GK100 GK100 skrev:
Jag vet inte hur den CTC du har är tänkt att hantera detta men ska kolla lite på vad det går att hitta kring den. Är det avsett att kunna köra ut kyla i GV med den?
Ja den modulen är tänkt så, eller på en separat krets till fläktkonvektorer men då är det ju en helt annan sak.
 
Den som söker på internet skall då finna (del)svar. Här säger de ju med parkett (14 mm) så kan man få en rumstemperatur på 25 grader om golvet är 22 i yttemperatur. Får man ner ytan till 19 så är rummet 22. Kanske inte går men 20 på golv och 23 i luften borde nog gå. På värmesidan verkar det stämma rätt ok också. Brukar ligga på 26 plus på golvet och 22 i luften på vintern när det är kallt, snäppet värre on det är skitkallt.

Sen hoppas jag att ftx-ventilationen håller ner dessa soffor lite, på vintern gå ju ventilationen på cirka 32% av max men på sommaren kan man ju dra på om det ska kyla lite.
 
  • Diagram över installation av parkett på värmesystem, med krav på jämn värmefördelning och maxtemperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och letar man lite mer så hittarnas till och med lite ännu bättre info här: https://www.energyintel.com.cy/images/pdf_documents/rdz/9128200.00_Underfloor_Cooling.pdf.

Diagram över kylprestanda för golv med olika material: keramiska plattor, parkett och trälistgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över kylkapacitet för golvkyla med olika golvtyper och röravstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I diagrammet tolkar jag det som att pitch är avstånd mellan rören. I mitt fall i snitt kanske 20 cm. Tolkar jag diagrammen rätt skulle jag då få ut cirka 5 kW kyla i huset + 2 kW från ftx men jag behöver 8 kW. Så antingen förstärka på kylan i ftx med ett till kylbatteri eller skaffa någon form av persienn eller markis men det undviker jag helst. Är så många fönster det rör sig om.

För garaget som är 85 m2 klinker och 45 m2 parkett kan jag få lite drygt 4,5 kW samt 0,5 på ftx:en och där behövs cirka 2 kW. I det huset ser det ju riktigt lovande ut.

I flera andra källor så nämner de att luftombytet i kombination med golvkyla gör att det får klart högre effekt så jag borde ligga lite på plus där.

Sen kan man ju alltid gå ner i temp på framledningen och få upp effekten men då kommer ju kondensproblemen in. Antar att man får prova sig fram lite. Ftx-aggregatet avfuktar ju luften ganska bra. Idag låg den på 43% inne och 27 grader varmt och då blir daggpunkten 13 grader så alltid nåt bra med att bo i norrland!
 
Den modul Ecocomfort du nämner är säkert helt problemfri i ditt fall. Att lägga sig temperaturmässigt på vattensidan säkert sett till ev fuktutfällning går ju fint med den inbyggda shuntningen där. Sen se till att man inte reglerar i onödan utan ligger på och ackumulerar "kyla" kontinuerligt vid kanske något högre temp för bra utjämning över både dygn och längre tider.

Du ska inte heller hänga upp dig så mycket på någon kalkylerad kyleffekt dina 8 kW verkar vara i högsta laget med dina förutsättningar, alternativt har du riktigt dåligt isolerat eller inte ordnat avskärmning för strålningsvärme osv.
 
GK100 GK100 skrev:
Den modul Ecocomfort du nämner är säkert helt problemfri i ditt fall. Att lägga sig temperaturmässigt på vattensidan säkert sett till ev fuktutfällning går ju fint med den inbyggda shuntningen där. Sen se till att man inte reglerar i onödan utan ligger på och ackumulerar "kyla" kontinuerligt vid kanske något högre temp för bra utjämning över både dygn och längre tider.

Du ska inte heller hänga upp dig så mycket på någon kalkylerad kyleffekt dina 8 kW verkar vara i högsta laget med dina förutsättningar, alternativt har du riktigt dåligt isolerat eller inte ordnat avskärmning för strålningsvärme osv.
Nej man kanske inte ska det men det där med avskärmning för strålningsväme är ju rätt obefintligt. Nytt hus och mycket glaspartier så det är enlig ritning 34m2 fönster att skärma av och då börjar kyla bli vettigare stt satsa på!
 
Det är väl bra mycket vettigare att inte släppa in värmen i stället för att aktivt måsta pumpa ut den.
Markiser gör stor skillnad.

Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den modul Ecocomfort du nämner är säkert helt problemfri i ditt fall. Att lägga sig temperaturmässigt på vattensidan säkert sett till ev fuktutfällning går ju fint med den inbyggda shuntningen där. Sen se till att man inte reglerar i onödan utan ligger på och ackumulerar "kyla" kontinuerligt vid kanske något högre temp för bra utjämning över både dygn och längre tider.

Du ska inte heller hänga upp dig så mycket på någon kalkylerad kyleffekt dina 8 kW verkar vara i högsta laget med dina förutsättningar, alternativt har du riktigt dåligt isolerat eller inte ordnat avskärmning för strålningsvärme osv.
Ok jag har kört om beräkningen med lite mer detaljer nu och nu är högsta kyleffektbehov med fönster i sovrum avskärmade 7,3kW så det är ju lite bättre.

prototypen prototypen skrev:
Det är väl bra mycket vettigare att inte släppa in värmen i stället för att aktivt måsta pumpa ut den.
Markiser gör stor skillnad.

Protte
Skärmar man av fönster mot väst-nordvästlig riktning i vardagsrum till 100% så sjunker det till 5.2 och tar man även med de två fönster i syd-sydvästlig riktning är vi nere på 4,2 så ja det finns en hel del att hämta här men båda alternativen är rätt görbara.

Eftersom ingen verkar ha gjort detta med golvkyla måste ju någon vara först ut så jag får hoppas på att sommaren 2019 håller sig i samma klass som denna värme och så får jag peta in golvkyla och komplettera med markiser där det behövs för att komma ner till rätt nivå. Hade varit guld för mig att få någon feedback från någon som gjort detta men nån måste ju vara först ut också:)(y):strong:
 
Halloj. kom du till skott med det här nån gång? Jag är i samma sits och har exakt samma funderingar med exakt samma lösning :)
 
C chå skrev:
Halloj. kom du till skott med det här nån gång? Jag är i samma sits och har exakt samma funderingar med exakt samma lösning :)
Jo det ligger i pipen. Eller rättare sagt alla pipes är inköpta för att göra inkopplingen:)

Jag har börjat en tråd på det värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69317.0 . Där finns mitt resonemang kring det hela iaf. Ska bli väldigt intressant att se vilken effekt man får ut av det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.