J jojo123 skrev:
Blev det varmt på slingorna ? Tar nog ett dygn innan tempen kommer upp i huset , GV är enormt trögt system
Nej, kan inte känna någon skillnad på slingorna än!
 
J
G Gissemisse skrev:
Nej, kan inte känna någon skillnad på slingorna än!
Går VP för fullt nu , du har alla uppgifter på panelen för VP , framledning resp retur ska synas där , kanske du ska ställa upp kurvan lite ,är golvet svalt kan det ta ett tag innan VP orkar få upp tempen
Hur blev det med dom röda på fördelaren
 
J jojo123 skrev:
Går VP för fullt nu , du har alla uppgifter på panelen för VP , framledning resp retur ska synas där , kanske du ska ställa upp kurvan lite ,är golvet svalt kan det ta ett tag innan VP orkar få upp tempen
Hur blev det med dom röda på fördelaren
Dom röda är kvar på samma nivå tror jag. Såhär ser det ut på VP.

Visning av värmepumpens display med driftinformation och temperaturvärden på 32°C och 5°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display av värmepump med temperaturinställningar och driftlägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Baserat på den bilden skulle jag säga att du inte får något flöde ut i slingorna, fram och retur har samma temp, deltat borde vara ca 4 grader.

Förstår inte som andra vad rörkrökaren har installerat egentligen.

Dimensioneringen av tillopp och returnmatningen ser väldigt klen ut. Om pannan står väldigt nära fördelaren så hjälper det eftersom tryckfelet inte blir så stort men borde nog varit grövre rör.

Pumpen på bypassen (den du ryckt kabeln på skall inte behövas, det räcker med ett rör emellan dem, pannans cirk pump skall driva vattnet.

Sen tycker jag personligen att du skall fimpa termostaterna och ta bort ställdonen. Pannan jobbar bättre då och du kan individuellt ställa in olika rum genom att justera flödet på fördelaren.
 
G Gissemisse skrev:
Nej, kan inte känna någon skillnad på slingorna än!
Hej. Ett tips: Köp en IR termometer. Det finns på alla varuhus typ Biltem, Clas O, Jula. Kostar 200-500 kr. Då kan du mäta slingtemperaturerna och även kolla vad du har på golven på olika ställen. Vill du ha ca 21° i ett rum så kan golven ligga på ca 23°. Fråga din rörläggare varför de har installerat fjärrstyrda termostater OCH shunt på golvvärme. Det finns reglering även i VP, så det är feltänk att addera reglersystem på varandra.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Baserat på den bilden skulle jag säga att du inte får något flöde ut i slingorna, fram och retur har samma temp, deltat borde vara ca 4 grader.

Förstår inte som andra vad rörkrökaren har installerat egentligen.

Dimensioneringen av tillopp och returnmatningen ser väldigt klen ut. Om pannan står väldigt nära fördelaren så hjälper det eftersom tryckfelet inte blir så stort men borde nog varit grövre rör.

Pumpen på bypassen (den du ryckt kabeln på skall inte behövas, det räcker med ett rör emellan dem, pannans cirk pump skall driva vattnet.

Sen tycker jag personligen att du skall fimpa termostaterna och ta bort ställdonen. Pannan jobbar bättre då och du kan individuellt ställa in olika rum genom att justera flödet på fördelaren.
Ok! Jag ser vad du menar med att det är samma temp från och till. Framgår det från bilderna varför det inte blir något flöde ut i slingorna?
 
G Gissemisse skrev:
Ok! Jag ser vad du menar med att det är samma temp från och till. Framgår det från bilderna varför det inte blir något flöde ut i slingorna?
Kan du ta en ny bild efter du ryckt kontakten? Det skulle kunna vara så att pumpen är 100% öppen nu på bypassen och det gör eftersom vattnet har mindre motstånd att gå den vägen istället för till slingorna att vattnet bara går genom fördelarna tillbaka till pumpen utan att något vatten trycks till slingorna.

Skulle även ta bort ställdonen på övre fördelaren så att du vet att de är öppna. Litar inte riktigt på att rörkillen fått till detta
 
Du har inte någon mer tank ?
 
J
G Gissemisse skrev:
Ok! Jag ser vad du menar med att det är samma temp från och till. Framgår det från bilderna varför det inte blir något flöde ut i slingorna?
Den vita ratten (termostaten ) på övre röret . Under den vita sitter det en blank mutter , lossa den och lyft av termodonet ,
( även under den sitter en pigg , den ska vara uppe ) , samt att det sitter en cromad grej rakt nedanför den , kan vara en stryp ,ett foto i närbild på den är bra . Det börjar likna något fast det tar tid och mycket skriva
 
Såhär ser det ut nu:
Innerväggens värmefördelare med vit isolerade rör och vit plastkåpor som inte går att avlägsna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon av dessa jag skulle pilla på?
VVS-installation med rör och ventiler, två vita plasthattar fastsatta på ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termostatventil på radiator med inställningsskala och vita skyddslock ovanför ett rörkopplingssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan inte få av de vita hattarna, dom sitter ju stenhårt!
 
Ser ut som att du bara ha flöde i slinga 1. Dvs det finns iallafall ett flöde. Ser ut som att de andra ställdonen är strypta på något sätt, du behöver öppna dem antingen genom att ta bort ställdonen på returfördelaren eller att ställa in alla termostater på max temp. När vi har flöde i alla slingor kan vi hå vidare till nästa steg
 
R RoBo skrev:
Du har inte någon mer tank ?
Vad för tank? :geek:
 
C Chris11 skrev:
Ser ut som att du bara ha flöde i slinga 1. Dvs det finns iallafall ett flöde. Ser ut som att de andra ställdonen är strypta på något sätt, du behöver öppna dem antingen genom att ta bort ställdonen på returfördelaren eller att ställa in alla termostater på max temp. När vi har flöde i alla slingor kan vi hå vidare till nästa steg
Du menar dom vita hattarna? Vita hattar på ventiler ovanpå mässingskopplingar med etikett "RÜCKLAUF RETURN RETOUR".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bara den vita hatten av eller ska jag skruva av dom där det kromiga möter mässingen? Känner att jag är inne på riktigt korkade frågor nu...

Tog ut den kontakten som som verkade gå till pumpen, en kontakt är fortfarande i. Den ser ut att gå till en transformator som sen går till termostatinkopplingen. Ska denna vara kvar?
 
Kan det vara Roth som är märket på fördelaren? Enda jag hittar som liknar ditt
 
Närbild av en omvänd WILO-logotyp på en svart pumpinställningspanel med en röd knapp och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C Chris11 skrev:
Kan det vara Roth som är märket på fördelaren? Enda jag hittar som liknar ditt
Wilo står det någonstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.