Hej.
Jag vill absolut ha bilder. Maila dem gärna till tommy.roininen@sogeti.se eller lägg upp dem direkt här i tråden.
Mvh Tommy

Fanns det några bilder på några färdiga kåpor??

Här är några bilder på min färdiga kåpa.

DSC02031.sized.jpg

DSC01998.sized.jpg

DSC02030.sized.jpg

• Gilla
Linda Zakariasen
  • Laddar…
T tapemaster skrev:
;)HeJ! Pappa svarar.
Jag bygger spiskåor i gammal stil.
Gör en stomme av trälist typ 10 x 15 mm så som du vill ha den sen täcker du alla delar med 4 mm;s björkplywood.
Spackla med ett spackel som inehåller latex, sandspackel funkar inte. Slipa alla vinklar runda.
Grunda kåpan en gång, slipa slätt och måla med en färg från Beckers som heter Grepp 30 (den har bytt namm nu till Tålig 30) Rolla med en storporig roller av skumplast. Du behöver rolla ca 3 gånger för att få den yta du eftersträvar. Glöm inte att lägga en latexfog i vinklarna om du gör en hylla på spiskåpan, tänk på att det skall vara lätt att göra rent. Fläkt eller filter insats köpen du på OBS! varuhuet. Leverantör är Futurumverken i Byske (beställningvara ca 1 vecka). Jag var och köpte en i dag 1800:- utan fläkt.
Du fäster insatsen på en skiva av björk plyfa. Såga till så det är tät överallt, måla med samma färg men använd pensel så att det blir en slät yta, lätt att göra rent. Lägg stöd lister på ovan sidan av skivan och fäst insatsen i den.
Kåpan väer ca 3 kilo med filter och allt.
På baksidan av kåpan sätter du fast en list ca 15 x 69 mm den använder du till att fästa kåpa i väggen med.
Hur du fäster den upptill beror på hur det se ut där den skall sitta.
Jag har bara byggt till mig själv mina barn och vänner och dom har varit inne bland skåp eller frihängande fast sättningen löser sig automatiskt när du har gort ramen.
Glöm inte el till lampan i fläkten.
Finns bilder om du är interesserad.
M Mr_Smurf skrev:
Jag är i full färd med att bygga mig en kåpa just nu, och vill gärna se lite bilder...

Jag byger "ramen" som fläkten ska sittta fast i (en Emir 72 från fjäråskupan) av massivt trä, och själva kåpan tänkte jag bygga i 6mm björkplywood... fast 4mm borde nog räcka som du säger...

Kan posta lite bilder av min kåpa här när den blir klar nån gång i framtiden...

Tack för färgtipset föresten.. jag grubblade just över vad jag skulle måla eländet med..
Hej!
Tar gärna lite bilder pm det finns

Jag funderar just på spiskåpa över spis och vedspis. Men jag vill följa stilen på öppna spisen i rummet bredvid och ha en svag s-kurva, svanshals, upp till taket
. Vill bygga järnram och sedan lättbetong. Hur får man till skivan med lättbetong skivor? Vill INTE bygga ramen i trä pga brandrisken. Någon som vet?

M musikulrika skrev:
Jag funderar just på spiskåpa över spis och vedspis. Men jag vill följa stilen på öppna spisen i rummet bredvid och ha en svag s-kurva, svanshals, upp till taket
. Vill bygga järnram och sedan lättbetong. Hur får man till skivan med lättbetong skivor? Vill INTE bygga ramen i trä pga brandrisken. Någon som vet?

Jag svetsade en stomme, borrade och fäste den i taket.
Svetsad vinkeljärnsram fäst i taket intill en befintlig murstock, med synliga borrade lättbetongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Befintlig murstock är den med ventilationen.
Ramen i vinkeljärn är det mörka.

Vit spiskåpa fäst i taket med stomme av svetsat vinkeljärn, omgiven av skurna lättbetongblock och dekoration.
Skapa konto

Lättbetongblocken går att skära lite hur man vill, jag borrade på vissa ställen och använder gängstång som tappar.

Blocken är limmade med tech 7, tror jag, eller pl 400 kanske pl 600, kommer inte riktigt ihåg.

Trästomme skall du undvika, inte tillåtet med brännbart material i spiskåpan.

Mvh P-A

• Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Suveränt snyggt Pagno!
Tack! Nej, trä är livsfarligt.
Bifogar bild med öppna spisen på andra sidan väggen. Kan man få till s-kurvan? Blir ju andra mått men jag gillar stilen. Vägg med öppen spis och hylla, växt framför och dekorativa objekt på hyllan.
Skapa konto

• Gilla
Ulrika Johansson1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.