MathiasS MathiasS skrev:
Jag bytte tre av sex stift på en Audi 2016…..
Ofan, då kan det mycket väl vara det i detta fallet med!

Får nog börja förbereda mig mentalt då för att jag får samma utgift inom kort..
 
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Ofan, då kan det mycket väl vara det i detta fallet med!

Får nog börja förbereda mig mentalt då för att jag får samma utgift inom kort..
kan tillägga att ingen av dessa gav en lysande glödstiftslampa, däremot felkoder som tillslut tänder "motorlampan". Jag läste då ut felkoder och såg att det var glödstiften (3 st). Antagligen tyckte bilen det var ok med två trasiga stift, men med tre så tändes lampan. Eftersom bilen fortfarande startade fint körde jag vidare, men när det någon månad senare blev minusgrader började jag märka antydan till startproblem och bytte då stiften.

Stift kostar 150kr styck, så oavsett om man byter själv eller tar hjälp på lokala verkstaden så är det ingen dyr affär. Denna gång ville jag inte mecka själv och betalade 1500kr ink arbete och material för byte av 3.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Tycker också att det låter som glödstiften, speciellt om problemet är helt borta när bilen är varm?
tycker det dock låter tidigt, bilen är ju ändå en 2011?.. men kvaliteten kan säkert skifta mellan märkena.

hur långt har bilen gått?

hur mår batteriet?
Batteriet nästan nytt, ett högkvalitetsbatteri. typ 14.000 mil.
 
Stift är ganska billiga och jag har verktygen + momentnyckel. Lite knepigt på en vw då stiften sitter långt ner - hoppas stiften sitter fast i hylsan när man för ner den i "hålet" o inte tappar stiftet på vägen. Blir att beställa stift o testa.
 
Har du multimeter så kan du mäta Ohm-mäta dem och se om de är ok.

Här var ett av mina trasiga:

Multimeter visar resistans, hand håller prob, bänk med tändstift och förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen ett nytt:

Multimeter, testledningar, glödstift och förpackning på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu hade jag iof felkod när jag kollade...
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Stift till bl a Octavia och Passat kolla jag med startkablar och bilbatteri.
Lyser så grannt om de är hela.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Stift är ganska billiga och jag har verktygen + momentnyckel. Lite knepigt på en vw då stiften sitter långt ner - hoppas stiften sitter fast i hylsan när man för ner den i "hålet" o inte tappar stiftet på vägen. Blir att beställa stift o testa.
NÄr du lossar stiften, spraya med tex wd40 i flera dagar innan du gör bytet och se till att motorn är ordentligt varm när du ska lossa stiften, gör man så brukar det enligt uppgift gå bra
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Lägger nog min röst på spridare eller någon annan detalj i bränsletillförseln.
En dieselmotor startar relativt bra utan glödstift om kompressionen är ok.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så har det även varit med mina dieslar... Kanske ned till -5.
Men då med mycket ojämnt varvtal och oväsen första stunden.
Berodde väl på att motorerna inte tände på alla cylindrarna till att börja med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.