2 711 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Golvbrunn ut i dränering?
Ja där har du förstås en poäng, det skapar lite moment 22 i att försöka resonera bort problemet.
Är nog bäst att diagonal-borra ut genom sulan och bila/gjuta in en konventionell golvbrunn ansluten till ett rör med maximalt borrdjup. Då kan man komma åt att ansluta den på utsidan om det krävs, och i värsta fall får man sätta en pumpbrunn där. Jag har den hellre utanför än inne i källaren.
Och kanske kan jag fundera ett tag på vilken modell jag skall välja innan jag faktiskt installerar den…
Och kanske kan jag fundera ett tag på vilken modell jag skall välja innan jag faktiskt installerar den…
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 993 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 993 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 993 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 993 inlägg
Kosherlösning i ditt fall är nog en golvbrunn som leder till en pumpgrop och sen en pump upp till avloppet.
Eller att gräva utanför huset så att du får en separat avloppsstam för denna golvbrunn.
Eller att gräva utanför huset så att du får en separat avloppsstam för denna golvbrunn.
I Boverkets Byggregler, BBR står bl.a. att som Allmänt råd att "Tvättmaskiner och varmvattenberedare bör placeras i utrymmen med golvbrunn."Claes Sörmland skrev:
Det allmänna rådet säger att tvättmaskin bör placeras i utrymme med golvbrunn. Väljer man att göra på annat sätt kan man komma att behöva bevisa att det sättet är lika bra eller bättre, byggnadsnämnden i kommunen behöver göra den bedömningen i det enskilda ärendet.
https://www.gvk.se/branschregler/fr...t/maste-det-finnas-en-golvbrunn-i-tvattstuga/
https://www.gvk.se/branschregler/fr...finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga/
Paradoxalt nog får man installera tvättmaskin i kök utan golvbrunn, då räcker det med tätskikt med uppvik och vattensensor. Detta gäller BARA i kök.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 993 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 993 inlägg
Svensk kultur. We love vår golvbrunn. Fanns inte när jag bodde i Tyskland och det gick bra ändå, både i badrum och tvättstuga och kök. Tvättmaskinen stod ofta i köket...D Dilato skrev:I Boverkets Byggregler, BBR står bl.a. att som Allmänt råd att "Tvättmaskiner och varmvattenberedare bör placeras i utrymmen med golvbrunn."
Det allmänna rådet säger att tvättmaskin bör placeras i utrymme med golvbrunn. Väljer man att göra på annat sätt kan man komma att behöva bevisa att det sättet är lika bra eller bättre, byggnadsnämnden i kommunen behöver göra den bedömningen i det enskilda ärendet.
[länk]
[länk]
Paradoxalt nog får man installera tvättmaskin i kök utan golvbrunn, då räcker det med tätskikt med uppvik och vattensensor. Detta gäller BARA i kök.
Haha.. fantastiskt det här med definitioner då..
Vi kommer nämligen ha en diskmaskin i tvättstugan eftersom intilliggande relax kommer ha en wet-bar med egna glas, och vi vill slippa konka med dessa i trappan. Dessutom är hela inredning i tvättstugan ett demonterat Kvänum-kök.
Så har vi en tvättmaskin i vårt källarkök eller en diskmaskin i tvättstugan?
Vi kommer nämligen ha en diskmaskin i tvättstugan eftersom intilliggande relax kommer ha en wet-bar med egna glas, och vi vill slippa konka med dessa i trappan. Dessutom är hela inredning i tvättstugan ett demonterat Kvänum-kök.
Så har vi en tvättmaskin i vårt källarkök eller en diskmaskin i tvättstugan?
Såna som du förstör för anligt folk.Claes Sörmland skrev:Man kan tycka det men så fungerar inte lagstiftningen. Den bygger på miljöbalkens definition av avloppsvatten där spillvatten ingår. Till detta kommer 9 kap. 7 § miljöbalken:
[bild]
Man kan inte runda den med hjälp av en egen definition så att säga. Syftet du har är ju att avleda spillvatten, det är ett avlopp.
Handläggarlojala angivare.
Kräks på såna som dig
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 993 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 993 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 993 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 993 inlägg
Även att inrätta avlopp utan WC påkopplat är anmälningspliktigt, t ex en BDT-anläggning eller ett dagvattenanläggning. Se 13 § Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:M Matslax skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...98899-om-miljofarlig-verksamhet_sfs-1998-899/
Troll-fasoner..
Slutet i vårt fall blev att vi gjorde en ny golvbrunn, där det dessutom var som lägst i rummet då slapp vi flytspackla för att få fall. Från denna kunde vi kärn-borra ut diagonalt genom sockeln och ta fatt i röret när vi ändå hade en schakt där året efter, och lyckades få på det på stammen utanför huset. Så det blev till slut väldigt bra.
Slutet i vårt fall blev att vi gjorde en ny golvbrunn, där det dessutom var som lägst i rummet då slapp vi flytspackla för att få fall. Från denna kunde vi kärn-borra ut diagonalt genom sockeln och ta fatt i röret när vi ändå hade en schakt där året efter, och lyckades få på det på stammen utanför huset. Så det blev till slut väldigt bra.