37 533 läst · 31 svar
38k läst
31 svar
Göra extra hål för gångjärn Ikea dörr
Nu vet jag inte om Metod är samma gångjärn som till Pax, men här kommer en ritning på en Pax dörr med gångjärn från en annan tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ikea-pax-matt-foer-gangjaern.272709/#post-2433219
https://www.byggahus.se/forum/threads/ikea-pax-matt-foer-gangjaern.272709/#post-2433219
Haidar89 skrev:
Kan man inte göra en egen mall i tex trä eller liknande som påminner om denna?
Jag behöver själv fixa nya hål eller förstärka där nuvarande hål redan sitter. På andra garderobsdörrar har jag borrat upp hålen och satt skruv med mutter och det har fått synas på utsidan.
Hur djupt ska hålet vara?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 927 inlägg
Såg på YouTube tips och tricks, fyll hålet med bomull och snabblim.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "snabblim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Har gjort hål för gångjärn både med borr och överhandsfräs. Borren fungerar på frihand men fräs är mer exakt på djupet. Tog till fräsen när jag byggde egna dörrar som bara lämnar några mm bakom hålet. Fräs kräver dock en mall med ett 35mm hål att köra fräsen mot.
Det gick bra. Gick igenom med ett av dom små hålen. Men luckorna ska målas.
Jag stoppade i lite lim för säkerhets skull.
Man kände att gångjärnen inte passade helt exakt. Men bra nog. Jag gissar att det krävs väldigt lite diff mot Ikeas hål för att det ska skilja ngn halv mm.
Men jag tror inte det spelar ngn roll.
Tack för alla tips
Jag stoppade i lite lim för säkerhets skull.
Man kände att gångjärnen inte passade helt exakt. Men bra nog. Jag gissar att det krävs väldigt lite diff mot Ikeas hål för att det ska skilja ngn halv mm.
Men jag tror inte det spelar ngn roll.
Tack för alla tips
Hej,
Jag letade efter någon form av färdig mall när jag sprang på tråden.
Slutade med att jag ritade upp egna mallar baserat på ritningarna ovan och det fungerade bra. Klipp bort de små trianglarna så ser du markeringen på skåp/lucka.
Bara att skriva ut på ett vanligt A4, glöm inte att plocka bort all form av skalning som abobe/skrivare kan tänks vilja göra.
Tänkte att det kunde komma till användning för någon annan i framtiden.
Jag letade efter någon form av färdig mall när jag sprang på tråden.
Slutade med att jag ritade upp egna mallar baserat på ritningarna ovan och det fungerade bra. Klipp bort de små trianglarna så ser du markeringen på skåp/lucka.
Bara att skriva ut på ett vanligt A4, glöm inte att plocka bort all form av skalning som abobe/skrivare kan tänks vilja göra.
Tänkte att det kunde komma till användning för någon annan i framtiden.