4 364 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Golvavjämning alltid nervöst?
Ja, man kan tejpa slingan men inte så glest som din elektriker har gjort men nu gör det inte så mycket då armeringsnätet håller ner den. Du har väl fäst armeringsnätet i spånskivan? För om det ligger löst så kommer det att flyta upp när du flytspacklar men det blir d nog varse om i så fall
Känns som att det löser sig i alla fall då.T tank77 skrev:
Jag har fäst nätet i golvet, har faktiskt flytit också Det blev rätt bra. Skärmade av runt duschutrymmet, och tur var väl det för jag hade felberäknat på fem säckar.
Haha ja med matte D i ryggsäcken borde man greja den beräkningen, det var kanske för enkelt Som tur är så är detta mitt sista badrum att renovera. En helt sjuk resa. Det svåraste är nog fan att välja kakel och klinker!T tank77 skrev:
Men tack för allt stöd jag fick av er alla!
Så generell kan man inte vara, det finns flytspackel som täcker upp till 16 mm också. Däremot står det ju tydligt på den produkten man köpt så det är ju inte svårt att räkna ut.T tank77 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Har du kontrollmätt slingan, spännande om den är hel efter upponervänd montering
Kan jag svara på den frågan med en ohm- mätning? Fick 100ohm, samma som elektrikern skrev i protokollet.AndersMalmgren skrev:
Sedan undrar jag var ni hittar reglerna för i vilka lager allt ska ligga? När jag googlar detta så verkar det vara en allmän fråga bland många.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Det är kabelns motstånd, du ska isolationsmäta. Risken när man lägger nätet ovanpå och sedan kliver på nätet är att kabeln går av då det blir stor kraft på liten yta, därför det är bättre göra tvärt. Men man ska alltid vara försiktig när man kliver runt på golvetHillpinch skrev:
Uppföljning.
Kom gärna med alla typer av kommentarer
Jag har ett fall från WC till brunn på -30mm med ett avstånd på 2,4m.
Mätt från WC-väggen med nollpunkt och 1m ut ger -10mm i fall (kanske lite väl mycket men toleranserna säger ok) 2m från nollpunkten har jag -17mm som ger mig 7mm/m som känns bättre. Från 2m till brunn i duschzon har jag ett fall på 14mm (Fråga: är det OK fall?) Från brunnen till duschväggen har jag ett fall på 20mm (Fråga: Är det ok?)
Bifogar en bild
Ang golvvärmen har jag ännu inte fått den isolationsmätt ännu.
Kom gärna med alla typer av kommentarer
Jag har ett fall från WC till brunn på -30mm med ett avstånd på 2,4m.
Mätt från WC-väggen med nollpunkt och 1m ut ger -10mm i fall (kanske lite väl mycket men toleranserna säger ok) 2m från nollpunkten har jag -17mm som ger mig 7mm/m som känns bättre. Från 2m till brunn i duschzon har jag ett fall på 14mm (Fråga: är det OK fall?) Från brunnen till duschväggen har jag ett fall på 20mm (Fråga: Är det ok?)
Bifogar en bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang golvvärmen har jag ännu inte fått den isolationsmätt ännu.
Uppskattar att du uppdaterar ditt projekt
Läser man GVK's rekommendationer så får ju avvikelser från standard förekomma och detta borde väl höra dit. Maxgränsen för fall är främst till för att undvika halkolyckor osv men på så liten yta borde den risken vara låg men det är bara min åsikt.
Läser man GVK's rekommendationer så får ju avvikelser från standard förekomma och detta borde väl höra dit. Maxgränsen för fall är främst till för att undvika halkolyckor osv men på så liten yta borde den risken vara låg men det är bara min åsikt.