R
P PHPersson skrev:
Nejdå, jag vill bara säga att man alltid skall tänka själv och inte lite blint på regler. Plywood tål såklart inte massa vatten men det klarar småläckage rätt så bra. Finns dessutom fukttålig plywood som ör kanonbra. Vi som är vana med båtar vet att det används friskt i sittbrunnar mm och håller i massor av år och där kan vi prata fukt och vatten.

Edit. Alltså att man inte skall anta att det alltid blir bra om man följer reglerna. Självklart skall man inte göra det sämre än vad reglerna säger.
Men snälla någon, att sätta 15mm plywood i ett badrum kostar många tusen kronor men att gå upp till marinplywood kostar ju hur mycket som helst.
Enligt mig helt feltänkt om man inte är gjord av pengar..
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men snälla någon, att sätta 15mm plywood i ett badrum kostar många tusen kronor men att gå upp till marinplywood kostar ju hur mycket som helst.
Enligt mig helt feltänkt om man inte är gjord av pengar..
Alla tycker vi olika
 
R
P PHPersson skrev:
Alla tycker vi olika
Som tur är så bestämmer du inte över regelverken och rekomendationerna i branschen..
 
R Rejäl skrev:
Som tur är så bestämmer du inte över regelverken och rekomendationerna i branschen..
Nej och förespråkar inte Marinplywood så tolka det inte så.
 
BirgitS
P PHPersson skrev:
Men människor gör fel så med andra ord är det inte alltid tätt. Även om det är ok så skulle jag aldrig välja kartonggips som lätt möglat och riskerar att släppa ut mögelsporer i hemmet under många år. Jag vet att det är så regelmässigt numera, så var det inte tidigare, men jag skulle aldrig välja det.
Även om kartongen på gipset möglar så lär det ju inte komma ut mögelsporer genom en mycket liten spricka i tätskiktsfolien och dessutom genom kakelfogen. I alla fall inte så att det bidrar till att höja den allmänna halten av mögelsporer i luften.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även om kartongen på gipset möglar så lär det ju inte komma ut mögelsporer genom en mycket liten spricka i tätskiktsfolien och dessutom genom kakelfogen. I alla fall inte så att det bidrar till att höja den allmänna halten av mögelsporer i luften.
Nej nu tror jag risken är större andra hållet isf men jag hållet helt med. Men kartong suger fukt och sprider fukten till andra konstruktionsdelar. Svartmögel sprids inte snabbt men över tid krävs det inget stort läckage. Tex om duschen är på andra våning och det läcker lite. Skulle aldrig byta skivor om de redan satt där men prisskillnaden mellan våtrumsskivor och kartonggips är så liten i relation till resten när man gör ett helt nytt badrum så för mig är valet lätt speciellt i duschen där det är genomföringar i väggen som regel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även om kartongen på gipset möglar så lär det ju inte komma ut mögelsporer genom en mycket liten spricka i tätskiktsfolien och dessutom genom kakelfogen. I alla fall inte så att det bidrar till att höja den allmänna halten av mögelsporer i luften.
Nä men åt andra hållet i en innervägg. Dessutom är mögel som växer på papper en av dom värre sorterna för allergier
 
P PHPersson skrev:
Nejdå, jag vill bara säga att man alltid skall tänka själv och inte lite blint på regler. Plywood tål såklart inte massa vatten men det klarar småläckage rätt så bra. Finns dessutom fukttålig plywood som ör kanonbra. Vi som är vana med båtar vet att det används friskt i sittbrunnar mm och håller i massor av år och där kan vi prata fukt och vatten.

Edit. Alltså att man inte skall anta att det alltid blir bra om man följer reglerna. Självklart skall man inte göra det sämre än vad reglerna säger.
Du borde ju, vid det här laget, ha förstått att det inte spelar någon roll vad man har för träskiva, ur fuktsynpunkt. Just därför att det ändå sitter en gipsskiva på den. Det du sedan förespråkar är inte plywood som används i badrum överhuvudtaget. Det du pratar om är "marinplywood, och är svindyr. Nästa problem är att kaklet skulle trilla ner om du använde plywood/marinplywood utan gips. Trä/träskivor är levande material, och rör sig vid olika temperaturer. Därför måste man ha gips, som är ett dött material.
 
A AG A skrev:
Du borde ju, vid det här laget, ha förstått att det inte spelar någon roll vad man har för träskiva, ur fuktsynpunkt. Just därför att det ändå sitter en gipsskiva på den. Det du sedan förespråkar är inte plywood som används i badrum överhuvudtaget. Det du pratar om är "marinplywood, och är svindyr. Nästa problem är att kaklet skulle trilla ner om du använde plywood/marinplywood utan gips. Trä/träskivor är levande material, och rör sig vid olika temperaturer. Därför måste man ha gips, som är ett dött material.
Jag vet inte hur du kan missförstå att jag skrev att man får kombinera 2 skivor med olika egenskaper? Alternativet med plywood var om man skulle kunna hitta en lösning med en skiva…men inget jag förespråkar som sagt.
Dock överdriver du lite för kaklar du på en plywoodskiva så ramlar inte kaklet ner, en plywoodskiva rör sig inte mer än någon mm/m till skillnad mot en träplanka(trä rör sig mycket mindre i fibrernas riktning.) så rätt skruvad och limmad tvivlar jag på att du har kakel på golvet även om jag åter igen inte säger att det är en perfekt lösning.
 
