Jag har inte gjort något åt detta än, det är hopplöst få tag på snickare som kan något :(
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Jag hade sviktande golv. Slet bort det gamla golvet så elementen blev ”nakna”. Jag stämpade upp så det blev ivåg(görna lite extra)tvärs elementen och skruvade långa 20cm träskruv genom elementen från undersidan. Samt skruvlimmade golvspån. Blev av med problemet helt.
 
  • Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Jag hade sviktande golv. Slet bort det gamla golvet så elementen blev ”nakna”. Jag stämpade upp så det blev ivåg(görna lite extra)tvärs elementen och skruvade långa 20cm träskruv genom elementen från undersidan. Samt skruvlimmade golvspån. Blev av med problemet helt.
Hur många skruv och hur tätt körde du dom? Låter intressant att göra på det viset istället för att skruva igenom elementet uppifrån och ner i en ny regel.
 
Jag kanske inte gjorde på det optimala sättet. Borde skruvat dem 30cm zickzack. men tänk på masonitskivornas placering.
Jag skruvade var 30cm i varje element.
Först stämpa upp, sen skruvlimmade jag golvspån i hela rummet och sist så skruvade jag genom elementen underifrån.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Jag kanske inte gjorde på det optimala sättet. Borde skruvat dem 30cm zickzack. men tänk på masonitskivornas placering.
Jag skruvade var 30cm i varje element.
Först stämpa upp, sen skruvlimmade jag golvspån i hela rummet och sist så skruvade jag genom elementen underifrån.
Tackar! Det ska prövas.
 
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Jag kanske inte gjorde på det optimala sättet. Borde skruvat dem 30cm zickzack. men tänk på masonitskivornas placering.
Jag skruvade var 30cm i varje element.
Först stämpa upp, sen skruvlimmade jag golvspån i hela rummet och sist så skruvade jag genom elementen underifrån.
Dum fråga ? Är inte golvelementen bara masonit på högkant med papp/spån i mellan ? Vart sätter man skuvarna efter man stämpat upp ?
 
Nej det är 2cm krysslimmat trä sen i kanterna av varje masonit detta fyllt med kutterspån och avslutas med ett lock av krysslimmat trä
 
Såhär
 
  • Illustration av en väggkonstruktionsdetalj med mått och material såsom lamellbräda och wellpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
total
  • Laddar…
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Såhär
Aha :) Tack för hjälpen :)
 
Ni som har lagt golvspån, vilken tjocklek på golvspånet använde ni?
 
22 mm för dem är bärande i sig och fördelar då vikten mer.
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
J Jowke skrev:
Ni som har lagt golvspån, vilken tjocklek på golvspånet använde ni?
se svar nedan
 
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
22 mm för dem är bärande i sig och fördelar då vikten mer.
Ja det låter logiskt, tänkte mest pga att jag har vattenrör till elementen som går längs golvlisterna idag och dom är 12-15mm från golvnivå. Mest orolig om man ”avslutar” golvspånet strax innan väggen för att inte komma i kontakt med rören, men om man då får en läcka så hamnar det under golvspånet. Hur har du löst detta?
 
Lagt dem utanför rören med liten marginal. Samma med laminaten. Och på dem ställe det syns bygga små lådor av lister. Bifogar strax bild
 
Så här
 
  • Närbild på en dörr och karm som visar passformen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.