går ut.
hur fungerar detta långsiktigt , tänker att en VVB inte är byggt för att gå konstant eller längre stunder som det blir. men hade velat styra allt med rumstemperaturen men då blir det mer invecklat förstår jag. det blir lite samma som med ett termostat uttag då med Max o Min och att man får försöka hitta vad som är ''lagom'' att skicka ut för att värma garaget.
 
Den går bar anär tempen understiger inställt värde och är tillverkad för att kunna gå 24/7 men inte bra med dirften på elsidan, kostar en del.
Dom som jag vet har haft VVB på mintemp för det var för bad och inte fel med varma golv där. Det var då en kontant temp ut 24/7. Ska man ha lägre så kan det så kan man trimma termostaten/blandningsventilen.
 
Tänkte beställa hem lk fördelarna om detta var bästa billigaste lösning, men om man kollar på bilden jag bifogade sist så behövs inga andra komponenter? Kanske man ska ha en avtappning plug? Angående kärl upptill,visst borde ett 5liters räcka? Har inte räknat vad systemet rymmer och eller hur mycket volym vattnet kan expandera.
Ska ta en bild på värmare/pump o lägga upp också
 
Räcker gott med 5 liter, sen att köpa LK när du nu har delar på plats, så är det kapitalförstörning. Det behövs ändå en form av styrning. Så behåll det du har och tänk om du ska köpa det som syns med grönt på skissen. Och bara att pumpen ska pumpa åt andra hållet. Tror att det bara vart lite fel på riktningen markeringsmässigt.
 
Okej cirkulationen ska gå åt andra hållet??
 
T T3O6 skrev:
Okej cirkulationen ska gå åt andra hållet??
Har ingen betydelse i din anläggning, det är när det finns shuntssytstem som en pump ska trycka ut i en anläggningen för att lite fart på flödet.
 
Så ser enheten ut
 
  • Anordning med brun kopparledning och svart cylinder monterad på vägg med vit kabel och rostiga detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två begagnade vvs-enheter; en svart vertikal och en grå horisontal, båda korroderade, mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp en enkel patron med pump med stickpropp. Om inget fel på den så går det att använda, men som tidigare skrifter så en stryrning av värmen ut är inte helt fel, nu är det inte mer än några liter i den och då med styrning kommer den få lite hicka, inget magasin att arbeta med. Bör var något med 20 - 25 liter i, för att jobba bra. Nu är det ingen termostat på den du visar och måste det till termostat och kontaktor.
 
J jonaserik skrev:
Jepp en enkel patron med pump med stickpropp. Om inget fel på den så går det att använda, men som tidigare skrifter så en stryrning av värmen ut är inte helt fel, nu är det inte mer än några liter i den och då med styrning kommer den få lite hicka, inget magasin att arbeta med. Bör var något med 20 - 25 liter i, för att jobba bra. Nu är det ingen termostat på den du visar och måste det till termostat och kontaktor.
Kollat o läst lite mer, den värmare som sitter är bara på 1000w och blir då 25w/kvm på mina 40kvm garage. Så får nog skrota denna ide. Men det du skrev om en liten VVB skulle säkert fungera,om man köpte en sådan och även hade kvar denna i samma system så finns cirkpump o möjlighet att boosta systemet med 1000w till om det inte orkar med? Någon billig liten VVB du kan rekommendera som har dom funktioner man behöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.