G Gissemisse skrev:
God kväll!

Jag kan med glädje meddela att vi nu har 19 grader i alla rum. Några rum har inte blivit ljumma på golvet än, men i de allra flesta kan man känna någon skillnad i värme. Yey!

Om jag tittar på VP så står det 39 grader på vattnet som går till fördelaren och 33 grader på returvattnet.
Underbart, det kommer nog att bli betydligt varmare tills imorgon. Sen när du fått upp temperaturen lite till kanske vi skall ta och titta på vilken kurva din panna skall ha. Hur kallt har du ute nu? Pannan skickar ut 39 g vilket är rätt mycket men kan förklaras av att det är kallt ute
 
Redigerat:
G Gissemisse skrev:
God kväll!

Jag kan med glädje meddela att vi nu har 19 grader i alla rum. Några rum har inte blivit ljumma på golvet än, men i de allra flesta kan man känna någon skillnad i värme. Yey!

Om jag tittar på VP så står det 39 grader på vattnet som går till fördelaren och 33 grader på returvattnet.

Härligt. Hur är golvvärmen installerad? Är det gjuten platta eller har ni krypgrund eller liknande? Är lite olika tröghet beroende hur golvvärmen är förlagd. Men jag tror att ni borde ha uppnått något slags steady state redan nu även om den är ingjuten.
Jag skulle börja med att se över flödena nu på respektive slinga innan man börjar skruva på några kurvor.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt. Hur är golvvärmen installerad? Är det gjuten platta eller har ni krypgrund eller liknande? Är lite olika tröghet beroende hur golvvärmen är förlagd. Men jag tror att ni borde ha uppnått något slags steady state redan nu även om den är ingjuten.
Jag skulle börja med att se över flödena nu på respektive slinga innan man börjar skruva på några kurvor.
Problemet är ju att flödesindikeringen inte verkar reagera
 
Ger inte mycket för dessa flödesmätare lite skit i så funkar dom inte. Viktigast är väl att rummen får den värme man vill ha.
 
Det är 5 grader ute, så inte superkallt. Kan det ha att göra med att jag skruvade på den svarta dosan med rött streck som sitter på det röret som går från VP till fördelaren? Tror dock att jag satte tillbaka den som innan.

Om flödesmätarna är de röda plopparna i glasrören så ser det likadant ut som igår - alla står på 0 förutom slinga 1 som står på 4.

Golvvärmen är i gjuten platta.
 
J
Det är nog för att det snurrar runt i pumpen på vänster sida , det blir inget tryck , och flödet på slingorna är nog minimalt , tittade på pumpens foto , men NADA ingen avstängare , det som skulle gå är att öka farten på cirkpumpen , den står på 35 nu , men för info hur man gör finns i manualen för den , annars ta ett foto så allt syns på den del med display 35
 
Det är nog dom du säger, frågan är vad som händer om den pumpen sätts på igen men på absolut lägsta hastighet, kan nog fungera som broms isåfall.
 
J
Tveksamt då den tar från fram och knuffar det till retur , flödet kommer nog troligtvis att gå förbi slingorna , Egenflödet genom den är nog mindre än om den är i drift , det som skulle vara bäst är att ta bort den och sätta några 15 ventiler för att kunna lufta slingorna ordentligt , det sitter avstängare på cirkpumpen vid VP ,men syns ingen på returen , bara det är lite fel det med , måste ju gå att stänga in olika delar på ett bra sätt .
Men det är nog inget TS kan göra utan en röris måste till
 
J
G Gissemisse skrev:
förutom slinga 1 som står på 4.
Skulle tro att det kan vara luft i dom andra och eftersom flödet går förbi genom pumpen där , så kan inte ev luft åka med runt .
Förstår du dig på att ändra pumpen som sitter ovan VP med 35 ( kanske % ) på till max 100 % annars ta ett foto på den sidan så vi ser Fabrikat typ e.t.c så kan du få hjälp att få full snurr på den , Börja där och sedan kanske vi kan ge info hur man kan få bort en del luft om det finns
 
Om man öppnar mutter på infogad bild och skruvar 10 mm insexan medsols till stopp så kommer det inte bli kortslutning mellan tur och retur.

Det är shuntventilen som sitter där. I en normal installation så fungerar det så att ju mer du öppnar ju mer returvatten från den undre retur fördelaren (om de hade installerats rätt) blandas in i primären för att få en lägre temp.
Om den skruvas helt till stop medsols så stänger man den ventilen. Dvs ingen förbindelse mellan tur och retur.
Så stäng den ventilen så upphör kortslutningen och ni får upp flödena förmodligen.

Mässingsfärgad shuntventil med blå mutter och anslutningar för rörinstallationer.
 
J
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om man öppnar mutter på infogad bild och skruvar 10 mm
Har nollkoll på den ventilen , men bulben för termostaten sitter rakt in där och den är lång och går troligen förbi det du menar med avstängning
 
Det verkar blir varmare i huset, har nu 20 grader i vissa rum. Kommer det bli varmare och varmare? Hur gör man i de rum man vill ha lite lägre temperatur i?

Värmen verkar go bananas just nu.... Digitalt värmesystemdisplayskärm visar flera temperaturer: 54°C, 43°C och 62°C, med ikoner för värmeinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manometer visar cirka 20 grader Celsius på en värmesysteminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
För varmt , du måste kolla så att shunten inte står på max eller så känn på röret som blev varmt och vrid på svarta vred mot minus ., lika som du gjorde förut
 
Har du parkettgolv blir det snart problem. Tycker flera råd här är fel
 
J jojo123 skrev:
För varmt , du måste kolla så att shunten inte står på max eller så känn på röret som blev varmt och vrid på svarta vred mot minus ., lika som du gjorde förut
Vilken är shunten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.