nino nino skrev:
Det är väl väldigt bra om rörisen påpekar ev fel som kan bli problem längre fram i bygget?
Men det är ju inte fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju inte fel.
Nej fel är det kanske inte men som många skrivit tidigare i tråden så är ju rekommendationen att köra med 15mm plywood.
Kanske lite väl onödigt att vägra utföra jobbet bara för att det är osb istället för plywood, men jag ser inget som helst fel att påpeka för kunden att det här är kanske inte den bästa lösningen.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Nej fel är det kanske inte men som många skrivit tidigare i tråden så är ju rekommendationen att köra med 15mm plywood.
Kanske lite väl onödigt att vägra utföra jobbet bara för att det är osb istället för plywood, men jag ser inget som helst fel att påpeka för kunden att det här är kanske inte den bästa lösningen.
Det räcker med en avvikelse rapport ifrån rörläggarens sida..
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej fel är det kanske inte men som många skrivit tidigare i tråden så är ju rekommendationen att köra med 15mm plywood.
Kanske lite väl onödigt att vägra utföra jobbet bara för att det är osb istället för plywood, men jag ser inget som helst fel att påpeka för kunden att det här är kanske inte den bästa lösningen.
Nej, det skulle vara stadigare och bättre med en meter armerad betong.

OSB är tillräckligt bra. Att det finns dyrare och stadigare lösningar ändrar inte på det.
 
  • Gilla
  • Haha
sturnus och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej fel är det kanske inte men som många skrivit tidigare i tråden så är ju rekommendationen att köra med 15mm plywood.
Kanske lite väl onödigt att vägra utföra jobbet bara för att det är osb istället för plywood, men jag ser inget som helst fel att påpeka för kunden att det här är kanske inte den bästa lösningM
nino nino skrev:
Nej fel är det kanske inte men som många skrivit tidigare i tråden så är ju rekommendationen att köra med 15mm plywood.
Kanske lite väl onödigt att vägra utföra jobbet bara för att det är osb istället för plywood, men jag ser inget som helst fel att påpeka för kunden att det här är kanske inte den bästa lösningen.
Vi försöker förmedla att rörläggaren ska skita i vad det är för material i väggen, om det skulle vara enkelgips som nog är förbjudet idag, så ska han endå dra fast rören....
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det skulle vara stadigare och bättre med en meter armerad betong.

OSB är tillräckligt bra. Att det finns dyrare och stadigare lösningar ändrar inte på det.
Nej jag har själv satt både osb på vissa väggar och plywood på dom där jag tror det kan behövas i framtiden.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Hej är i processen att bygga ett badrum. Vår snickare (egen firma, fskatt, våtrum cert) har satt reglar på cc 45 och sen med spånskiva. Vår rörmokare vill gärna inte dra rör för det inte är cc 30 och plywood, spånskiva är oseriöst och värdelöst enligt han.

Så nu står bygget mer eller mindre still. Vem har rätt? Vad är det korrekta? Byta/övertala rörmokare eller få snickaren att göra om med plywood och cc 30?

Mvh ny förvirrad villaägare.
Kontakta ditt försäkringsbolag angående vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.