12 677 läst · 123 svar
13k läst
123 svar
Göra "dum" utebelysning smart utan större ingrepp?
Hur vet den smarta plattformen om det är mulet eller ej?J Jocke Best skrev:
Inte ens vädertjänsterna vet ju det annat än på ett ungefär.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 218 inlägg
Jag kör med ljusmätare. Tänder även innebelysningen mha av det om det sjunker under en viss lux (kraftigt skyfall, mörka moln osv) för att sedan släcka igen om det stiger över. Om inte solen gått ner då förståsS skogaliten skrev:
Du verkar vara snäll vid dina släktingar när du inte vill att de ska stå i mörker.Huddingebo skrev:Och när skulle man vilja ha släkt utomhus när det är mörkt?
LED lampor drar extremt lite ström.
Fördelen med astrour är att det är enkelt och billigt att få det att fungera och det kräver inget underhåll eller wifi. Göm och glöm.
Inomhuslampor kan jag köpa att man kanske vill kunna släcka och tända även när det är mörkt, för att det ska se ut som att någon är hemma etc.
Men vad man än köper så köp kvalitet!
Många billiga mer okända fabrikat tillverkade i Kina/Asien har reläer med ganska undermålig kvalitet.
Efter några år lägger de av.
Jag kunde inte låta bli....
Detta kan man få mha en rörelsedeckare som har inbyggt skymningsrelä och givetvis justerbar känslighet för rörelse, jag kan även sälla tiden som ytterbelysningen ska vara tänd efter upptäckt rörelse.O Ossian K Olsson skrev:
Du får gärna länka till en sån rörelsesensor som klarar allt det jag skrev! I 3 zoner! Gärna också sensorer som man kan montera utan fast installation då rörelsevakter sällan måste sitta där de behövs. I mitt fall tex på en grind.maxmsm skrev:
Vilken av de funktionerna i den delen av inlägget jag citerade får du inte med produkten som jag skrev?O Ossian K Olsson skrev:
Mina enheter kommer från antingen Jula eller Biltema och fungerar varje dag(natt) året runt utan att behöva greja med någonting elektroniskt, appar eller annan skit alls.
Vill man ha olika ljusstyrkor(delen jag inte citerade) vid olika tider på dygnet så får man sitta och hålla på med appar och annan skit i parti och minut.....
Alla har inte dessa intressen och TS frågade efter något enkelt och billigt....
Citat från inlägg #1:
"jag vill gärna hitta det mest ekonomiska alternativet (ja okej då, förutom att manuellt slå av och på varje morgon och kväll)."
😀
Nej, det är det inte.S sjoelund skrev:
Du måste för sjutton skilja på prognoser och verkligheten.
Vi brukar ofta skämta om "så vackert solen skiner" när det regnar på oss fast prognosen anger soligt och uppehåll. Och tvärtom så klart.
Kommer en molnbank lite utanför den prognostiserade kursen, så blir det lätt jävligt mörkt, i synnerhet om omgivningen saknar gatubelysning i närområdet.
Jag jobbade ute under 5 års tid och vi kunde stå ute i regnet när DMI, YR och regnradar hävdade att det skulle vara regnfritt, ringde man till vår chef så kunde man få veta att vänta 20 minuter sedan är det uppehåll igen men, regnet fortsatte att komma så när vi hade avbrutit, packat ihop och kommit tillbaka till firman så påpekade jag att han borde söka jobb hos SMHI för där hade han platsat fint så blev han sur som fan.S skogaliten skrev:Nej, det är det inte.
Vi brukar ofta skämta om "så vackert solen skiner" när det regnar på oss fast prognosen anger soligt och uppehåll. Och tvärtom så klart.
Kommer en molnbank lite utanför den prognostiserade kursen, så blir det lätt jävligt mörkt, i synnerhet om omgivningen saknar gatubelysning i närområdet.
Hemma kör jag plejd på en del armaturer, har flera olika puckar då belysningen är utspridd på olika hus. Tycker det funkar smidigt och det sköter sig själv. Aldrig gjort något med det förutom tänt manuellt några gånger och ändrat tiderna/grupperna.
På jobbet är det en blandad kompott men oftast kör vi med Theben astrour då dom fungerar riktigt bra och inte kräver appar eller annat. Sen vissa ställen sitter enbart skymningsrelä, andra ställen veckour tillsammans med skymningsrelä.
Men vill man ha det smidigt så är astrour av någon modell är trevlig väg att gå.
På jobbet är det en blandad kompott men oftast kör vi med Theben astrour då dom fungerar riktigt bra och inte kräver appar eller annat. Sen vissa ställen sitter enbart skymningsrelä, andra ställen veckour tillsammans med skymningsrelä.
Men vill man ha det smidigt så är astrour av någon modell är trevlig väg att gå.
Kan inte säga att jag haft något som helst problem att det skulle bli för mörkt, men det har väl att göra med inställningarna.S skogaliten skrev:
Spelar iofs ingen roll med prognosen nu under vintern - det blir mörkt så snabbt att det nästan inte spelar någon roll om det är soligt eller molnigt.
Jag förstår hur du menar. Samtidigt så ställer man ju inte in sin belysning i förhållande till femdygnsprognosen, utan aktuellt väder. Sedan beror det väl på vilka krav man har. Själv bor jag tex i stan och tänder ena balkongens belysning via väder (open weather) och tid, vilket blir tillräckligt bra, med råge. Bor man på landet och behöver ha en säkerhet i nivå för belysning för att utomhus genomföra en öppen hjärttransplantation endast när det är ett åskmoln ovanför operationsbordet eftersom det kommit snett så rekommenderar jag också en sensor. Har det på andra balkongen kom jag på nu.S skogaliten skrev:Nej, det är det inte.
Jag hade skymningsrelä. Funkade klockrent, men så blev elen dyrare och dyrare. Inte läge att låta utebelysninge stå på på full effekt hela natten, alltså. Parameter nummer två var att jag började fnula med HomeAssistant.
Med en utomhussensor av typen Philips Hue (funkar givetvis med andra grejer som är bra), går nu utomhusbelysningen igång på minimal intensitet vid 1 lux. Det ser hemtrevligt ut och man hittar fram. Så fort rörelse detekteras, går belysningen upp på full effekt.
Detta är hi-tech-lösningen. All heder till low-tech-lösningen att helt enkelt skruva i lampor med rörelsesensor. Det man inte får då är den tjusiga styrningen. Antingen är det helt tänt eller helt släckt. Man får inte heller en ljusparameter att styra inomhusbelysningen efter. Det är nämligen knepigt att ha en ljussensor inne, där lampan sitter. När lampan är tänd, blir det så ljust att den kan släckas och då blir det ju mörkt osv....
/Fumble
Med en utomhussensor av typen Philips Hue (funkar givetvis med andra grejer som är bra), går nu utomhusbelysningen igång på minimal intensitet vid 1 lux. Det ser hemtrevligt ut och man hittar fram. Så fort rörelse detekteras, går belysningen upp på full effekt.
Detta är hi-tech-lösningen. All heder till low-tech-lösningen att helt enkelt skruva i lampor med rörelsesensor. Det man inte får då är den tjusiga styrningen. Antingen är det helt tänt eller helt släckt. Man får inte heller en ljusparameter att styra inomhusbelysningen efter. Det är nämligen knepigt att ha en ljussensor inne, där lampan sitter. När lampan är tänd, blir det så ljust att den kan släckas och då blir det ju mörkt osv....
/Fumble