Skummat lite i tråden när jag letade efter lite annat. I vårt uterum har vi trätrall med en heltäckningsmatta på. Det funkar kanon! Finns t ex på Bauhaus för 89:- m^2 som är 4 m bred.

Vårt uterum har plintar som grund, bra luftgenomströmmning inunder men det kommer inget kallt genom mattan. I övrigt kanalplasttak, skjutdörrar i glas och skjutfönster.
 
Vi ska snart påbörja altanbygge, längs hela kortsidan på huset, efter trädfällning och grävning. Vi funderar på att mura en "ram" gräva ett hål under torpargrunden så altanens grund "sitter ihop" med husets, dra en kanal från avfuktare (som ännu ej finns) dit ut. Regla, isolera med frigolit samt spontat golv. Kan det vara något? Funderar på "mellanklassens" energigas.
 
Jag tycker det låter vettigt. Mitt problem (som dryftats ovan) är att jag inte kan ventilera bort ev fukt som stiger upp från marken. Men det kan ju du/ni genom att koppla en avfuktare!
 
Det finns ingen möjlighet för dig att ha en avfuktare alltså.

Det kan itne bli väldans dyrt att ha en avfuktare som går ut under altanen tror ni? Det borde ju kanske bli fktigare där än under huset vilket kanske´gör att den går oftare. Eller kommer det inte vara någon skillnad i fuktighet under altanen och huset?
 
Hittade den här gamla tråden.

Om ni nu bryr er kan jag meddela att det till slut blev lösningen med stenmjöl och "plattor" (vi köpte tegel från ett 1800-talsrivningshus).

Vi är kanonnöjda! Det blev en härlig gammaldags atmosfär, och de är riktigt sköna att gå på. I alla fall när det är sommar och varmt...
 
  • DSC00336.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett inglasat uterum, på plintar, med trallgolv. Jag har bra luftväxling och torr mark under. Trallen är gammal och väldigt torr. Jag har aldrig märkt någon tendens till fukt i uterummet. Jag vill ha ett grovt golv i uterummet eftersom det blir mycket spring med skor där. Jag tänkte lägga 22 mm råspont på trallen med råa sidan upp och olja ordentligt. Eftersom det är bra luftväxling underifrån räknar jag med att eventuell fukt torkar i luftdraget. Vi får se om ett år ifall jag hade rätt.
 
alltså, ha inte spontade golv i uterum överhuvudtaget. trä rör på sig och det är inte snyggt när man ser sponten alternativt att det reser sig på sina ställen! skall man ha spontat golv så ska uterummet var hel isolerat, även fönster och dörrar!

ska det isoleras i golvet så lägg det under trallen mellan golvreglarna.

tycker ni att det drar från golvet, lägg vindpappa under trallen, det är något vi brukar göra när man inte isolerar uterummen. nackdelen med papp under golvet, är att skiten syns mellan brädorna när den hamna på den svarta pappen...
 
Jag gillar inte utseendet på trall i uterummet. Vill ha helt golv. Jag kan ha planhyvlat 21mm som socklar, så att det får mycket plats att röra sig. Om sponten går isär någon millimeter så gör det mig detsamma. Vad tror du?
 
släpp minst 10 - 20 mm vid alla väggar och stolpar. har varit med om golv som tryckt bort stolpar i uterum för att man lagt spontat golv kloss till väggar och stolpar.
bara du är medveten om att sponten kommer synas emellanåt så.
 
Ponera att jag socklar med 21mm virke och släpper ca 17mm åt alla håll. Lägger sommarvirke som golv. När det sedan blir vinter och allt torkar kanske risken finns att golvet kryper utanför sockeln. Om sponten syns gör inget. Jag kommer både skita ner och slita ner golvet.
 
Tihimas: Hur gjorde du till slut? Jag är precis i startgroparna att lägga golv i mitt uterum nu, MEN jag vet inte om jag törs lägga spontat golv som jag vill ha. Jääätttetacksam för svar!
 
Antagligen för sent, men jag lade råspont, slipade och oljade. Det vred sig och var fult ett tag. Sedan lade det sig snyggt på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.