J
G Gissemisse skrev:
Ok, så som jag förstår det så finns det inte så mycket
Mycket skriva här nu , kan du kolla upp hur många pumpar det sitter i anläggningen , finns det 2 st så stäng av den som sitter på fördelarna , då kan värmen komma fram på ett bra sätt , pumpen kommer att bli som en s.k baypass som alltid ska finnas vid enbart VP och GV -frift . , sen ska du ställa upp badrumetes termostat på max , detta för att säkerställa ett flöde över VP , annars kan den få hicka och börja larma på hög temp
 
Såhär ser pumpen och fördelarskåpet ut:
Värmesystem med kopparledningar, manometer, expansionskärl och en cirkulationspump intill en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelarskåp med flera anslutna rör, ventiler och en cirkulationspump till vänster, med en manometer monterad på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var är pumpen jag ska stänga av?
 
J
Ryck stickproppen på den pumpen på vänster sida på fotot och känn på rören , kan nog sätta en peng på att slingorna blir varmare , kanske du måste öka farten lite på den som sitter ovanpå VP , men det ska framgå av manualen för den som ska vara överlämnad till er , har du ingen så ta ett foto på skylten så fixar vi det med manual
 
Det är väl tillopp på den undre i det här fallet ?
 
Jag vet inte riktigt vad det innebär. :geek:
 
J
R RoBo skrev:
Det är väl tillopp på den undre i det här fallet ?
Ja du , det kan man inte veta riktigt men förhoppningsvis har någon gjort något rätt , maxtermostaten sitter på den övre och känselkroppen på den nedre , så man kan undra lite på montaget , men oavsett det så kommer flödet att gå bättre genom slingorna med bara en pump och värmen stiga efter något dygn i huset . Till TS vilket av dom två rören på höger sida är varmast .
Är det rätt rätt rör där så är det att koppla bort den pumpen som sitter vid fördelarna och sätta in en s.k baypass i stället , samt förhoppningsvis inte så mycket jobb med att få till det med maxtermostatens givare på rätt ställe
 
När jag känner efter så är röret som leder till den undre raden av rör där de genomskinliga glasgrejerna är något varmare än röret till den övre raden, men endast marginellt. Skulle jag koppla ur någon pump nu?
 
J
Då är det som Robo säger , men ryck stickproppen på pumpen där och känn på slingorna , troligtvis kanske dom röda kommer att gå ner , men skit i det huvudsaken är att det blir varmt just nu , i princip har det ingen betydelse vilken väg vattnet går .det har att göra med hur slingorna är lagda , enligt norm ska tilloppet ( varmaste ) ligga längst ut mot yttervägg
Det blir en senare fråga att ändra på det , men det kan en riktig röris fixa , Det med min skiss kan du ev skriva ut den på ett papper och ta med till tinget som en liten info om vad som är fel i anläggningen
 
När vi ändå letar fel. Har du hela dokumentet från LK som du skulle kunna fota och posta här. Nyfiken att se beräknade flöden. Du har 10 slingor som matas av väldigt klen matningsrör. Ser ut som CU 15 eller 18. Som går till PEX 20. Men normala flöden på 10 slingor så är det nog alldeles för klent.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Ok! Har nu ryckt ur den vänstra sladden som gick till den grejen på vänster sidan om raderna med rör! Tusen tack för all hjälp!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
När vi ändå letar fel. Har du hela dokumentet från LK som du skulle kunna fota och posta här. Nyfiken att se beräknade flöden. Du har 10 slingor som matas av väldigt klen matningsrör. Ser ut som CU 15 eller 18. Som går till PEX 20. Men normala flöden på 10 slingor så är det nog alldeles för klent.
Hej! Jag vet inte om själva systemet kommer från LK, det står annat namn på grejerna men på ritningen står det LK. Har inga andra dokument än den lappen vad jag vet =/
 
J
G Gissemisse skrev:
Tusen tack för all hjälp!
Blev det varmt på slingorna ? Tar nog ett dygn innan tempen kommer upp i huset , GV är enormt trögt system
 
J
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du hela dokumentet från LK
Troligtvis har LK ritat in läggningen , kanske deras slang med , men sen andra fabrikat används , har i princip ingen betydelse ,
finns bara ett sättför GV att fungera , men däremot en poäng för dig med dim på rör , ser lite tunt ut på matningen , blir då br fart på vattnet för att få fram värmeflödet
 
Ja det fanns en förläggningsritning på en av bilderna, så då finns de flöden också.
Ser väldigt tunt ut. Kan förlora ett par meter om det vill sig illa. Klart beroende vad projekterat flöde är.
Om man ska reklamera jobbet så kan det vara bra att veta alla "fel".
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
J
Kollad lite på ritningen LK har lagt varmaste tilloppet utmed ytterväggar enligt röda pilar , då återstår hur inkopplingen på fördelarna är , tillopp till rätt väg eller baklänges , nästan omöjligt att svara på . Kan gå genom att värmen stängs av i ett dygn och sedan sätts på max och mätes med värmekamera var det blir varmast på golvet , vid yttervägg eller mitt på golvet , det syns väldigt tydligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.