Verkar vara så att ställdonen strypt då. När du tagit av dem så är de helt öppna. Dock så borde flödet registreras. Kan du testa att stänga/trycka ner slinga 1. Det flödet borde då gå till de som är öppna istället.

Annars misstänker jag att du fortfarande skickar vattnet via bypassen
 
C Chris11 skrev:
Verkar vara så att ställdonen strypt då. När du tagit av dem så är de helt öppna. Dock så borde flödet registreras. Kan du testa att stänga/trycka ner slinga 1. Det flödet borde då gå till de som är öppna istället.

Annars misstänker jag att du fortfarande skickar vattnet via bypassen
Jag höll nere ettans pigg ett tag, ingen skillnad på någon röd pinne någonstans
 
J
Får du varmt på slingorna , så skit i resten det får andra fixa , du kanske får ändra värmekurvan på VP lite . Den Cirkpump du har ovanför VP snurrar den , den är märkt med rött på panelen , men i manualen så är den vit , du kan lyssna med ett mejselskaft mot örat och klingan mot pumpen , kallas fattigmans stetoskåp

Edit ta bort alla termodon om slingorna blir varma nu
 
J jojo123 skrev:
Får du varmt på slingorna , så skit i resten det får andra fixa , du kanske får ändra värmekurvan på VP lite . Den Cirkpump du har ovanför VP snurrar den , den är märkt med rött på panelen , men i manualen så är den vit , du kan lyssna med ett mejselskaft mot örat och klingan mot pumpen , kallas fattigmans stetoskåp
Men kommer värmen ut i slingorna även om den röda är hela vägen upp?

Är det denna du menar? Kopparledningar med mässingsventiler och vred markerat med rött vid toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Det känner du ganska snart , dom trycks upp av vattentrycket som pumpen ger , är den funktionen , men kanske bär sig åt annorlunda med flödet från fel håll , har inte set eller varit med om att koppla så där , så se vad jag skrev i förra
 
Hmm, något är lurt. Vi kanske måste sluta titta på de röda markeringarna, känns som iallafall 1an visar fel
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
J
Nej den är för varmvatteninställningen , svarta ratten till höger + eller minus på tempen sk vra mx 55C ut till kranar , det kommer rör upp på höger sida ovanpå VP och det är värmen och pumpen ovanför knuffar ut det till fördelarna
Edit till höger inte vänster
 
C Chris11 skrev:
Hmm, något är lurt. Vi kanske måste sluta titta på de röda markeringarna, känns som iallafall 1an visar fel
Något är mycket lurt! :geek: Alla rören nertill är nu varmare, rören upptill är kalla. Har inte sett någon förändring på de röda grejerna. Dock är det ju en röd grej som står nere på 4an, och ett rum i huset där det är varmt på golvet.

Nu ser det ut såhär på VP
Display på en värmepumpsstyrning visar temperaturer för olika delar av systemet, med varningssymbol och kalla rör upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gissemisse skrev:
Något är mycket lurt! :geek: Alla rören nertill är nu varmare, rören upptill är kalla. Har inte sett någon förändring på de röda grejerna. Dock är det ju en röd grej som står nere på 4an, och ett rum i huset där det är varmt på golvet.
Då får vi vänta och se nu. Det är nog ok att rören upptill är kalla eftersom värmeenergin nu hår ut i ett kallt golv, när det blir varmare så skall skillnaden mellan tillopp och retur minska.

Kolla vilka temp värden du har på pumpen nu. Det borde inte vara 32/32 längre
 
J
Kalla beror på vad du menar med kalla , vänta någon timma , för om betongen är sval/kall så tar det ett tag innan returen börjar komma upp i temp , du kan se hur det ser ut med temperaturerna på VP.s panel
 
J jojo123 skrev:
Kalla beror på vad du menar med kalla , vänta någon timma , för om betongen är sval/kall så tar det ett tag innan returen börjar komma upp i temp , du kan se hur det ser ut med temperaturerna på VP.s panel
Too slow ;-)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Lade till bild på VP I ovan kommentar!
 
J jojo123 skrev:
För att du ska förstå lite av vart flöden går så har jag ritat på ditt foto ,begrunda och tänk hur vattnets väg är
De pilar som pekar rätt är den blå och den röda horisontella i högerkant. Efter lite funderingar kan jag avfärda felkopplingar som tänkbara orsaker till problem. Systemet är korrekt utfört. Vitsen med pumpens position ser jag att kunna uppnå högt flöde just i slingorna. Tillskott av värme in från vp:n reglerat av termostatventilen uppe till höger (vars känselkropp sitter under pumpen) blandas direkt med returerna (Rücklauf) från slingorna och pumpen (flödesriktningen uppmärkt med pil på pumphuset) skickar vattnet till framledningen (Vorlauf), överskottet i retur till vp nere t.h.
 
J
NU börjar det kanske klarna , det sitter två rör på högra sidan ovanpå VP vilket rör är varmast , det verkar som det sitter ett locj upptill som kan lyftas av , under där sitter en shunt med motor , den reglerar ut den värme som ska vara enligt inställt värde
En ratt med indikering öka minska , hur står den
 
G Gissemisse skrev:
Men kommer värmen ut i slingorna även om den röda är hela vägen upp?

Är det denna du menar? [bild]
Dessa rör är till tappvarmvatten, kallt in från vänster. Den snedställda ratten är avstängning, den högra reglerar du manuellt temperaturen på blandvattnet (BV) som stiger upp i högra röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.