J jojo123 skrev:
Vad visade tempen på panelen då , samt gör om samma visa låt det gå ut varmt några sekunder och vrid tillbaka , gå till fördelarna och känn på rören , nu kan du känna vilken som är fram och retur
Det röret till höger i fördelarskåpet som leder till nedre raden av rör (där glasgrejerna sitter), blev varmare och även de slingor som var där. Fick även meddelande "Högt eluttag A" på VP.s skärm.
 
J
Då är det skruv på rören vid fördelarna , normalt ska framröret kopplas på den del med termodonen , hur är det nu blir slingorna varma , ta bort alla termodon och ställ om värmekurvan på VP om det blir för varmt eller svalt , kör utan dom nu tills i fått ordning på allt det runtomkring montaget , det som är viktigast är att få värme i huset

Edit larm A högt uttag , då är det nog så att det är inkopplat någon form av belastningsvakt , en lite kabel från VP till EL-centralen ,detta för att inte huvudsäkringarna ska paja , när E-patronen trycker på , den gör det normalt när du klämde ut en massa värme , VP räknar ut när det ska ske - så nu bara att känna på slingor , rör och värmen i huset , som jag sa förut , det tar ett tag att värma betong , kom gärna tillbaka hur det blev
 
  • Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Då är det skruv på rören vid fördelarna , normalt ska framröret kopplas på den del med termodonen , hur är det nu blir slingorna varma , ta bort alla termodon och ställ om värmekurvan på VP om det blir för varmt eller svalt , kör utan dom nu tills i fått ordning på allt det runtomkring montaget , det som är viktigast är att få värme i huset

Edit larm A högt uttag , då är det nog så att det är inkopplat någon form av belastningsvakt , en lite kabel från VP till EL-centralen ,detta för att inte huvudsäkringarna ska paja , när E-patronen trycker på , den gör det normalt när du klämde ut en massa värme , VP räknar ut när det ska ske - så nu bara att känna på slingor , rör och värmen i huset , som jag sa förut , det tar ett tag att värma betong , kom gärna tillbaka hur det blev
Ok, du menar att inkommande värme till fördelarskåpet ska eg kopplas in till den övre delen där hattarna satt? Så jag är färdig för idag? Hattarna sitter inte på och slingorna vid glaspinnarna känns varma - nu ska jag bara vänta tills imorgon och se om det är varmt någonstans?
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
J
Grattis du har fixat värme i huset med hjälp på distans av oss på forumet , lite som värmer i bröstet kan du behöva nu så du kvicknar till och somnar gott , får höra av dig i morgon vad det blev , väldigt nyfikna är nog alla här
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
G Gissemisse skrev:
Ok, du menar att inkommande värme till fördelarskåpet ska eg kopplas in till den övre delen där hattarna satt? Så jag är färdig för idag? Hattarna sitter inte på och slingorna vid glaspinnarna känns varma - nu ska jag bara vänta tills imorgon och se om det är varmt någonstans?
Japp, nu år det konstaterat att du får fram vatten till fördelaren, att vattnet håller ok temp och att alla slingor får någon form av vatten iom de alla är varma.

Värmen i slingorna måste “ta vägen” någonstans iom returen känns kallare. Dvs värmen går till golvet nu.

Vad som inte är utrett är varför ställdonen verkar strypt tillförseln, varför flödesmätarna inte visar rätt, och vad sjutton de har kopplat för cirkulationspump på bypassen. Uppdatera gärna när du får svar.
 
J
C Chris11 skrev:
ställdonen verkar strypt tillförseln
Vi tar det i morgon , ett riktigt foto på ett termodon , det finns dom som är inverterade är stängda i strömlöst tillstånd , just nu vet vi inte , TS gjorde ett bra jobb med våra frågor och svar , det värmer gott både här och hos TS
 
Jag blir lite tårögd, för skylla på förkylningen kanske. Är så otroligt tacksam för all den energi, omtanke och engagemang ni har lagt ner här idag på en helt okänd människa. Svårt att förklara vad det betyder för mig.

Jag lovar att återkomma imorgon med resultat!

Tack återigen och ha en fortsatt bra kväll :giggle:

/Gisela
 
Normalt sitter väl ställdonen på returen som det gör här hos TS. Fast lite bakvänt då man oftast har returen på den undre.
 
G Gissemisse skrev:
Jag blir lite tårögd, för skylla på förkylningen kanske. Är så otroligt tacksam för all den energi, omtanke och engagemang ni har lagt ner här idag på en helt okänd människa. Svårt att förklara vad det betyder för mig.

Jag lovar att återkomma imorgon med resultat!

