143 läst · 4 svar
143 läst
4 svar
Golvspån - Under innervägg?
Vi bor i ett typhus från -79.
Jag ska ge mig på att rikta upp golvet i ett av sovrummen på andra våning. En lösning på detta jag hittat här på forumet är att jag kan plocka upp golvspånet, skruva på en regel längs med den regel i bjälklaget som inte är i våg och väga in den nya regeln.
Om detta är en bedrövlig idé får någon gärna säga det. Om det är ett ok tillvägagångssätt så undrar jag om golvspån typiskt ligger under innervägg?
Om det inte gör det så känns det ganska ”rätt fram” att ta upp och lägga tillbaka. Annars måste det kapas längs innerväggen antar jag.
Ska jag förvänta mig att golvspånet ligger under innerväggen?
Jag ska ge mig på att rikta upp golvet i ett av sovrummen på andra våning. En lösning på detta jag hittat här på forumet är att jag kan plocka upp golvspånet, skruva på en regel längs med den regel i bjälklaget som inte är i våg och väga in den nya regeln.
Om detta är en bedrövlig idé får någon gärna säga det. Om det är ett ok tillvägagångssätt så undrar jag om golvspån typiskt ligger under innervägg?
Om det inte gör det så känns det ganska ”rätt fram” att ta upp och lägga tillbaka. Annars måste det kapas längs innerväggen antar jag.
Ska jag förvänta mig att golvspånet ligger under innerväggen?
Ja, det ligger med största sannolikhet in under väggen. Med tanke på arbetsinsatsen med att riva ut spångolvet och kanske ligga och hugga gammalt fastlimmat spån från reglarna, eventuellt kortla för nämnda vägg, rikta bjälklag och lägga nytt golvspån kontra att prima och flytspackla så vet jag vad jag hade valt. Förutsatt att det inte är superskevt och att en flytspackling inte drar med sig höjdproblem.
Väldigt bra input, tack!ACME skrev:
Ja, det ligger med största sannolikhet in under väggen. Med tanke på arbetsinsatsen med att riva ut spångolvet och kanske ligga och hugga gammalt fastlimmat spån från reglarna, eventuellt kortla för nämnda vägg, rikta bjälklag och lägga nygg golvspån kontra att prima och flytspackla så vet jag vad jag hade valt. Förutsatt att det inte är superskevt och att en flytspackling inte drar med sig höjdproblem.
Klicka här för att svara