O oliven1 skrev:
i slutändan så handlar det om du vill betala hantverkaren extra för att demontera osb:n och montera K-plyfa.
Hantverkaren kommer säkerligen inte ha något problem att göra det bara han får betalt.

men enligt mig är det otroligt onödigt, då de mesta badrum som bygg idag varken har osb eller plyfa och fungerar alldeles utmärkt.
Vi har avtal på fast pris inc material. (rörmokaren/elektrikern är tim) Klart jag kan betala extra för det då jag inte var tydligt med att det skulle vara plyfa från början, bara att det skulle göras stabilt och godkänt. Hade inte ens tänkt på det om inte rörmokaren satte ner foten. Skivorna är inte monterade utan står vid sidan om. Han vill dock inte byta då han alltid jobbat (100+ badrum) med vad han kallar spån (vilket kanske verkar vara OSB)
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Jo det kommer vissa bolag att ha. Du ska inte bara följa branschregler utan också rekomendationer hos vissa bolag för att få full ersättning. Sen är konstruktionen bakom tätskikt oväsentlig hos de flesta bolag då den överhuvudtaget inte kan framkalla en ersättningsbar skada.
På varje bolag sitter människor med väldigt blandad utbildning, erfarenhet, kunskap och förstånd. Vissa handläggare "har hört/läst något" som de tror är den enda sanningen. Dock har många missförstått regler, eller tolkat dem fel. Så, bara för att någon person på försäkringsbolaget säger något, behöver det inte vara sant. Även de måste följa reglerna. Inget försäkringsbolag kan neka dig ersättning om du använt OSB, och träreglar/kortlingar bakom alla upphängningar. Det är bara visa dem reglerna från BKR, BBR, eller säkert vatten. Diskussioner om vad som är rätt/fel, tillåtet/otillåtet blir det ofta i samband med försäkringsärenden. Vi hade exempelvis en fuktskada i tvättstugan. Försäkringsbolaget hävdade en sak, Rörmokaren en annan, och snickaren en tredje. Ingen hade dock rätt, utan det var jag. När jag visade reglerna från BKR och Säkert Vatten så gav försäkringsbolaget med sig direkt. Snickaren vägrade dock ge med sig, och trodde ändå att det behövdes plywood eller kortlingar på väggarna i tvättstugan.
 
  • Gilla
Genoveva och 5 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Vi har avtal på fast pris inc material. (rörmokaren/elektrikern är tim) Klart jag kan betala extra för det då jag inte var tydligt med att det skulle vara plyfa från början, bara att det skulle göras stabilt och godkänt. Hade inte ens tänkt på det om inte rörmokaren satte ner foten. Skivorna är inte monterade utan står vid sidan om. Han vill dock inte byta då han alltid jobbat (100+ badrum) med vad han kallar spån (vilket kanske verkar vara OSB)
ja, men bara för du betalt fast pris inkl. material betyder ju inte att du kan ändra dig när hantverkaren gjort delar av jobbet utan att priset justeras.

hantverkaren har gjort en godkänd lösning hade du velat ha något annat hade du fått specificerat det och då hade du ju fått betala ett annat fast pris från början.
 
  • Gilla
  • Älska
sturnus och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
På varje bolag sitter människor med väldigt blandad utbildning, erfarenhet, kunskap och förstånd. Vissa handläggare "har hört/läst något" som de tror är den enda sanningen. Dock har många missförstått regler, eller tolkat dem fel. Så, bara för att någon person på försäkringsbolaget säger något, behöver det inte vara sant. Även de måste följa reglerna. Inget försäkringsbolag kan neka dig ersättning om du använt OSB, och träreglar/kortlingar bakom alla upphängningar. Det är bara visa dem reglerna från BKR, BBR, eller säkert vatten. Diskussioner om vad som är rätt/fel, tillåtet/otillåtet blir det ofta i samband med försäkringsärenden. Vi hade exempelvis en fuktskada i tvättstugan. Försäkringsbolaget hävdade en sak, Rörmokaren en annan, och snickaren en tredje. Ingen hade dock rätt, utan det var jag. När jag visade reglerna från BKR och Säkert Vatten så gav försäkringsbolaget med sig direkt. Snickaren vägrade dock ge med sig, och trodde ändå att det behövdes plywood eller kortlingar på väggarna i tvättstugan.
du behöver inte ens visa upp våtrumsintyg utan endast att du utfört det enligt branschstandard.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju just det som det inte är för blir det läckage vid en icke godkänd infästning så kan det ju bli problem. 🙈
Inte mer jobb men liiite dyrare skivor dock.
Snälla du. Läs på om reglerna innan du gör sådana uttalanden. Du kommer finna att snickaren faktiskt följer reglerna till punkt och pricka. Därmed kommer det akdrig bli något problem med försäkringar.
 
