1 883 läst · 24 svar
2k läst
24 svar
Golf Diesel startar ojämt - sen går bra.
kan tillägga att ingen av dessa gav en lysande glödstiftslampa, däremot felkoder som tillslut tänder "motorlampan". Jag läste då ut felkoder och såg att det var glödstiften (3 st). Antagligen tyckte bilen det var ok med två trasiga stift, men med tre så tändes lampan. Eftersom bilen fortfarande startade fint körde jag vidare, men när det någon månad senare blev minusgrader började jag märka antydan till startproblem och bytte då stiften.Jimmie.L skrev:
Stift kostar 150kr styck, så oavsett om man byter själv eller tar hjälp på lokala verkstaden så är det ingen dyr affär. Denna gång ville jag inte mecka själv och betalade 1500kr ink arbete och material för byte av 3.
Batteriet nästan nytt, ett högkvalitetsbatteri. typ 14.000 mil.Jimmie.L skrev:
Stift är ganska billiga och jag har verktygen + momentnyckel. Lite knepigt på en vw då stiften sitter långt ner - hoppas stiften sitter fast i hylsan när man för ner den i "hålet" o inte tappar stiftet på vägen. Blir att beställa stift o testa.
Har du multimeter så kan du mäta Ohm-mäta dem och se om de är ok.
Här var ett av mina trasiga:
Sen ett nytt:
Nu hade jag iof felkod när jag kollade...
Här var ett av mina trasiga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen ett nytt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu hade jag iof felkod när jag kollade...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
NÄr du lossar stiften, spraya med tex wd40 i flera dagar innan du gör bytet och se till att motorn är ordentligt varm när du ska lossa stiften, gör man så brukar det enligt uppgift gå branattugglan11 skrev:
Nu har jag inte alls så illa besvär som killen i nedan länk men jag ska lägga "styrenhet" på minnet inför framtida felsökningar.
https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?p=272468
https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?p=272468
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Problem med stiga autoclip, klippmotorn startar inte.
Robotgräsklippare -
Stiga Multiclip startar inte efter bränsletorsk?
Trädgårdsmaskiner -
Worx landroid 796e.1 där klippmotorn inte startar
Robotgräsklippare -
Murken timmerstomme, diesel+motorolja
Lösvirke & Timmerhus -
ODB2 till VW golf för att lufta diesel
Verktyg, Maskiner & Fordon