P PHPersson skrev:
Jag vet inte hur du kan missförstå att jag skrev att man får kombinera 2 skivor med olika egenskaper? Alternativet med plywood var om man skulle kunna hitta en lösning med en skiva…men inget jag förespråkar som sagt.
Dock överdriver du lite för kaklar du på en plywoodskiva så ramlar inte kaklet ner, en plywoodskiva rör sig inte mer än någon mm/m till skillnad mot en träplanka(trä rör sig mycket mindre i fibrernas riktning.) så rätt skruvad och limmad tvivlar jag på att du har kakel på golvet även om jag åter igen inte säger att det är en perfekt lösning.
Vad är det som du vill ha sagt då? Du babblar om mycket, utan ha minsta kunskap om hur man bygger badrum. Vilket också var det första jag sa. Du får givetvis tro på dina egna ide'er. Men börja inte sprida dem som någon sanning eller fakta.
 
A AG A skrev:
Vad är det som du vill ha sagt då? Du babblar om mycket, utan ha minsta kunskap om hur man bygger badrum. Vilket också var det första jag sa. Du får givetvis tro på dina egna ide'er. Men börja inte sprida dem som någon sanning eller fakta.
Har aldrig påstått att det var sanning utan tvärs om, vilket jag skrev, önskade jag att människor generellt tänker lite själva / sunt förnuft istället för att slaviskt följa regler. Ett lysande exempel är en annan tråd som du skrivit i, där någon vill riva ut hela badrummet för att tätskiktet bakom en toalettstol skulle brytas.
För övrigt skulle jag sätta rätt mycket pengar på att jag har detaljkunskaper som överstiger dina i att bygga ett badrum enligt reglementet men det var inte det jag skrev om vilket du verkar ha väldigt svårt att förstå och troligen inte förstår nu heller. God natt
 
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
badkar är 70 breda
????
Well... if so, I have made many mistakes over the years when designing bathtubs with widths including: 80, 90 or 120 cm. Drains are generally 52mm.
 
P PHPersson skrev:
Ifall någon gjort fel
Man gipsar ju oxå, ska man räkna med att dom gör fel kan man ju lika gärna flytta ut i en bungalo byggd av koskit. Fan du verkar rätt dryg alltså när vi försöker hjälpa dig. Du börja tala om att din rörläggare inte ville skruva upp sina rör för det var lång mellan reglarna och då säger vi som är auktoriserade att de spelar ingen roll om skivorna ens är uppskruvade med bambu, skruva upp skiten 60 cm mellan klammorna, använd Molly om det krävs, vem fan bryr sig. Skicka fakturan , lägg på en timme extra för besvärlig kund och använd ahlsells priser och blockerar numret gör vi med kunder som dig.
 
  • Arg
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
Man gipsar ju oxå, ska man räkna med att dom gör fel kan man ju lika gärna flytta ut i en bungalo byggd av koskit. Fan du verkar rätt dryg alltså när vi försöker hjälpa dig. Du börja tala om att din rörläggare inte ville skruva upp sina rör för det var lång mellan reglarna och då säger vi som är auktoriserade att de spelar ingen roll om skivorna ens är uppskruvade med bambu, skruva upp skiten 60 cm mellan klammorna, använd Molly om det krävs, vem fan bryr sig. Skicka fakturan , lägg på en timme extra för besvärlig kund och använd ahlsells priser och blockerar numret gör vi med kunder som dig.
Det är väl väldigt bra om rörisen påpekar ev fel som kan bli problem längre fram i bygget?
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
Man gipsar ju oxå, ska man räkna med att dom gör fel kan man ju lika gärna flytta ut i en bungalo byggd av koskit. Fan du verkar rätt dryg alltså när vi försöker hjälpa dig. Du börja tala om att din rörläggare inte ville skruva upp sina rör för det var lång mellan reglarna och då säger vi som är auktoriserade att de spelar ingen roll om skivorna ens är uppskruvade med bambu, skruva upp skiten 60 cm mellan klammorna, använd Molly om det krävs, vem fan bryr sig. Skicka fakturan , lägg på en timme extra för besvärlig kund och använd ahlsells priser och blockerar numret gör vi med kunder som dig.
Nu börjar äntligen en auktoriserad hantverkare visa den ”rätta” sidan… blås kunden för att den är jobbig.
- Varför använder du RiR? Strunta i skyddsröret för det har bara en funktion om något går fel
- Varför är man så fruktansvärt korkad och inte sätter dolda kopplingar/skarvar när de aldrig läcker om inget går fel?
- Varför tätar du rörgenomföringarna inne i köksskåpet?
-Varför lägger du en plastskiva under vitvaror med vatten?

Anledningen är, om du inte förstått det, att man försöker minska/undvika skador om något går fel. Det är väl en rätt så bra tanke?

För övrigt svarade du fel person eller blandar ihop vad du läser/vem du svarar.
 
  • Gilla
  • Älska
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.