Tack återigen och ha en fortsatt bra kväll :giggle:

/Gisela
Nästa gång är det din tur att hjälpa någon annan, alla här har en sak gemensamt, vi kan olika saker men tillsammans löser vi det mesta utan att kräva något tillbaka. True shareconomy
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
J
Kan nog vara lite hur som helst , det fungerar , men har man flödesmätare så måste dom sitta på returen , då dom ska tryckas upp i glaset , annars kommer inte flödet rätt väg för att trycka , är lite osäker på om dom kan stänga till om flödet går fel väg .
Har inte monterat annat än med mätare och var returen rätt plats , i övrigt så har jag inga termodon utan har stryp in med shuntar före som håller tempen , så i princip behövs inga termodon hos TS då det finns en shunt som reglerar värmen , blir liksom lite kaka på kaka då
 
J jojo123 skrev:
Kan nog vara lite hur som helst , det fungerar , men har man flödesmätare så måste dom sitta på returen , då dom ska tryckas upp i glaset , annars kommer inte flödet rätt väg för att trycka , är lite osäker på om dom kan stänga till om flödet går fel väg .
Har inte monterat annat än med mätare och var returen rätt plats , i övrigt så har jag inga termodon utan har stryp in med shuntar före som håller tempen , så i princip behövs inga termodon hos TS då det finns en shunt som reglerar värmen , blir liksom lite kaka på kaka då
Håller med, termostater är ofog som enbart kostar massa pengar. Hade varit intressant att be en rörmokare sälja in nyttan med att lägga 20 000kr på termostater och ställdonen. Rätt kurva ut ur pannan ger bäst komfort, i värsta fall motverkar de varandra. Återbetalningstiden är i stort sett oändlig iom att pannan maximerar input/output men sen får fel värde tillbaka så den måste justera deltat igen.
 
J
Jepp , för min del tycker jag att det gått lite troll i det med att reglera med termodon/termostater , lika som med spottar som alla ska ha
Det enda som kan motivera termodon är om sovrum ska ha lite mindre värme ( man sover bättre med svalt omkring ) och då sätta något på specifika rum kan vara en smaksak , annars är det ett dyrt sätt att hålla värmen på nivå , billigare med en enkel shunt och enkel central till dito , och det viktigaste absolut jämn värme i hela systemet
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Kan nog vara lite hur som helst , det fungerar , men har man flödesmätare så måste dom sitta på returen , då dom ska tryckas upp i glaset , annars kommer inte flödet rätt väg för att trycka , är lite osäker på om dom kan stänga till om flödet går fel väg .
Har inte monterat annat än med mätare och var returen rätt plats , i övrigt så har jag inga termodon utan har stryp in med shuntar före som håller tempen , så i princip behövs inga termodon hos TS då det finns en shunt som reglerar värmen , blir liksom lite kaka på kaka då
Bra jobbat med felsökningen jojo123 och ni andra.
Men ang vart flödemätare och termodon ska sitta:
Flödemätare måste verkligen inte sitta på returen. Varför skulle man behöva det? Kolla majoritet av golvvärmefördelare genom google så får du se.

Ang frågan om termostaters vara eller icke vara. Så anser jag att ett system utan termostater är inte ett system komplett. Komfort för mig är inte att alla rum ska hålla samma temp. Det är att jag kan indivduellt anpassa varje rum som jag vill ha det. Jag kör tom ett par snäpp högre kurva än vad som egentligen behövs för att kunna gasa vid behov.
Men då är också mitt system väl genomtänkt och perfekt dimensionerat. Jag rekommenderar inte alla att köra så. Det kräver lite från installatören vid installation.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
J
Maxwells demon TotalControl skrev:
Men ang vart flödemätare och termodon ska sitta:
Jag får nog göra en liten pudel :D, det med flödesmätarna , vet inte vad , men tänkte nog lite baklänges :( dom sitter inte på fel del , och fördelarna är inte felkopplade på tur och retur , mätarna ska få ett flöde på sig som gör att dom trycks ner och inte upp , oavsett det med jag sa så var det primära att det kom värme på slingorna . Däremot så ska det inte sitta en pump mellan fördelarna och göra kortslutning , helt fel med pumpen där då , VP har en egen shunt som reglerar tempen
JOJO123 :(:D
 
God kväll!

Jag kan med glädje meddela att vi nu har 19 grader i alla rum. Några rum har inte blivit ljumma på golvet än, men i de allra flesta kan man känna någon skillnad i värme. Yey!

Om jag tittar på VP så står det 39 grader på vattnet som går till fördelaren och 33 grader på returvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.