Tack corre för all info! Ska forska vidare lite i ovannämnda.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det finns en lång tråd i forumet om nivell och en medlem som köpte en gängsats utomlands (ebay?) för att tillverka nivellreglarna själv. Plastskruven var tydligen inte så dyr.
 
Har funderat på en sån lösning också! ☺ Men skruven kosta nästan 15kr/styck! Sparar ju mycket på regeln dock men känns som mycke jobb. En bit platon under en träkloss kostar mindre än 2kr. Och då golvet troligtvis är hyfsat i våg då slipper jag justera in varenda kloss, kan dunka dit dem först och regla upp efter alla klossar är på plats. Skulle det skilja nått i höjd kan jag palla under med tunn plastplint typ.
 
Du kan inte ha en "bit" platon under, minst 0.5m2 med jämnt fördelad last för att tåla vikten av golvet och möbler etc.
Då är syllpapp bättre.

Därav att nivellbenen sitter cc300 på reglen.
 
Men man kan ju regla upp med 2tum2 ovanpå platon enligt deras hemsida, borde väll bli samma sak?
 
Du menar att Platon föreslår att ställa en 45*45mm regel på högkant på mattan?
 
Nej, jag menar att man kan regla upp ett golv ovanpå me 45x45, vilket ska duga för bostäder. Man kan lägga en 4tum för bättre viktfördelning vilket krävs för offentlig miljö. Jag har ju tänkt lägga en runt 12cm lång 45x45 ovanpå en lika lång platonbit vilket borde bli samma sak? Kan ju även lägga bredare såklart för att vikten ska fördelas bättre. Trycket blir ju hursomhelst endast där regeln ligger, hur mycket platonmatta det ligger vid sidan kan väl inte spela någon roll?
 
Det det är ju rätt stor skillnad på en 120*45mm lång bit på platon, vs en regel på 3500mm eller likande.
Punktbelatningen på en sådan punkt är ju på ett fåtal knoppar vs några hundra på en lång regel.
 
Ja du har säkert rätt, kanske bättre att gå på syllpappen som jag tänkte från början, kanske ger lite "svikt" den me!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.