  • Gilla
  • Haha
Genoveva och 4 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ja, men bara för du betalt fast pris inkl. material betyder ju inte att du kan ändra dig när hantverkaren gjort delar av jobbet utan att priset justeras.

hantverkaren har gjort en godkänd lösning hade du velat ha något annat hade du fått specificerat det och då hade du ju fått betala ett annat fast pris från början.
Jomen det var så jag skrev, håller med dig. Jag som var lite otydlig och saknade tillräckligt kunskap kring material i väggarna. Han har ju dock inte satt upp några skivor så kanske inte blir så mycket extra jobb, speciellt om jag kan åka och byta ut allt för honom, om han nu godkänner det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Jomen det var så jag skrev, håller med dig. Jag som var lite otydlig och saknade tillräckligt kunskap kring material i väggarna. Han har ju dock inte satt upp några skivor så kanske inte blir så mycket extra jobb, speciellt om jag kan åka och byta ut allt för honom, om han nu godkänner det.
nä blir inget dyrare arbete men lite dyrare skivor.
men ett badrum är ofta inte jättestort i kvm så blir ju knappt några kostnader om du är orolig.

dock är hantverkarens lösning bra så du behöver inte vara orolig för det.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Snälla du. Läs på om reglerna innan du gör sådana uttalanden. Du kommer finna att snickaren faktiskt följer reglerna till punkt och pricka. Därmed kommer det akdrig bli något problem med försäkringar.
Prata inte regler med mig för jag kan reglerna och det är inte godkänt att göra infästningar i OSB !!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Joak och 5 till
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Vi har avtal på fast pris inc material. (rörmokaren/elektrikern är tim) Klart jag kan betala extra för det då jag inte var tydligt med att det skulle vara plyfa från början, bara att det skulle göras stabilt och godkänt. Hade inte ens tänkt på det om inte rörmokaren satte ner foten. Skivorna är inte monterade utan står vid sidan om. Han vill dock inte byta då han alltid jobbat (100+ badrum) med vad han kallar spån (vilket kanske verkar vara OSB)
Blir lite orolig när han inte vet skillnaden på spånskivor och Osb bara 🙈
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
ja, men bara för du betalt fast pris inkl. material betyder ju inte att du kan ändra dig när hantverkaren gjort delar av jobbet utan att priset justeras.

hantverkaren har gjort en godkänd lösning hade du velat ha något annat hade du fått specificerat det och då hade du ju fått betala ett annat fast pris från början.
Problemet är ju att det INTE är en godkänd lösning när du kommer till infästningar i efterhand där det inte är kortlat och då blir det ett problem till skillnad mot om man kör med plyfa då den är godkänd att göra infästningar i.
Ska det t.ex vara utanpåliggande rördragningar så vet ju knappast snickaren var rörläggaren vill sätta sina rörhållare och då faller det direkt för där inte är kortlat.

Sen har jag väldigt svårt att se skillnaden på om det skruvas i en osb eller en plyfa men det spelar ingen roll för de som vill slippa undan att betala en eventuell skada håller sig ju till branschreglerna som säger vad som krävs och där är det som sagt kortling eller minimum 15mm k-plyfa som gäller.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
På varje bolag sitter människor med väldigt blandad utbildning, erfarenhet, kunskap och förstånd. Vissa handläggare "har hört/läst något" som de tror är den enda sanningen. Dock har många missförstått regler, eller tolkat dem fel. Så, bara för att någon person på försäkringsbolaget säger något, behöver det inte vara sant. Även de måste följa reglerna. Inget försäkringsbolag kan neka dig ersättning om du använt OSB, och träreglar/kortlingar bakom alla upphängningar. Det är bara visa dem reglerna från BKR, BBR, eller säkert vatten. Diskussioner om vad som är rätt/fel, tillåtet/otillåtet blir det ofta i samband med försäkringsärenden. Vi hade exempelvis en fuktskada i tvättstugan. Försäkringsbolaget hävdade en sak, Rörmokaren en annan, och snickaren en tredje. Ingen hade dock rätt, utan det var jag. När jag visade reglerna från BKR och Säkert Vatten så gav försäkringsbolaget med sig direkt. Snickaren vägrade dock ge med sig, och trodde ändå att det behövdes plywood eller kortlingar på väggarna i tvättstugan.
Nu sa jag inte heller att någon kommer att neka ersättning. Jag svarade på ditt påstående om att ingen kommer att ha synpunkter. Det har du uppenbarligen själv upplevt att de kan ha så vi är nog tämligen överens i frågan.

Sen är som sagt diskussionen tämligen meningslös, och specifikt i detta fall då TS har Folksam, då valet av OSB med kortlingar eller plyfa inte har någon betydelse för någon av de olika skadehändelserna som täcks inom försäkringen.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
du behöver inte ens visa upp våtrumsintyg utan endast att du utfört det enligt branschstandard.
För att få ersättning för vad? Allt? Rivning och återställning av stomme? Yt- och tätskikt? På vilket bolag?

Sluta kasta ur dig påståenden kring någonting du uppenbarligen inte har kunskap om.
 
  • Gilla
  • Älska
Joak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
O oliven1 skrev:
Nä det säger inte alls branschregler a
Så hur gör den boende en säker infästning den dag som det behövs fler krokar eller om spegeln går sönder och ska bytas ut till en som förstås inte har samma infästningspunkter?
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Nä det säger inte alls branschregler a
Du menar alltså på att osb är en särskild konstruktionsdetalj 🙈

Illustration av infästning i betongvägg med skruv, plugg och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du menar alltså på att osb är en särskild konstruktionsdetalj 🙈

[bild]
Finns inget krav på varken osb eller plyfa
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.