R
W widheg skrev:
Är inte plywood en slags spånskiva?
Skulle inte tro det🤓
 
P PHPersson skrev:
Nu fick vi just reda av VVS-kalle att det omöjligt kan komma vatten på dem så jag ser det som ett icke problem. Men oavsett det så var det precis vad jag skrev, att de inte är lämpliga.
Hur ska de komma vatten på dem ? Det är ju ett tätskikt plus kakel eller matta över tätskitet
 
P PHPersson skrev:
Fast det var ju precis det jag skrev… alltså att man inte skall välja ett material som möglar eller avger farliga ämnen vid ett litet läckage.
Och jag skrev ju precis det motsatta.
 
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
Hur ska de komma vatten på dem ? Det är ju ett tätskikt plus kakel eller matta över tätskitet
Ifall någon gjort fel
 
A AG A skrev:
Och jag skrev ju precis det motsatta.
Att det är lämpligt med tex spånskiva?
 
P PHPersson skrev:
Nädå men du skrev själv ”mig veterligen” så jag tänker ändå att det är bättre att bara följa eller överträffa ”reglerna”. Det är ändå tråkigt att regla om ett helt badrum om det inte behövs.

Jag är helt för att göra det bästa och inte snåla men om arbetet redan är gjort är en annan sak.
Ända säkra är en besiktningsman , han följer upp från början och på slutet mäter han om det är tät med sina instrument och blir det något så är det hantverkaren som får stå för felen.
Ha en bra dag.
 
P PHPersson skrev:
Att det är lämpligt med tex spånskiva?
Ja, till exempel. Men det är även lämpligt med gips och helt obehandlad plywood. Det är också lämpligt att använda OSB.
Detta beror på att det SKA/MÅSTE vara helt tätt vid tätskiktet. Därför spelar det det ingen som helst roll hur fuktkänsligt materialet är.
 
R
P PHPersson skrev:
Att det är lämpligt med tex spånskiva?
Plywood är inte vattentåligt heller den sväller och skiktar sig vid fuktppverkan, så jag vet inte vart din diskussion ska leda mer än att du verkar gilla käfta..
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Ända säkra är en besiktningsman , han följer upp från början och på slutet mäter han om det är tät med sina instrument och blir det något så är det hantverkaren som får stå för felen.
Ha en bra dag.
Oj det var imponerande ett sådant instrument skulle jag vilja köpa, var hittar man det?
 
A AG A skrev:
Ja, till exempel. Men det är även lämpligt med gips och helt obehandlad plywood. Det är också lämpligt att använda OSB.
Detta beror på att det SKA/MÅSTE vara helt tätt vid tätskiktet. Därför spelar det det ingen som helst roll hur fuktkänsligt materialet är.
Men människor gör fel så med andra ord är det inte alltid tätt. Även om det är ok så skulle jag aldrig välja kartonggips som lätt möglat och riskerar att släppa ut mögelsporer i hemmet under många år. Jag vet att det är så regelmässigt numera, så var det inte tidigare, men jag skulle aldrig välja det.
 
P PHPersson skrev:
Oj det var imponerande ett sådant instrument skulle jag vilja köpa, var hittar man det?
GVK har en vacuum pump för att täthetskontrollera hörn, tror det bara är för matta på golv
 
R Rejäl skrev:
Plywood är inte vattentåligt heller den sväller och skiktar sig vid fuktppverkan, så jag vet inte vart din diskussion ska leda mer än att du verkar gilla käfta..
Nejdå, jag vill bara säga att man alltid skall tänka själv och inte lite blint på regler. Plywood tål såklart inte massa vatten men det klarar småläckage rätt så bra. Finns dessutom fukttålig plywood som ör kanonbra. Vi som är vana med båtar vet att det används friskt i sittbrunnar mm och håller i massor av år och där kan vi prata fukt och vatten.

Edit. Alltså att man inte skall anta att det alltid blir bra om man följer reglerna. Självklart skall man inte göra det sämre än vad reglerna säger.
 
nino nino skrev:
GVK har en vacuum pump för att täthetskontrollera hörn, tror det bara är för matta på golv
Ja måste vara svårt att få det tätt mot klinkers.
 
S Stefansod68 skrev:
[länk]
Det är tyvärr bara för plasrmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.